Gå til innhold

stukket meg på sprøyte

Anbefalte innlegg

Jeg har stukket meg på en insulinsprøyte på jobben,etter å ha stukket en pasient.

Er litt bekymret,og har tatt de blodprøvene en skal ta.

Hvor stor er sjansen for å bli smittet på denne måten.

Pasienten hadde ikke noe påvist smittesykdommer.

Haster det med å få resultater fra blodprøvene til pasienten,og bør jeg ta andre forhåndsregler?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/39049-stukket-meg-p%C3%A5-spr%C3%B8yte/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob

Hvis den pasienten ikke har hepatitt B eller C, og ikke HIV bør du kunne ta det med ro. Det som er viktig å sikre seg prøve fra pasienten for påvismning av mulige smittestoff (siden du stikker pasienter på sykehuset går jeg ut ifra at du jobber der) og deg selv for eventult kunne påvise forandringer senere. Slike serumprøver blir gjerne oppbevart nedfrosset ved de mikrobiologiske laboratorier som undersøker dem.

Vennlig hilsen

Hvis den pasienten ikke har hepatitt B eller C, og ikke HIV bør du kunne ta det med ro. Det som er viktig å sikre seg prøve fra pasienten for påvismning av mulige smittestoff (siden du stikker pasienter på sykehuset går jeg ut ifra at du jobber der) og deg selv for eventult kunne påvise forandringer senere. Slike serumprøver blir gjerne oppbevart nedfrosset ved de mikrobiologiske laboratorier som undersøker dem.

Vennlig hilsen

Hvor stor er sjansen i promille for å bli smittet av hiv og heatitt b,hvis pasienten skulle ha det?

Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob

Hvor stor er sjansen i promille for å bli smittet av hiv og heatitt b,hvis pasienten skulle ha det?

Det er vanskelig å gi et klart og entydig svar, fordi det er så mange faktorer som influerer sjansen. For det første hvor mye hepatitt virus som det finnes i pasientens blod; det er betydelig mer under en aktiv fase av sykdommen enn om pasienten er asymptomatisk bærer. Sprøytespissens tykkelse er viktig; til en insulinsprøyte brukes det meget tynne spisser og det skulle tilsi mindre fare. I tillegg settes ikke insulin intravenøst, noe som også reduserer graden av blodforurensning. Til slutt hvor dypt du har stukket deg selv; et overflatisk stikk uten at eventuell innhold av sprøyten tømmes gir også mindre sjanser. Alt dette skulle tilsi at faren er relativt moderat, men ikke desto mindre er det et faktum at hepatitt B er meget smittefarlig ved sprøyte. Noe mer kvantitativt svar kan jeg ikke gi. Vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...