Gå til innhold

Fri vilje?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Folk tenker svart hvitt- fri vilje eller ikke fri vilje. Jeg tror at vi har delvis fri vilje, altså fri vilje til å gjøre det meste, men ikke absolutt alt. Og et slikt syn dekker ikke eksperimentet.

Eksperimentet oppfattet jeg som en karikatur. Ja, det kan være at fysiske fenomener påvirker vår vilje. Er vi syke, kan det tenkes at vi ville reagert litt annerledes i tilsvarende situasjon om vi var helt friske. Men det er lang vei derfra til å påstå at vi er helt uten fri vilje.

Det ekle med manglende fri vilje er at mennesker da kun regnes for biologiske vesener, ingen egentlig sjel, og der bare fysiske og kjemiske reaksjoner styrer. Et slikt vesen har ikke mer verdi enn markedsverdien for en avansert datastyrt robot. Og det er i den retningen det kan gå med oppfatningen av menneskeverd hvis oppfatningen av at fri vilje egentlig er en illusjon.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/391503-fri-vilje/#findComment-3469995
Del på andre sider

Interessant artikkel om emnet på:

http://www.nature.com/news/2011/110831/full/477023a.html

Det hadde vært fint å høre hva dere tenker om dette

Anonymous poster hash: 11441...222

Tja fri vilje er relativt. Noe så enkelt som å stå opp og gå på jobb hver dag kl 07.00, hvor mye fri vilje er det ? Ja jeg velger det, men det er for å få penger. den frie viljen styres av hvem du er, oppdragelser, forventninger til deg fra de rundt deg, forventninger til deg selv, mål, motivasjoner, ønsker, viljestyrke, din moral og etikk.

En annen ting, er at menneskes hjerne er bygd opp på en spesiel måte for å håndtere informasjon. Referanser, båssetting, gjennkjennelse etc. Vi kan manipuleres , vi kan lures, og bemerkelsesverdig ofte vil vi reagere som forutsett i gitte situasjoner.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/391503-fri-vilje/#findComment-3470100
Del på andre sider

"hvor mye fri vilje er det ? Ja jeg velger det, men det er for å få penger."

Ja, det er jo også et valg, basert på din vilje og dine preferanser.

Et annet trekk ved den undersøkelsen er at den ikke kan skille mellom mennesker med sterk og de med svak vilje.

Manipulering med sanser har egentlig ingenting med fri vilje å gjøre. Mellom våre virkelige omgivelser, f.eks. at en person holder en gjenstand i hendene, er våre sanser, øyne og ører og følelser osv. "Bak" dem hjernen som bearbeider inntrykkene.Og enda lenger "bak" dette et-eller-annet som tolker inntrykkene, setter dem i sammenheng med noe relevant og beslutter hva man gjør videre. Eksempel: Hvis noen slukker lyset, forandres ikke selve strukturen i tankesettet, men utfallet for hva man vil gjøre kan bli noe annet.

Jeg tror man neppe kommer dit at det er mulig å bevise eller motbevise at mennesker har fri vilje bortsett fra at noen åpenbart har sterkere vilje enn andre. Det eneste vi egentlig har å holde oss til, er den rent subjektive opplevelsen av å være en identitet og ha evnen til sansing, tolkning, beslutning og til å føle ubehag når noen andre lider. Dessuten tviler jeg på at vi hadde hatt evnen til empati hvis vi egentlig bare var rene biologiske vesener uten egen fri vilje. Fri vilje er jo strengt tatt ikke nødvendig. For rene roboter kan i prinsippet utføre tilsvarende handlinger som oss, men der er "viljen" kun resultat av dataprogrammer.

Mennesker er ikke 100% forutsigbare i absolutt alt de gjør. Hadde menneskelig aktivitet gjennom hele livet vært 100% forutsigbart slik det er for roboter, kunne vi kanskje trodd at vi var uten fri vilje.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/391503-fri-vilje/#findComment-3470190
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...