Gå til innhold

Når har man rett til ledsager under transport til lege?

Anbefalte innlegg

Gjest afterglow

Min samboer har en progressiv nevrologisk lidelse og har nylig blitt avhengig av rullestol. Hun får dekket transport (m/taxi) til lege - men vedkommende som fylte ut rekvisisjonen mente at hun ikke hadde krav på å ha med seg ledsager.

Vi mener for det første at siden hun har en svært alvorlig sykdom er det rimelig at hun får ha med seg nærmeste pårørende ved legebesøk. Videre mener mener vi at det er urimelig at hun skal forventes å klare seg selv siden hun er rullestolbruker (og bare har vært det noen uker). Vi har ikke bil, og det blir jo litt meningsløst om jeg skal kjøre buss og tog for å stå på trappen til sykehuset når hun kommer dit... (Har enda ikke opplevd at det har vært plassmangel i taxi'en - selv om de forsøker å få til samordnet transport innen fylket.)

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Men hvilke kriterier er det som skal legges til grunn?

Fagperson må vurdere om det er medisinsk nødvendig med ledsager.

Hvilke kriterier som inngår i en medisinsk vurdering kan jeg ikke svare på, det er noe helsepersonell lærer i studiet vil jeg anta.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...