Gå til innhold

matvareintoleranse kontra luftveisproblemer

Anbefalte innlegg

Hei! vi har restaurert hus med mye stubloftsleire og støv. Samme periode fikk vi oss også hund. (har andre pelsdyr fra før). Under hele oppussingsperioden var jeg kronisk tett i brystkassa. Da huset var ferdig forventet jeg at det skulle gi seg,men.. jeg er og blir tett i perioder. Ved høy luftfuktighet, kulde, passiv røyking, når jeg står opp osv. Det piper litt i brystkassen når jeg puster ut i høy luftfuktighet. jeg nyser, klør i øynene, blir plutselig tett i nesa og slimer i halsen. Plages også ofte av bronkit. Videre er jeg plaget av en overaktiv tarm. Avføringen er ofte bløt, og slimete. En gang i blandt, (oftere og oftere) blir jeg veldig kvalm og kaster opp ca 4-6 timer etter måltid. Fastlegen min foretok "blåseprøve" for å sjekke astma, men konkluderte med at "dette går nok over etterhvert.." Noe det ikke har gjort. Har slitt med dette i 2 år. Har du noen gode forslag? Hva må jeg gjøre for å få en riktig diagnose? Må man til spesialist? Kan man isåfall få henvisning uten å gå igjennom fastlege.....? Takknemlig for svar! hilsen lilleborg

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære lilleborg

Dette høres absolutt ut som problemer du må gå videre med. Men du må nok gå om fastlegen din for å komme til en spesialist som arbeider innenfor det fylkeskommunale systemet. Hvis du ikke har henvisning blir konsultasjonen dyrere. Det er selvfølgelig mulig for deg å gå direkte til spesialisten, men det koster altså mer.

Du burde ta kontakt med fastlegen din igjen, pusteproblemer som varer såpass lenge trenger videre utredning og eventuelt behandling.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...