Gå til innhold

mmr-vaksine og eggeallergi

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en gut på ett år, som fikk påvist eggeallergi då han var 4 md.Han var mykje plaga av eksem,men er no alt eindel beire etter at han og eg har vore eggefri sidan då.

Han blir fortsatt amma.

Las nyleg eit lesarinnlegg i bladet Foreldre & Barn der ei mor fortel om sitt barn som utvikla alvorlig asma rett etter at ho fikk MMR- vaksinen. Dette sette ho i samanheng med at denne vaksinen visstnok er dyrka på hønse-egg.

Mine barn har alle tre fulgt det vanlige vaksinasjonsprogrammet, men no blei eg sterkt i tvil om vi bør la vær, evt. utsette denne vaksinen til han er større, og forhåpentligvis har vokst av seg eggeallergien. Denne vaksinen er vel og den som eg vil rekne som minst "viktig" av alle vaksinane, og i forhold til å utvikle alvorlig astma er det gjerne mindre farlig med meslinger?

Det hadde vore fint å høyre frå andre eggeallergikarar som har erfaring med denne vaksinen.

Takk for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/39073-mmr-vaksine-og-eggeallergi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hentet litt informasjonen om MMR på nettet og hos helsestasjonen. Her er litt av hvert (det ser ut som man bør ta spesielle hensyn om barnet er allergisk mot egg):

Hentet fra http://www.dinbaby.com/show.asp?xSideId=1002

"Dersom barnet er svært allergisk mot egg, bør barnelege vurdere om barnet skal ha MMR-vaksine. Risikoen for en allergisk reaksjon er da øket.

Leserinnlegg mot vaksiner fra http://www.barnimagen.com/show_generate.asp?xSideId=1970

"...Jeg forventer at en lege/sykepleier skal kunne infromere meg om at en vaksine er dyrket på egg, når min unge er innkalt for å ta denne vaksinen. Særlig når jeg nettopp har fortalt ham at hun kun en uke tidligere har vært i anafylaktisk sjokk pga inntak av egg. Fordi dette har ført til en livsvarig lidelse hos henne (astma), synes jeg det er tragisk at leger ikke har større kunnskap om dette....".

Videre fra samme leserinnlegg:

"Når det gjelder MMR-vaksinen før kjønnsmoden alder, mener jeg at denne egentlig ikke har så mye i vaksinasjonsprogrammet å gjøre. Det er et etterslep. Folkehelsa har selv gitt ut en brosjyre hvor det står om røde hunder at sykdommen er "helt ufarlig". Og om meslinger at komplikasjoner er så sjelden som 1 av 5000. (mer sjelden enn sterke allergiske -straks-reaksjoner (ikke det min datter fikk)).".

Helsesøsteren vår har lang erfaring fra bl.a. barneavdelingen på sykehuset og har sett hva ettersykdommer etter meslinger kunne føre til - de verste tilfellene var hjerneskader. Her er informasjonen jeg fikk fra henne kort oppsummert etter hukommelsen:

- Ettersykdommene til meslinger er veldig alvorlige, bl.a. døvhet og hjerneskade.

- Reiser man til utlandet uten å være vaksinert kan man få meslinger.

- Kjente bivirkninger av MMR er bl.a. allergi, astma og eksem.

- Helsestasjonene har fått skriv om at de ikke får delt opp MMR-vaksinen, men primærlegen kan skaffe oppdelt vaksine. Dette er bestillingsvare, for Statens institutt for folkehelse ønsker ikke at vi deler opp vaksinen. De gjør den derfor vanskeligere tilgjengelig for oss foreldre. (Kommentar: Denne opplysningen fikk jeg fra legen på helsestasjonen).

Litt mer info. om ettersykdommer hentet fra http://www.barnelegene.no/tema/vaksine.htm

"Grunnen til at en vaksinerer mot meslinger er fordi sykdommen av og til kan ta langt alvorligere former. En kan få lungebetennelse, mellomørebetennelse og mest fryktet: angrep av nervesystemet. Ved angrep av nervesystemet kan en se kramper eller også hjernebetennelse (encefalitt). Krampene er i seg selv som regel ufarlige, hvis de da ikke er en del av hjernebetennelsen. Hjernebetennelsen har ved meslinger to ulike former: en akutt og en subakutt form. Den akutte formen kan være dødelig, men kommer pasienten seg gjennom denne fasen, går det som regel bra.Verre er det med den subakutte formen, der tegn til hjerneforstyrrelse kommer seint, faktisk etter at den syke har frisknet til. Men her tar sykdommen en svært ille form, i det hjernen gradvis ødelegges. Til slutt vil så mye av hjernen være skadet at den syke dør. Denne subakutte formen er meget sjelden."

