Gå til innhold

Facebook ved sykemelding

Anbefalte innlegg

Er det særlig lurt å stadig oppdatere facebookprofilen sin når man er sykemeldt pga diverse fysiske plager (rygg, hånd, fot, hode....) med hvor aktiv man er i frivillighetsarbeid, fjellturer og planlagte sydenturer som skal tas i sykemeldingsperioden (finnes det ikke regler for sånt?)

Vi har en slik dame på jobben som har vært sykemeldt et par mnd nå og trolig blir det et par mnd til, men hun skryter jo som bare det på facebook, så vi lurer jo på om hun ikke egentlig faktisk ER i stand til å¨jobbe? Hun har jo sjefen sin på facebook og, og hun og har reagert.... Ikke særlig smart, eller hva?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/390609-facebook-ved-sykemelding/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Er det særlig lurt å stadig oppdatere facebookprofilen sin når man er sykemeldt pga diverse fysiske plager (rygg, hånd, fot, hode....) med hvor aktiv man er i frivillighetsarbeid, fjellturer og planlagte sydenturer som skal tas i sykemeldingsperioden (finnes det ikke regler for sånt?)

Vi har en slik dame på jobben som har vært sykemeldt et par mnd nå og trolig blir det et par mnd til, men hun skryter jo som bare det på facebook, så vi lurer jo på om hun ikke egentlig faktisk ER i stand til å¨jobbe? Hun har jo sjefen sin på facebook og, og hun og har reagert.... Ikke særlig smart, eller hva?

Kanskje ikke.... 

Men ettersom vedkommende er sykmeldt, er det en lege i bildet, som mener vedkommende ikke skal jobbe denne perioden. 

Kanskje denne frivillige jobbingen er bra for vedkommende nå i denne perioden?

Dette er grunnen til at jeg ikke er venn med arbeidskollegaer på facebook, kan lett bli dømt pga sykdom om du ikke ligger rett ut i senga hele døgnet

Anonymous poster hash: 8154a...84a

Hvis jeg hadde vært den sjefen, tror jeg at jeg ville tatt en telefon til NAV og meldt fra om det . Så fikk NAV ta det med legen. Man kan jo ikke vite hva hun er sykmeldt for. Men NAV vet det ihvertfall. Som én sier over her, så kan det være at frivillig jobbing kan være bra for henne og hjelpe henne å bli friskere, avhengig av årsak. Men NAV bør vite om det.

Kanskje ikke veldig smart, men "vi andre" må også innse at vi ikke bestandig (eller faktisk nesten aldri) vet den fulle årsaken til at folk er sykmeldte. Det er veldig enkelt og greit å skylde på en vond rygg eller andre uspesifiserte smerter hvis man sliter psykisk og ikke ønsker at folk skal vite om dette. 

Kanskje er hennes frivillige arbeid og sydeferie (som uansett de aller fleste har godt av, fysisk og psykisk) avklart med hennes lege og dermed også NAV. 

Jeg synes ikke det er særlig smart, for som vi ser i denne tråden tenker folk sitt. Men, har man sykemelding så har man. Med mindre man har fått beskjed fra legen om å holde seg i ro og hvile er det vel bare å gjøre som man vil og kjøre på, men da bør man ikke bli direkte sjokkert hvis enkelte lurer på hvor syk man egentlig er. For meg faller det i alle fall helt naturlig å tone ned både aktivitetsnivået og facebookskryting når jeg er sykemeldt. Jeg vil ikke at folk skal tro jeg er lat og skulker.

Det blir noe helt annet hvis det er snakk om langvarige sykemeldinger for kroniske sykdommer eller psykiske plager. Jeg reagerer i alle fall ikke på at folk har et aktivt liv selv om de ikke stiller på jobben. Tvert imot, jeg tenker at de gjør det de kan for å ikke synke ned i sofaen og gi opp livet.

Annonse

Kanskje vi generelt skal tenke litt mindre på hva "folk tenker" og heller gjøre det som er godt for seg selv? Etter mange år med kronisk sykdom, har jeg brukt mye tid på å komme dit hvor jeg har det beste hvis jeg klarer å legge vekk bekymringer om hva folk tenker og mener, og heller gjør det jeg føler er riktig.

AnonymBruker

Noen overdriver litt på facebook, andre er lystløgnere. Vi legger ofte ut positive ting vi har gjort, ikke de negative. Men jeg ville vært forsiktig var jeg sykemeldt, iallfall om alle kunne lese på veggen min. Jeg har aldri sendt eller fått venneforespørsler fra sjefer (har hatt mange de siste årene). Er heller ikke facebookvenn med noen av de nærmeste kollegene p.t. Men om jeg senere kommer på samme avdeling som facebokvenner, vil vi nok ikke slette hverandre (vi har litt for ofte forandringer/omorganiseringer).

