Gå til innhold

Nye DOL; hva synes du?

Hva synes du om nye DOL?  

46 stemmer

1. 1. Hva synes du om nye DOL?

• Bedre enn før omleggingen
      13
    • Dårligere enn før omleggingen
      30
    • Like bra som før omleggingen
      3

Anbefalte innlegg

Dere snakker stadig om at det var så mye mer oversiktlig på gamle DOL. Jeg synes det er helt motsatt. På gamle DOL ble trådene ofte brede som et vondt år med mange forgreininger,og for å skjønne hvem noen svarte på langt ute i forgreiningen måtte man jo omtrent sitte med linjal for å det. Her skjønner man umiddelbart hva det svares på når man siterer, og det er superlett å komme rett de man gitt ut  av tråden sist. 

Jeg har vært tidligere vært veldig aktiv på et lite, internt fora med det oppsett omtrent som dette, og tro meg; det  var overhode ikke noe problem å få mange diskusjoner og ha oversikt følge med på de. Mange digresjoner var heller ikke uvanlig, og overhode ikke et problem. Her på DOL har jeg derimot aldri vært fortrolig nok med oppsettet til å delta veldig aktivt. Har i perioder vær innom litt og  lest, men for meg som alltid har vært innom sporadisk var der vanskelig å få oversikt. 

Og ikke minst er man ikke lenger avhengig av å bruke én og samme maskin (som man ikke kunne slette cache på!) for å vite hvilke innlegg man har lest og ikke. Her følger det brukeren, og man kan faktisk se forumet på ipad og mobil også. :)

Fortsetter under...

• Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• påskelilje

5

• XbellaX

4

• stiften

3

I forhold til mitt behov; dårligere.

Jeg var ikke på dol for å lese tråder uten å delta, og ba egentlig skjelden (om i det hele tatt?) om ekspertråd. DOL var en sosial arena på nett for meg, og jeg kommer til å savne diskusjoner jeg har hatt med dere her inne. Jeg likte disse diskusjonene her inne, og ikke minst har jeg lært masse, og oppsettet gjorde det - for meg - lett å følge diskusjonen på ulike steder i en og samme tråd - og gjerne også flere tråder samtidig.

Nye dol har ofret denne debattmessige og sosiale kvaliteten det gamle oppsettet understøttet, og for meg er det et tap som gjør det mindre interessant å være her. Sør kan sikkert svare meg tusen ganger på at oppsettet var gammeldags og at nytt oppsett er enkelt å lære seg, men det har ikke med det å gjøre - for meg. Nye dol er ikke vanskelig å sette seg inn i, men det støtter ikke den fuksjonen mitt forumbehov har dekket, nemlig det å diskutere og "treffe" folk man gradvis har blitt kjent med.

I tillegg liker jeg ikke - i motsetning til mange av dere andre - layouten heller. Alt tar stor plass, og jeg er ikke en av dem som syns det blir fiffig og artig med tjue dansende smileys i hvert innlegg heller hehe...

Jeg kommer sikkert til å komme innom jevnlig, men har definitivt fått tilbake fritiden min hehe....

Endret av Kayia

Og ikke minst er man ikke lenger avhengig av å bruke én og samme maskin (som man ikke kunne slette cache på!) for å vite hvilke innlegg man har lest og ikke. Her følger det brukeren, og man kan faktisk se forumet på ipad og mobil også. :)

Ikke minst.:)

Endret av Løvemamma

Jeg var ikke på dol for å lese tråder uten å delta, og ba egentlig skjelden (om i det hele tatt?) om ekspertråd. DOL var en sosial arena på nett for meg, og jeg kommer til å savne diskusjoner jeg har hatt med dere her inne. Jeg likte disse diskusjonene her inne, og ikke minst har jeg lært masse, og oppsettet gjorde det - for meg - lett å følge diskusjonen på ulike steder i en og samme tråd - og gjerne også flere tråder samtidig.

Nye dol har ofret denne debattmessige og sosiale kvaliteten det gamle oppsettet understøttet, og for meg er det et tap som gjør det mindre interessant å være her. Sør kan sikkert svare meg tusen ganger på at oppsettet var gammeldags og at nytt oppsett er enkelt å lære seg, men det har ikke med det å gjøre - for meg. Nye dol er ikke vanskelig å sette seg inn i, men det støtter ikke den fuksjonen mitt forumbehov har dekket, nemlig det å diskutere og "treffe" folk man gradvis har blitt kjent med.

I tillegg liker jeg ikke - i motsetning til mange av dere andre - layouten heller. Alt tar stor plass, og jeg er ikke en av dem som syns det blir fiffig og artig med tjue dansende smileys i hvert innlegg heller hehe...

Jeg kommer sikkert til å komme innom jevnlig, men har definitivt fått tilbake fritiden min hehe....

Jeg er enig i alt du skriver her. Hilsen en gammel bruker med nytt nick.

Du beskriver det jeg også mener. Slike smileys og mange bilder, og mye luft i innleggene medfører mye irriterende scrolling + at jeg synes det er "støyende" og fjortis-aktig.

Er forøvrig også gammel DOL-bruker, som nå er under nytt nick

Er enig i alt du skriver. Akkurat bilde på nicket/profilen synes jeg var litt greit, men det er med på å gi visuelt støy rundt innleggene, så jeg skulle gjerne har gitt det bort for å få gamle DOL tilbake.

