Gå til innhold

Trenger hjelp ang kjøkkenvifter og Ikea-skap!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har i flere år hatt en kjøkkenvifte som nå er gåen og må byttes. Jeg har ikke råd til å bytte alle skapene, så jeg tenkte helst å finne en vifte som er samme størrelse som den nåværende.

Nåværende kjøkkenvifte er festet liksom under et kjøkkenskap, dette kjøkkenskapet har samme bredde som viften, og samme bredde som de andre skapene, men foran er skapet todelt: fronten kan vippes ut så osen lettere går inn i viften. Inni skapet går det et tjukt luftrør inni skapet og ut på toppen og videre ut av ytterveggen. 

Er dette standard fortsatt, eller er det utgått? Jeg ser ingen kjøkkenskap eller vifter på Ikea feks som passer dette.

http://www.ikea.com/no/no/catalog/categories/departments/kitchen/20819/

Har null peiling på dette, er det noen som kan gi meg råd?

Anonymous poster hash: 01dc6...cb5

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jo den viften likner jo i størrelsen. Men da blir skapet over for lite. Veggskapene mine er jo 70 cm høye. Er det meningen man skal sette enda et skap oppå dette da, eller hva?

Jeg lurer også på om det med en lang tjukk luftslange fortsatt er vanlig, eller om nå all osen bare skal forsvinne inn i et filter, eller hva? Hva slags avtrekk har kjøkkenviftene i dag?

Man kjøper selve vifteenheten løs. Den koster ca 500 kr, og fungerer likt som den du har nå.

(Man kan også få de som har filter, og blåser inn i rommet, men de anbefales ikke.)

Det er dog mange diametere på slangen/røret som går opp, så mål diameteren på utgangen av røret på din eksisterende vifte, for å være sikker på du får rett mellomstykke på IKEA.

Jo den viften likner jo i størrelsen. Men da blir skapet over for lite. Veggskapene mine er jo 70 cm høye. Er det meningen man skal sette enda et skap oppå dette da, eller hva?

Jeg lurer også på om det med en lang tjukk luftslange fortsatt er vanlig, eller om nå all osen bare skal forsvinne inn i et filter, eller hva? Hva slags avtrekk har kjøkkenviftene i dag?

Det er forbudt hvis man bor i blokk å ha vifte som går inn i ventilasjonsanlegget, jeg har akkurat fått kjeft fra formannen i borettslaget her fordi jeg har slange fra vifta og den har også filter,

Annonse

AnonymBruker

Takk for svar Sør.

Når det gjelder den viften jeg allerede har, er det faktisk ikke koplet riktig, det har jeg sjekket nå. Luftslangen går bare gjennom skapet og ut av skapet øverst! Altså ingen ventilasjon i det hele tatt. Men det er mulig å trekke luftslangen bortover veggen øverst (hvis jeg lager en hylle til den) og så ut av den eksisterende veggluken (som går rett ut). Da må jeg også skifte lokk til veggluken, slik at det er en åpning på den.

Om det er lov å koble luftslangen til fellesluftesystemet i vår blokk, vet jeg ikke, men for det første er de meget gamle, for det andre er de på feil side av veggen fra komfyren så det blir upraktisk.

Hvem er det forresten som har lov å ordne slike koblinger? Kan jeg gjøre det selv?

Det er ingen lov som regulerer slikt, så det kan du gjøre selv - bortsett hvis det er vedtekter eller lignende i borettslaget for tilkobling til et fellesanlegg.

Hvis det er til en veggluke som går rett ut, så er det jo ikke noe problem.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...