Anonymous poster hash: b019c...0e5

Kanskje vi generelt skal tenke litt mindre på hva "folk tenker" og heller gjøre det som er godt for seg selv? Etter mange år med kronisk sykdom, har jeg brukt mye tid på å komme dit hvor jeg har det beste hvis jeg klarer å legge vekk bekymringer om hva folk tenker og mener, og heller gjør det jeg føler er riktig.

Vet ikke om den var til meg, men jeg skrev at jeg synes det blir noe helt annet med kronisk sykdom. Hvis det derimot er snakk om sporadiske sykedager og kortere sykemeldinger synes jeg så absolutt man bør bry seg om hva andre tenker. Gjør man ikke det risikerer man å få et dårlig jobbrykte, og det er i alle fall ikke jeg interessert i å ha.

AnonymBruker

Før tenkte jeg at du ikke kunne være sykemeldt hvis du klarte å gjøre noe.

Jeg prøvde å holde meg på jobb alt for lenge.  Til slutt var det en på NAV som sa at jeg skulle gå til legen å få meg en full sykemelding, så skulle jeg gå tur og finne på ting som var kjekt.

Jeg slet psykisk, og hun forstod at jeg var så nedkjørt at hvis jeg fortsatte som jeg gjorde så kom det til å gå helt galt.   

Det var helt klart det rette å gjøre, så om du ser en sykemeldt gå tur og være i aktivitet, så kan det være det som skal til for at de skal komme tilbake i jobb.

Anonymous poster hash: ad232...779

Anonymous poster hash: ad232...779

Hvis jeg hadde vært den sjefen, tror jeg at jeg ville tatt en telefon til NAV og meldt fra om det . Så fikk NAV ta det med legen. Man kan jo ikke vite hva hun er sykmeldt for. Men NAV vet det ihvertfall. Som én sier over her, så kan det være at frivillig jobbing kan være bra for henne og hjelpe henne å bli friskere, avhengig av årsak. Men NAV bør vite om det.

NAV bruker av og til Facebook etter tips.. Eksempelvis en eneforsørger på overgangsstønad som poster bilder av bryllupet, en sykemeldt med ryggproblemer som poster bilder av en klatretur i Himalaia, en på dagpenger som "offentliggjør" 3 mnd i Thailand., osv. Mye kan godkjennes i NAV, men det må "klargjøres" på forhånd.

Den nevnte problemstillinga har jeg ingen formeining om; det kommer an på så mye.

Vet ikke om den var til meg, men jeg skrev at jeg synes det blir noe helt annet med kronisk sykdom. Hvis det derimot er snakk om sporadiske sykedager og kortere sykemeldinger synes jeg så absolutt man bør bry seg om hva andre tenker. Gjør man ikke det risikerer man å få et dårlig jobbrykte, og det er i alle fall ikke jeg interessert i å ha.

Delvis til deg - delvis et generelt svar. Sporadiske sykedager hvor grunnen (man oppgir) er omgangssyke eller influensa og man samtidig oppdaterer Facebook med det man driver med er selvfølgelig ikke ok, Men man trenger ikke å være kronisk syk og varig ute av arbeidslivet for å ha godt av annen aktivitet enn å sitte hjemme å vente på å bli frist. Depresjoner, angst, ryggplager og andre generelle smerter har ofte nytte av noe lett aktivitet og kanskje ikke minst en sydentur. Og dette kan godt være avklart med både lege og NAV. Det er de jeg tenker at skal forsøke å lære seg å ikke bry seg så mye om hva andre mener...

Annonse

Tja... kommer an på hvorfor hun er sykemeldt.... Da jeg fikk ødelagt balanseorganet mitt etter en operasjon for fem år siden, så var jeg sykemeldt i et halvt år fra jobb. Jeg greide f.eks. ikke å kjøre bil siden det kunne være at jeg måtte inn i en rundkjøring eller snu på hodet hvis jeg måtte rygge....... Gå rett fram gikk etter noen uker ok. For å trene opp nye veier til balanse, så måtte jeg gå fjellturer i ulendt terreng, så jeg gikk masse på fjellet dette halvåret..... Mange tenkte sikkert at jeg var i stand til å jobbe, men jeg kom meg nesten ikke ut av senga på morgenen osv.....