Jeg har hentet litt informasjonen om MMR på nettet og hos helsestasjonen. Her er litt av hvert (det ser ut som man bør ta spesielle hensyn om barnet er allergisk mot egg):

Hentet fra http://www.dinbaby.com/show.asp?xSideId=1002

"Dersom barnet er svært allergisk mot egg, bør barnelege vurdere om barnet skal ha MMR-vaksine. Risikoen for en allergisk reaksjon er da øket.

Leserinnlegg mot vaksiner fra http://www.barnimagen.com/show_generate.asp?xSideId=1970

"...Jeg forventer at en lege/sykepleier skal kunne infromere meg om at en vaksine er dyrket på egg, når min unge er innkalt for å ta denne vaksinen. Særlig når jeg nettopp har fortalt ham at hun kun en uke tidligere har vært i anafylaktisk sjokk pga inntak av egg. Fordi dette har ført til en livsvarig lidelse hos henne (astma), synes jeg det er tragisk at leger ikke har større kunnskap om dette....".

Videre fra samme leserinnlegg:

"Når det gjelder MMR-vaksinen før kjønnsmoden alder, mener jeg at denne egentlig ikke har så mye i vaksinasjonsprogrammet å gjøre. Det er et etterslep. Folkehelsa har selv gitt ut en brosjyre hvor det står om røde hunder at sykdommen er "helt ufarlig". Og om meslinger at komplikasjoner er så sjelden som 1 av 5000. (mer sjelden enn sterke allergiske -straks-reaksjoner (ikke det min datter fikk)).".

Helsesøsteren vår har lang erfaring fra bl.a. barneavdelingen på sykehuset og har sett hva ettersykdommer etter meslinger kunne føre til - de verste tilfellene var hjerneskader. Her er informasjonen jeg fikk fra henne kort oppsummert etter hukommelsen:

- Ettersykdommene til meslinger er veldig alvorlige, bl.a. døvhet og hjerneskade.

- Reiser man til utlandet uten å være vaksinert kan man få meslinger.

- Kjente bivirkninger av MMR er bl.a. allergi, astma og eksem.

- Helsestasjonene har fått skriv om at de ikke får delt opp MMR-vaksinen, men primærlegen kan skaffe oppdelt vaksine. Dette er bestillingsvare, for Statens institutt for folkehelse ønsker ikke at vi deler opp vaksinen. De gjør den derfor vanskeligere tilgjengelig for oss foreldre. (Kommentar: Denne opplysningen fikk jeg fra legen på helsestasjonen).

Litt mer info. om ettersykdommer hentet fra http://www.barnelegene.no/tema/vaksine.htm

"Grunnen til at en vaksinerer mot meslinger er fordi sykdommen av og til kan ta langt alvorligere former. En kan få lungebetennelse, mellomørebetennelse og mest fryktet: angrep av nervesystemet. Ved angrep av nervesystemet kan en se kramper eller også hjernebetennelse (encefalitt). Krampene er i seg selv som regel ufarlige, hvis de da ikke er en del av hjernebetennelsen. Hjernebetennelsen har ved meslinger to ulike former: en akutt og en subakutt form. Den akutte formen kan være dødelig, men kommer pasienten seg gjennom denne fasen, går det som regel bra.Verre er det med den subakutte formen, der tegn til hjerneforstyrrelse kommer seint, faktisk etter at den syke har frisknet til. Men her tar sykdommen en svært ille form, i det hjernen gradvis ødelegges. Til slutt vil så mye av hjernen være skadet at den syke dør. Denne subakutte formen er meget sjelden."

Her er et tidligere svar fra Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Immunologi - (fagperson på DOL) -http://forum.doktoronline.no/mp/article?_cmd=screen&id=344890

"...Når det gjelder vaksinasjoner med vaksiner som er dyrket på hønseembryo som f.eks. MMR-vaksinen anbefaler vi vaksinasjon også til eggallergikere. De som har kraftige reaksjoner anbefaler vi at bare vaksineres når det er lege tilstede på helsestasjonen med mulighet for å behandle en reaksjon. I noen tilfeller hvor eggallergien er kraftig anbefaler vi at legen tester med vaksinen før den settes (prikktest i huden). Alvorlige reaksjoner pga vaksine til eggallergikere er imidlertid ekstremt sjelden.".

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære marien

Som jeg har svart tidligere - vi anbefaler MMR-vaksinen også til eggallergikere, men vaksinen bør settes mens det er lege til stede på helsestasjonen eller hos en lege. På Voksentoppen har vi satt MMR vaksine på mange barn med eggallergi uten at vi har sett noen reaksjoner. Hvis eggallergien er meget sterk gjør vi en prikktest med vaksinen før den settes.

Lykke til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...