Gå til innhold

Bør vi ha tre kjønnsalternativer i passet?

Anbefalte innlegg

Både India, Australia og New Zealand har tre kjønnsalternativer i passet. Burde vi også få det? Venstre foreslår det:

http://www.dagbladet.no/2013/04/14/nyheter/innenriks/politikk/venstre/landsmote/26663071/   

Jeg syns det er en god idé. Først og fremst for å hindre diskriminering, og også fordi det ville kunne skape større bevissthet rundt det at kjønn ikke er så enkelt som mange tror.

Fortsetter under...

Hei!

Ja det syns jeg.

En viss prosent fødes som tvekjønnede feks.

I India opereres ikke disse, men forblir som de er.

I Norge opereres de fleste til jenter ved ett års alder, tror jeg det er.

De har en dårlig test der de ser hvilke leker barna strekker seg etter, jeg stiller meg kritisk til at man ikke venter, det burde være mer rom for å være den man er.

Hei!

Ja det syns jeg.

En viss prosent fødes som tvekjønnede feks.

I India opereres ikke disse, men forblir som de er.

I Norge opereres de fleste til jenter ved ett års alder, tror jeg det er.

De har en dårlig test der de ser hvilke leker barna strekker seg etter, jeg stiller meg kritisk til at man ikke venter, det burde være mer rom for å være den man er.

Jeg tror det er mer og mer vanlig og vente med disse operasjonene. Leste for et par år siden om en mor og far (i Norge) som ikke bestemte kjønn på barnet sitt, de ville la barnet velge selv når h-n ble eldre. Dette gikk overraskende bra, folk venner seg til alt, selv om noen trenger litt tid.

Ellers synes jeg generelt det burde være tre kjønn ja. Samtidig, hvis alle kan velge kjønn uavhengig av hvordan man ser ut, så mister man vel hele opplysningsfunksjonen i et pass.. Så da kunne man kanskje bare la være med hele greiene :) Holde seg til fødselsår, høyde osv

christensen1365381166

Både India, Australia og New Zealand har tre kjønnsalternativer i passet. Burde vi også få det? Venstre foreslår det:

http://www.dagbladet.no/2013/04/14/nyheter/innenriks/politikk/venstre/landsmote/26663071/   

Jeg syns det er en god idé. Først og fremst for å hindre diskriminering, og også fordi det ville kunne skape større bevissthet rundt det at kjønn ikke er så enkelt som mange tror.

Vil ikke denne X'en føles stigmatiserende?

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...