Gå til innhold

Folsyre og mageproblemer

Gjest Lurer litt på dette i dag

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Shira :o)

''Utover dette fins det en rekke symptomer som er spesielle for folsyre-mangel:

Rød, irritert, evt. glatt tunge

Nedsatt smakssans

Fordøyelsesbesvær

Luft i magen

Endret avføringsmønster, ofte diaré.

Symptomene fra fordøyelseskanalen er ofte mer alvorlige ved folsyremangel enn ved vitamin B12-mangel.

I motsetning til vitamin B12-mangel får man ikke symptomer fra nervesystemet.

''

http://www.nettdoktor.no/ernaering/vitaminer/artikler/folinsyre.php

Jeg klarte ikke helt å se sammenhengen her, for blodmangel pga lavt folsyre står over disse symptomene.

Det er ganske vanlig at dersom kroppen mangler noe, så kan tarmene bli påvirket, fordøyelsen vår er ganske så sensitiv. Du får starte med folsyre og se.

Løs mage kan jo komme av så ufattelig mange ting.

Gjest Lurer på dette i dag.

[quote name=Shira :o)' timestamp='1365243584' post='4888104]

''Utover dette fins det en rekke symptomer som er spesielle for folsyre-mangel:

Rød, irritert, evt. glatt tunge

Nedsatt smakssans

Fordøyelsesbesvær

Luft i magen

Endret avføringsmønster, ofte diaré.

Symptomene fra fordøyelseskanalen er ofte mer alvorlige ved folsyremangel enn ved vitamin B12-mangel.

I motsetning til vitamin B12-mangel får man ikke symptomer fra nervesystemet.

''

http://www.nettdoktor.no/ernaering/vitaminer/artikler/folinsyre.php

Jeg klarte ikke helt å se sammenhengen her, for blodmangel pga lavt folsyre står over disse symptomene.

Det er ganske vanlig at dersom kroppen mangler noe, så kan tarmene bli påvirket, fordøyelsen vår er ganske så sensitiv. Du får starte med folsyre og se.

Løs mage kan jo komme av så ufattelig mange ting.

Jeg tenkte mest på det at kroppen min kanskje ikke har greid å ta opp de næringsstoffene, men ja får begynne med tilskudd.

Gjest Shira :o)

Jeg tenkte mest på det at kroppen min kanskje ikke har greid å ta opp de næringsstoffene, men ja får begynne med tilskudd.

Åja, misforstod jeg da. :o)

Jo, ved langvarig diare kan det fort oppstå mangler pga redusert opptak, tykktarmen rekker ikke ta opp alt den bør.

Noen har god effekt av loperamid (imodium), ikke mye, men noen tar om kvelden og har dermed god effekt, noen starter dagen med 2 tabletter og det holder dagen ut sånn noenlunde.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...