Er gammel veteran-DOL'er med nytt nick.

Annonse

Veldig enig i dette. Jeg merker jeg irriterer meg over at trådene ikke holder sin plass på de ulike fora, de flytter på seg etter sist besvarte eller noe slikt, himla forvirrende, det er sikkert kun fordi jeg er et vandeyr, men jeg liker det ikke....

Du beskriver det jeg også mener. Slike smileys og mange bilder, og mye luft i innleggene medfører mye irriterende scrolling + at jeg synes det er "støyende" og fjortis-aktig.

Er forøvrig også gammel DOL-bruker, som nå er under nytt nick

Enig her også... Nok en ''eldgammel'' Doler med nytt nick ;)

Savner oversiktligheten i gamle DOL.  Spesielt 'tre-katalogen' slik at man lett kunne se systemet i en tråd.  Nå er alt en endeløs mengde tekst uten noe fornuftig system og uten overskrifter.  Jo man kan f.eks. velge 'se siste',  men det jeg ønsker å se er en grei oversikt over den enkelt tråd.  Hvem som har svart på hva til hvem,  og hvilke svar som ligger under dette svaret igjen.

Infosidene/hjelpesidene er lange avhandlinger i stedet for krotfattede smørbrødlister på hvordan man gjør ting.  DOL blir alt for mye lesning av uinteressant stoff for å finne det interessante.

Nye DOL har mange fancy funksjoner og muligheter.  Men for meg var selve diskusjonene og den oversiktlige måten de ble presentert på trekkplasteret.  Dermed blir det neppe særlig mer DOL for meg.  Er innom iblant,  men får ingen lyst til å delta i noen diskusjoner.  Kommer til å savne diskusjonene,  men ikke nok til at jeg orker all støyen i nye DOL.

Anonymous poster hash: db914...1e4

Enig.

Så enig, så enig.

Veldig enig i dette. Jeg merker jeg irriterer meg over at trådene ikke holder sin plass på de ulike fora, de flytter på seg etter sist besvarte eller noe slikt, himla forvirrende, det er sikkert kun fordi jeg er et vandeyr, men jeg liker det ikke....

Man har jo mulighet til å sortere trådene etter starttidspunkt eller sist oppdaterte, flest svar eller flest visninger. Hvis du velger å sortere på "Start dato", så slipper du at de "hopper rundt", som du sier. :)

Man har jo mulighet til å sortere trådene etter starttidspunkt eller sist oppdaterte, flest svar eller flest visninger. Hvis du velger å sortere på "Start dato", så slipper du at de "hopper rundt", som du sier. :)

Gud, det har jeg ikke sett engang.... oppdager stadig noen finesser som overrasker meg til det positive :-)

Annonse

Sara Bernard

Helt håpløs layout. Jeg har aldri forstått hvorfor ikke flere fora ble satt opp som gamle DOL, og utviklet med det konseptet i bunn, men lagt seg på denne scrolle- og stable-innlegg-oppå-hverandre-layouten.

Jeg kan ikke noe om data og programmering, men jeg har som 13-årig bruker av DOL grunnlag for å uttale meg om brukervennlighet.

Hvert innlegg tar omtrent hele skjermen, det finnes ikke svar til meg, osv. Noen fordeler med at man fpr samme brukeropplevelse uansett pc, men der stopper fordelene. 

På samme måte som jeg aldri har orket å bruke f.eks Kvinneguiden så fines det nå heler ingen grunn til å bruke DOL. Jeg føler meg uansett ganske så ferdig med forumdiskusjoner, så en epoke er likevel over.

Good bye DOL.

Gud, det har jeg ikke sett engang.... oppdager stadig noen finesser som overrasker meg til det positive :-)

...nettopp - jeg var heller ikke veldig imponert i starten, men begynte å prøve meg på de forskjellige mulighetene her inne, og fant ut at det ikke var så vanskelig som jeg først så for meg... Det kunne jo være greit å sette seg inn i nye løsninger før man dømmer dem nedenom og hjem :rolleyes:

Jada- jeg har vært innom her HVER dag og prøvd forumet med dets funksjoner. Jeg ser positive aspekter, men de negative overskygger fremdeles. HATER scrolling. Gir meg selv ytterligere noen dager, men jeg merker godviljen er noe nedadgående og at jeg leser færre og færre innlegg.

Jada- jeg har vært innom her HVER dag og prøvd forumet med dets funksjoner. Jeg ser positive aspekter, men de negative overskygger fremdeles. HATER scrolling. Gir meg selv ytterligere noen dager, men jeg merker godviljen er noe nedadgående og at jeg leser færre og færre innlegg.

Veldig enig i det du skriver her. Som deg er jeg innom hver dag i håp om å "se lyset" og føle at dette er greit. Merker generelt en dalende interesse, men samtidig en tapsfølelse, at jeg har mistet noe som har vært betydningsfullt i mange år. Det er som om det overfladiske og fancye har vunnet over det jeg opplevde som kvalitet og det sosiale ved at vi hele tiden enkelt fikk oversikt over hvem som var der.

Vel,vel...jeg gir det litt mere tid...jeg har i allefall fått mer tid til andre ting og det er kanskje like grei.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...