moren Skrevet 23. november 2001 Del Skrevet 23. november 2001 Faren min har alzheimer, bor hjemme hos min mor. Han har fungert nogenlunde med hennes hjelp, og hun har takket nei til alle offentlige tilbud fordi hun mener det er å krenke ham f.eks.å ta imot avlastning. De siste dagene har han begynt å tissepå seg til alle døgnets tider, surrer med nattesøvn og er veldig lei seg. Språket sviktet for flere måneder siden, det er sjelden han klarer å si noen tydelige ord. Legen sier det er unødvendig å prøve antidepressiva i hans situasjon. Nå har arbeidsmengden plutselig blitt mye større for oss alle, og min mor nekter å begynne f.eks. med bleier el. fordi det er å nedverdige pappa.Hvis han får en halv sobril å sove på, blir han ekstra forvirret om natta, og det går ekstra galt med urin og avføring. Han virker deprimert, gråter fordi han er så "tussete".Mamma mener at vi ungene må komme mer å avlaste, men vi prøver å si at hun må også akseptere tilbud fra det offentlige selvom det ikke er særlig "gøy" for noen av oss. Vi blir ganske utslitt alle sammen, og jeg må legge til at vår mor ikke er en enkel person å forholde seg til, Uansett hvor mye vi gjør, er det for lite, og alle gode forsøk på å komme med løsninger som kan hjelpe på tilværelsen, oppfatter hun som kritikk på den jobben hun gjør. Vi føler oss låst, og fastlegen er dessverre ikke av den stabile typen(alkohol).Kan vi få et råd?. Er det å krenke et menneske å ta på en bleie fremfor at han skal tisse i buksa, er det noe medisiner som kan hjelpe dem til å få noen timers ro om natten?Vil legge til at hun gir ham lite å drikke fordi hun ikke orker all tissingen, men vi mener at han trenger drikke for å fungere bedre allment. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/39082-akutt-forverringved-alzheimer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Knut Laake, Overlege - spesialist i indr Skrevet 27. november 2001 Del Skrevet 27. november 2001 Dette er en vanskelig situasjon! For å ta det siste først, det må da være bedre for pasienten på alle måter å bruke bleie enn å bli våt. Men i denne situasjonen er det viktigste at det blir funnet en årsak til at han er blitt så meget dårligere den siste tiden. Det virker som noe har støtt til, kanskje en urinveisinfeksjon? Jeg synes din fa bør bli ordentlig undersøkt, helst av en geriater eller av en indremedisiner med interesse for gamle. Et alternativ er å snakke med hjemmesykepleien for å få ham inn på korttidsopphold på sykehjem slik at din mor kan få avlastning og din far en undersøkelse utført av sykehjemslegen. På meg virker dette som en akutt forvirringstilstand som har utviklet seg på toppen av en kronisk demenstilstand. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/39082-akutt-forverringved-alzheimer/#findComment-148387 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.