Gå til innhold

Trenger andres mening - barneopprdragelse

Anbefalte innlegg

''For min del tenker jeg at det virker så sløvt å ligge/sitte i senga på ettermiddagstid for å surfe? Jentungen har ellers sunne interesser og sitter aldri veldig lenge i gangen på nettet....''

Om dette ikke er et kvantumsproblem, er det kanskje ikke verd å lage konflikt av. Også får vi ha i bakhodet at ikke alt som ungdommen bedriver på nettet er hjernedødt. Noe er til og med nyttig.

mvh

Fortsetter under...

• Svar 73
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

6

• cathlin

4

• Lillemus

3

• Kalevaala

3

Mest aktive i denne tråden

Ja, dette handler ikke om dataen - men om å ligge til sengs på dagtid når man ikke er syk.... Skjønner det er jeg som har et problem her ;)

''Ja, dette handler ikke om dataen - men om å ligge til sengs på dagtid når man ikke er syk.... ''

Det er et ikke-problem synes jeg. Hun legger seg ikke i senga som om hun er syk. Ville det vært bedre om hun satt eller halvt lå i en sofa med begge beina opp i sofaen, Kanskje med et pledd over seg?

Det eneste jeg ville fokusert på om de tok PC-en i senga var at de hadde et skikkelig kjølebrett og evt en PC-pute både mhp brannfare, varme mot lårene og unngå å drepe dyr elektronikk med varme og støv.

mvh

Her storkoser ungene seg om de får krype under mammas og pappas dyne og surfe på nettet/spille dataspill.

Jeg ser ingenting galt i det. Det hender ofte jeg kryper under dyna for å lese en bok og kose meg. Jeg synes faktisk ikke dette er noe du kan/skal bestemme.

Finner stadid noen i senga vår også. Den er visst best i huset.

mvh

16-åringen min har ikke hatt bord/skrivebord på rommet sitt på flere år, hun brukte det _aldri_ og har trangt rom, så vi kastet det ut til fordel for bedre hylleplass.

Så her er det ikke et tema - skal hun være på rommet sitt er det kun senga. Jeg synes det er helt greit, jeg.

Gjest togli

''Ja, dette handler ikke om dataen - men om å ligge til sengs på dagtid når man ikke er syk''

Ah, ja det skjønte jeg etterhvert som jeg leste meg nedover her :)

Har hun et sted å sitte på rommet sitt - en god stol eller noe som er et alternativ til senga? Det handler vel kanskje mest om å få være litt i fred?

Joda, hun har både skrivebord med myk stol, og sofa i loftstua å kose seg i :) Tror nok det bare er litt "kult" å ligge i senga :P

Gjest togli

Da hadde jeg ikke tatt denne kampen heller... De trenger å slappe av, mer og mer jo lenger i tenårene de kommer. Så lenge hun har andre sunne aktiviteter, så hadde jeg ikke brydd meg om en time eller tre i senga...

Tar det til etterretning :)

Annonse

Gjest togli

Vihar en 10 åring som i perioder er likedan... Jeg liker det ikke, men kjenner at jeg ikke greier å kjempe imot. Om han får besøk eller er på besøk så er det jo samme greia. De spiller sammen eller surfer på nettet sammen. Han har heldigvis noen nabounger som han leker sånn gammeldags med, sånn ute å sykle og forskjellig. Slik som i gamle dage :-D

Tenkte mest på at det foregikk i senga på dagtid jeg da :P Dataen har hun bra kontroll på - dvs. jeg er ikke så streng på tidsbruken så lenge jeg ser ungene ikke prioriterer data framfor å være sosiale ;)

Gjest togli

''For min del tenker jeg at det virker så sløvt å ligge/sitte i senga på ettermiddagstid for å surfe? Jentungen har ellers sunne interesser og sitter aldri veldig lenge i gangen på nettet....''

Om dette ikke er et kvantumsproblem, er det kanskje ikke verd å lage konflikt av. Også får vi ha i bakhodet at ikke alt som ungdommen bedriver på nettet er hjernedødt. Noe er til og med nyttig.

mvh

Ang nettbruken så er jeg IKKE bekymra.. var mer det med senga ;)

Hadde neppe blitt konflikt ut av det, for hun er ingen "kamphane" ;) Men greit å sjekke hva dere andre tenker om å ligge i senga på dagtid ;)

Gjest togli

''Ja, dette handler ikke om dataen - men om å ligge til sengs på dagtid når man ikke er syk.... ''

Det er et ikke-problem synes jeg. Hun legger seg ikke i senga som om hun er syk. Ville det vært bedre om hun satt eller halvt lå i en sofa med begge beina opp i sofaen, Kanskje med et pledd over seg?

Det eneste jeg ville fokusert på om de tok PC-en i senga var at de hadde et skikkelig kjølebrett og evt en PC-pute både mhp brannfare, varme mot lårene og unngå å drepe dyr elektronikk med varme og støv.

mvh

Bedre med sofaen, ja.... uten pleddet :P Mest fordi det er litt mer sosialt :) Men skjønner at dette bare er min "greie" og at jeg bør overkomme det :)

Gjest togli

16-åringen min har ikke hatt bord/skrivebord på rommet sitt på flere år, hun brukte det _aldri_ og har trangt rom, så vi kastet det ut til fordel for bedre hylleplass.

Så her er det ikke et tema - skal hun være på rommet sitt er det kun senga. Jeg synes det er helt greit, jeg.