Tja... kommer an på hvorfor hun er sykemeldt.... Da jeg fikk ødelagt balanseorganet mitt etter en operasjon for fem år siden, så var jeg sykemeldt i et halvt år fra jobb. Jeg greide f.eks. ikke å kjøre bil siden det kunne være at jeg måtte inn i en rundkjøring eller snu på hodet hvis jeg måtte rygge....... Gå rett fram gikk etter noen uker ok. For å trene opp nye veier til balanse, så måtte jeg gå fjellturer i ulendt terreng, så jeg gikk masse på fjellet dette halvåret..... Mange tenkte sikkert at jeg var i stand til å jobbe, men jeg kom meg nesten ikke ut av senga på morgenen osv.....

Nettopp derfor er det så viktig å tenke seg litt om før man setter seg til doms over folk! 

Delvis til deg - delvis et generelt svar. Sporadiske sykedager hvor grunnen (man oppgir) er omgangssyke eller influensa og man samtidig oppdaterer Facebook med det man driver med er selvfølgelig ikke ok, Men man trenger ikke å være kronisk syk og varig ute av arbeidslivet for å ha godt av annen aktivitet enn å sitte hjemme å vente på å bli frist. Depresjoner, angst, ryggplager og andre generelle smerter har ofte nytte av noe lett aktivitet og kanskje ikke minst en sydentur. Og dette kan godt være avklart med både lege og NAV. Det er de jeg tenker at skal forsøke å lære seg å ikke bry seg så mye om hva andre mener...

Noe annet jeg føler at at folk forventer at man skal skrive om at man er hjemme med den og den syka. Dersom man ikke har nevnt noe i statusen sin om at man har vært syk eller syke unger, virker det som kollegaene ikke tror på deg. De forventer at du skal sutre på facebook. 

F.eks. nå i disse oppkasttider... Ser flere som skriver - nå har jeg tørket spy i hele natt.... :D Men samtidig så blir folk litt lei og, syns det er unødvendig og latterlig... Så jeg har sluttet å skrive om jeg er hjemme med sykt barn. Jeg skulle til å skrive: STakkars lille Pia er hjemme med oppkastsyke, men så tenkte jeg at - nei det der er privat, at jeg er hjemme... Om de lurer på hvorfor jeg er online i arbeidstida, så får de spørre da :-) (kan like gjerne surfe litt på facebook når ungen er dårlig og bare vil ligge i sofaen og se på Disney Junior).

Jeg forstår godt at arbeidskollegaer kan bli litt irriterte på slike facebook-oppdateringer.  Her settes det sjelden / aldri inn vikarer ved sykefravær, så sykefravær vil alltid medføre merarbeid for kollegaer.  Og selv om det settes inn vikarer mange steder, så vil det som oftest falle noe mer på de som er på jobb.  Hvis vi har fått mye pålagt overtid (og kanskje fratatt mulighet for avspasering) og dermed ikke kan delta på sosiale ting sammen med familien, så er det ikke nødvendig at den sykemeldte kollegaen legger ut alt han er med på og gjør av slike aktiviteter.

Vi må anta, og stole på at legen har gjort en korrekt vurdering av helsen til den sykemeldte, og det er ikke alle diagnoser som tilsier at man må ligge hjemme uten å gjøre noen ting.  Både fysiske og psykise lidelserkan ha stor nytte av at man kommer seg ut. 

Respekten og omtanken bør jo gå begge veier, mellom den sykemeldte og kollegaene på jobb.

100% enig med deg, viktig poengtering.

Ok, da er vi ganske enige. Jeg synes likevel mange  bør tenke over hvor lurt det er å legge ut om alt det morsomme de gjør mens de er sykemeldte, uansett diagnose. Andre får kanskje får ekstraarbeid på grunn av fraværet, og jeg synes det er dumt og unødvendig å provosere på den måten. Alle er ikke rause og forståelsesfulle, og man gjør seg selv sårbar for sladder og fordømmelse selv om man vet at man har sitt på det tørre.

Ok, da er vi ganske enige. Jeg synes likevel mange  bør tenke over hvor lurt det er å legge ut om alt det morsomme de gjør mens de er sykemeldte, uansett diagnose. Andre får kanskje får ekstraarbeid på grunn av fraværet, og jeg synes det er dumt og unødvendig å provosere på den måten. Alle er ikke rause og forståelsesfulle, og man gjør seg selv sårbar for sladder og fordømmelse selv om man vet at man har sitt på det tørre.

Og hvis man har sitt på det tørre, så er det opp til den sykmeldte hva vedkommende velger å poste på Facebook - om det er denne som provoserer eller andre som lar seg provosere kan vel diskuteres i denne saken...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...