Gå til innhold

alenemor og

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er alenemor for en ettåring, og planlegger å gjøre ferdig studiene mine i løpet av neste år.

Nå har jeg undersøkt overalt (?), og lurer på om jeg har funnet alt jeg har rett til:

- Dobbelt barntrygd

- Småbarnstillegg og ekstra småb.till.

- Overgangsstønad

- Kontantstøtte

- Bidrag fra far

Har dessuten søkt bostøtte fra kommunen, og satt meg inn i rentefritakreglene til lånekassa.

Nå er det vel ikke noe jeg har glemt, eller?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/39106-alenemor-og/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Scheherazade

Nei, så lenge du mottar overgangsstønad har du ikke rett til stipend, bare studielån. Synes det er greie regler. Jeg får stipend og lån, ikke overgangsstønad, og siden datteren min er over 3 får jeg ikke lenger småbarnstillegget uansett. Da utgjør summene ca det samme. Ville vel fått litt mer hvis jeg hadde overgangsstønad. Selvføgelig et minus at deler av det jeg får skal betales tilbake en gang, men, men. Det er ganske lurt å ta utdannelsen mens barna ennå er såpass små at du kan få disse stønadene. Har du søkt om barnetilsyn? Trygdekontoret kan dekke inntil 70 % av kostnadene til barnepass mens du er i utdanning. Ellers vil jeg bare si at aleneforeldre har IKKE mye penger!!! Blir så forbannet når "bedrevitere" påstår det. Uansett, lykke til med barna og studiene!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/39106-alenemor-og/#findComment-147990
Del på andre sider

Gjest alenemor og student

Nei, så lenge du mottar overgangsstønad har du ikke rett til stipend, bare studielån. Synes det er greie regler. Jeg får stipend og lån, ikke overgangsstønad, og siden datteren min er over 3 får jeg ikke lenger småbarnstillegget uansett. Da utgjør summene ca det samme. Ville vel fått litt mer hvis jeg hadde overgangsstønad. Selvføgelig et minus at deler av det jeg får skal betales tilbake en gang, men, men. Det er ganske lurt å ta utdannelsen mens barna ennå er såpass små at du kan få disse stønadene. Har du søkt om barnetilsyn? Trygdekontoret kan dekke inntil 70 % av kostnadene til barnepass mens du er i utdanning. Ellers vil jeg bare si at aleneforeldre har IKKE mye penger!!! Blir så forbannet når "bedrevitere" påstår det. Uansett, lykke til med barna og studiene!

Ble kanskje litt uklart dette: Jeg får ikke støtte fra lånekassa, har studert for lenge. Betaler i dag på lånet. Innlegget var ment som en utdyping til det første innlegget. Og _ja_, jeg får stønad til barnetilsyn, glemte bare å skrive det. Er enig i at det ikke er mye penger!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/39106-alenemor-og/#findComment-147997
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...