Ser den ;)

Jeg gir meg iallefall - ser det er jeg som er litt "rar" her og ikke trettenåringen ;)

Bedre med sofaen, ja.... uten pleddet :P Mest fordi det er litt mer sosialt :) Men skjønner at dette bare er min "greie" og at jeg bør overkomme det :)

Jo, det er nok en kjepphest som med hell kan slaktes og serveres som søndagsmiddag når man har ungdommer i huset.

:-)

Den praktiske forskjellen er minimal. Man gjør det samme i omtrent samme fysiske posisjon. Resten er symbolpolitikk. Pledd/teppe er ofte et spørsmål om temperaturregulering.

En av våre elsker å grave seg ned i den innerste avkrok, evt. anektere dobbeltsenga.

Pass på at hun ikke plasserer elektronikken langt inn i dyner, puter og øvrig sengetøy. Det er ikke særlig gunstig.

mvh

Gjest togli

Jo, det er nok en kjepphest som med hell kan slaktes og serveres som søndagsmiddag når man har ungdommer i huset.

Den praktiske forskjellen er minimal. Man gjør det samme i omtrent samme fysiske posisjon. Resten er symbolpolitikk. Pledd/teppe er ofte et spørsmål om temperaturregulering.

En av våre elsker å grave seg ned i den innerste avkrok, evt. anektere dobbeltsenga.

Pass på at hun ikke plasserer elektronikken langt inn i dyner, puter og øvrig sengetøy. Det er ikke særlig gunstig.

mvh

Handler nok mest om symbolikk, ja - og det at jeg føler senga lett blir et sløvested. Rundt sofaen skjer det gjerne litt mer :P

Ja, er obs ang varmen og elektronikken...

Annonse

Joda, hun har både skrivebord med myk stol, og sofa i loftstua å kose seg i :) Tror nok det bare er litt "kult" å ligge i senga :P

''Joda, hun har både skrivebord med myk stol, og sofa i loftstua å kose seg i :) Tror nok det bare er litt "kult" å ligge i senga :P''

Også er hun helt for seg selv i sin private sfære når hu er på rommet sitt. Dessuten kan det hende det er litt mindre lyd der.

mvh

Mrs. Wallace

Jeg er helt enig med deg i det altså! Jeg trenger også avslapning - og gjør dette i form av å ta av meg "hørselen", surfe på nettet, ta meg et bad osv. Men det var det med den hellige senga da :P

''Jeg trenger også avslapning - og gjør dette i form av å ta av meg "hørselen", surfe på nettet, ta meg et bad osv. Men det var det med den hellige senga da :P''

Og der er egentlig kjernen, ikke sant? Du tar deg et bad, en annen legger seg på senga. Egentlig er det ikke noen forskjell, men for deg er senga et utenkelig alternativ.

Jeg har selv vært nødt til å svelge den senge-kamelen, så jeg vet hva jeg snakker om: Mannen her i huset synes det er helt kurant å legge seg i senga og lese eller surfe for å slappe av, og jeg fikk helt noia av det - man legger seg da ikke i senga på dagtid!

Men han er jo ingen latsabb, og hans små avbrekk varer ikke lenger enn mine, de bare foregår på annet vis (jeg tar et bad eller setter meg i lesekroken med høretelefoner på ørene). Da er det egentlig mer mitt problem enn hans, tenker jeg.

Noe annet er det selvfølgelig dersom (ellers friske) folk knapt gjør annet enn å ligge i senga. Men jeg forstår det sånn at datteren din ikke er blant dem.

Gjest togli

''Joda, hun har både skrivebord med myk stol, og sofa i loftstua å kose seg i :) Tror nok det bare er litt "kult" å ligge i senga :P''

Også er hun helt for seg selv i sin private sfære når hu er på rommet sitt. Dessuten kan det hende det er litt mindre lyd der.

mvh

Det er ganske så stille i huset vårt, så er nok ikke der det ligger - men senga er jo koselig :)

Gjest togli

''Jeg trenger også avslapning - og gjør dette i form av å ta av meg "hørselen", surfe på nettet, ta meg et bad osv. Men det var det med den hellige senga da :P''

Og der er egentlig kjernen, ikke sant? Du tar deg et bad, en annen legger seg på senga. Egentlig er det ikke noen forskjell, men for deg er senga et utenkelig alternativ.

Jeg har selv vært nødt til å svelge den senge-kamelen, så jeg vet hva jeg snakker om: Mannen her i huset synes det er helt kurant å legge seg i senga og lese eller surfe for å slappe av, og jeg fikk helt noia av det - man legger seg da ikke i senga på dagtid!

Men han er jo ingen latsabb, og hans små avbrekk varer ikke lenger enn mine, de bare foregår på annet vis (jeg tar et bad eller setter meg i lesekroken med høretelefoner på ørene). Da er det egentlig mer mitt problem enn hans, tenker jeg.

Noe annet er det selvfølgelig dersom (ellers friske) folk knapt gjør annet enn å ligge i senga. Men jeg forstår det sånn at datteren din ikke er blant dem.

Du har helt rett :) Derfor jeg trengte å lufte tanken her inne før jeg evt begynte å lage et eller annet forbud ;)

Akkurat sånn er det med husets eksemplar av arten også. Tror ikke ungen lider noen nød, men kjenner at det gjør noe med _meg_, det irriterer meg. Men altså, når jeg orker å tenke noenogtredve år bakover i tid, var jeg litt sånn selv også. Sikkert derfor det irriterer :)

Men ang. tid som går med: jeg synes det er så vanskelig å begrense. Har eldre barn (egentlig voksne nå) som også er så styrt av telefoner og pc at alt anna kommer i andre rekke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...