Gå til innhold

Barnbidrag

Gjest fortvilt Pappa

Anbefalte innlegg

Gjest fortvilt Pappa

Hei, jeg har en god del spørsmål omkring temaet barnebidrag, som jeg håper du kan være behjelpelig å svare på.

Bakgrunnen er som følger:

Jeg er skilt for snart 4 år siden. Vi har 3 felles barn. Den eldste var ute av redet på det tidspunktet og de to andre delte jeg og x-kona (bare på papirer, riktig nok). Jeg fikk den mellomst og hun fikk den yngste. Siden skilsmissen har de to yngste bodd 50% av tiden hos hver av oss.

I desember fyller den mellomste 18 år - og nå krever min x-kone bidrag for yngstebarnet, selv om vi var enige om på skilsmissetidspunktet at dette ikke var en ordning vi skulle ha. Utgangspunktet skulle hele tiden være at barna skulle bo 50% av tiden hos hver. Vi har forressten en skiftlig avtale fra skilsmissetiden at barne skal bo 50% hos hver av oss. Avtalen er ikke tinglyst, men underskrvet av oss begge. Vi var også enige om at vi skulle komme til en ordning vedrørende det økonomiske når den mellomste er 'ute av lommeboka' mi. Vi har hatt den ordningen i disse 4 åra at jeg har hatt økonomisk ansvar for mellomste og x-kona for den yngste (grovt sett)

1) den eldste fyller altså 18 år, men er i videregående utdanning (lærling - og har således lønn). Er min x-kone bidragspliktig for henne? I så fall: blir det et forhold mellom mor og mellomste, eller mellom mor og meg?

2) er en far rettsløs i dagens samfunn, på den måten at mor bare kan bestemme etter eget forgodtbefinnende? Hun betemmer nå at hun skal ha bidrag - og at det betyr at ordningen med hvelvparten av tiden hos hver av oss ikke lenger skal gjelde.

3) når trer bidragsplikten inn i og med at mellomste fyller 18 år i desember. Blir desember første bidragsmnd. eller blir det januar?

4) Jeg er klar over at definisjonen på delt daglig ansvar går på 152 dager. Min x-kone sier derfor at hun skal sørge for at jeg ikke får ha yngstebarnet over/lik 152 dager i løpet av året.

Er det sånn at det er full bidragsplikt ved 152 dager og null bidragsplikt ved 151 dager? Eller er det en 'tappeordning' etter samværsfrekvensen?

5) Er det slik at bidraget er ment å dekke halvparten av utgiftene når barnet bor 100% av tiden hos sin mor (hvis man først må betale bidrag)?

Jeg synes nemlig ikke at det er rimelig at jeg både skal betale fullt bidrag og at ungen sannsynligvis skal bo 151 dager hos meg (eller så nært opp til grensen som moren finner det forsvarlig). Det blir på en måte å betale to ganger for de sammen dagene - både betale til mora for at yngste skal bo der, samt ha de daglige utgiftene med å ha yngste boende hos meg i de antall dagen moren tilgodeser meg med.

6) Jeg tjener 21.600,-/mnd. Bidraget utgjør 11% av bruttolønn - altså kr. 2376,-/mnd.

Hvor mye av dette for jeg fradrag for? Hva vil netto bidrag utgjøre for meg.

7) Jeg regner med at x-kona må føre dette på sin inntekt. Er bidraget skattepliktig for hennes del, eller er det netto rett i lomma?

8) Den yngste er konfirmant til våren. Også her har x-kona bestemt at jeg og hele farsfamilien ikke er velkommen. Er jeg pliktig til å dekke noe av utgiftene til konfirmasjonen all den tid det ikke er jeg som ønsker at jeg ikke får delta?

I så fall; er det et gitt beløp man skal betale eller er det %-er av faktisk beløp?

Jeg synes det er en fortvilt situasjon jeg har havnet i - og det at det kun blir penger det er snakk om gjør at ungen blir en spillebrikke i et spill med penger som gevinst.

Jeg har virkelig prøvd å få til en dialog med x-kona uten å ha lykkes.

Er jo også klar over at hun helt sikkert serverer en annen side av samme sak - det er vel alltids øyet som ser - men det at vi ikke greier å opprettholde en ordning som har eksistert i snart 4 år - og at vi ikke greier å holde ungen i fokus frustrerer meg.

Jeg vil også presisere at det ikke er snakk om at jeg ikke vil betale 50% av det det koster å ha en ungdom i huset. Jeg betaler gjerne halvparten av utgiftene som overstiger bokostnadene (bokostnadene holdes utenom i og med at ungen bor 50% av tiden hos hver....har gjort det hittil). Det er bare det at x-kona vil ha MER enn dette. Føler at hun vil tjene penger på ungen!

Dette ble forferdelig langt. Håper at du fortsatt henger med - og at du kan gi meg svar på mine spørsmål.

med hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/39051-barnbidrag/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest kakel :)

Hei!

Din og min ex hadde vært perfect match!

Du er så heldig at du har et dokument som dere begge har underskrevet - om 50% på hver. Om hun vil gjøre om på det, så må hun igjen ha din underskrift.

Din sak er sterkere enn min var. Ikke gjør noe du, - det er hun som må kreve ny "forhandling".

Stå på!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/39051-barnbidrag/#findComment-147687
Del på andre sider

Irene Grøneng

Hei!

Din og min ex hadde vært perfect match!

Du er så heldig at du har et dokument som dere begge har underskrevet - om 50% på hver. Om hun vil gjøre om på det, så må hun igjen ha din underskrift.

Din sak er sterkere enn min var. Ikke gjør noe du, - det er hun som må kreve ny "forhandling".

Stå på!

Alt som har med bidrag å gjøre løses gjennom avtale med dere så sant en av dere ikke har overgangsstønad.

Bidragsfogden kommer inn i bildet hvis dere er uenige om privat avtale men enige om at bidragsfogden skal avgjøre. Er dere ikke enige om noen av delene blir det domsstolene som avgjør.

Se http://www.barnebidrag.dep.no

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/39051-barnbidrag/#findComment-147816
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...