karihelen Skrevet 25. november 2001 Del Skrevet 25. november 2001 Jeg fikk slik allergi som voksen, og kan slett ikke bruke preparater med penicillin i. Før kunne jeg heller ikke bli blodgiver når jeg hadde denne allergien. Men plutselig fikk jeg lov til det. Fikk jeg slik allergi fordi jeg som liten var utsatt for svært mange penicillinkurer, så gikk det 15 år, så fikk jeg medisinet på nytt. Kan folk som får mitt blod bli allergiske for det samme som meg? Er det noen sammenheng mellom blodtype og spesielle former for allergi, eller allergi i sin allminnelighet? Jeg har blodtype B Jeg reagerer på muggsopp-oster. Klør i øynene ganske fort. Hilsen Kari Helen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/39163-penicillinallergi/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im Skrevet 27. november 2001 Del Skrevet 27. november 2001 Kjære karihelen Om de som får ditt blod reagerer på Penicillin er helt avhengig av hva slags allergi du har. Har du IgE antistoffer mot Penicillin kan teoretisk de som får blodet ditt reagere dersom de får penicillin i tilslutning til blodoverføringen. Det er imidlertid veldig lite trolig at du har målbare IgE antistoffer i blodet siden det er lenge siden du har fått penicillin. Det er ingen kjent sammenheng mellom blodtype og type allergi. Det finnes imidlertid noe som heter vevstype som sitter på hvite blodlegemer og andre celler i kroppen. Det kan være sammenheng mellom allergier og visse vevstyper. Reaksjon på muggoster kan være en overømfindtlighet som kommer av utslipp av histaminliknende stoffer i kroppen. Symptomene er de samme som ved en "ekte" allergi som f.eks. høysnue. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/39163-penicillinallergi/#findComment-148503 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im Skrevet 27. november 2001 Del Skrevet 27. november 2001 Kjære karihelen Om de som får ditt blod reagerer på Penicillin er helt avhengig av hva slags allergi du har. Har du IgE antistoffer mot Penicillin kan teoretisk de som får blodet ditt reagere dersom de får penicillin i tilslutning til blodoverføringen. Det er imidlertid veldig lite trolig at du har målbare IgE antistoffer i blodet siden det er lenge siden du har fått penicillin. Det er ingen kjent sammenheng mellom blodtype og type allergi. Det finnes imidlertid noe som heter vevstype som sitter på hvite blodlegemer og andre celler i kroppen. Det kan være sammenheng mellom allergier og visse vevstyper. Reaksjon på muggoster kan være en overømfindtlighet som kommer av utslipp av histaminliknende stoffer i kroppen. Symptomene er de samme som ved en "ekte" allergi som f.eks. høysnue. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/39163-penicillinallergi/#findComment-148504 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.