Gå til innhold

Er jeg dum?

Anbefalte innlegg

Gjest (Anonymous)

Har aldri snakket med noen om dette.

Jeg har slitt med dette problemet så lenge jeg kan huske. Jeg husker dårlig.

Lurer mange ganger på om jeg er dum rett og slett, men mye tyder på at jeg ikke er det

heller.

Jeg har enda ikke fylt 30 år, har 4 barn som kom med to års mellom rom.

Problemet mitt er at jeg ikke bestandig kan huske hvor gamle barna mine er. Jeg kan

heller ikke huske bestandig hvor gammel jeg selv er. Eller hvor gammel min mor og far

blir osv. Noen kan fortelle meg gang på gang når de har bursdag, men så glømmer jeg

det etter noen dager.

Jeg husker derimot veldig godt hvor jeg har vært og hvor jeg skal gå/kjøre tilbake, når

jeg er på et helt fremmed sted osv. Finner bestandig veldig lett frem når noen har

forklart meg veien for eksempel.

Jeg går aldri til butikken uten huskelapp lenger, for da glømmer jeg bestandig noe.

Jeg husker også innhold i en god bok i mange år etter at jeg leste den.

Hvis jeg er stresset, og noen sier noe til meg med det samme de møter meg samt står å

prater en stund etterpå, så er det glømt innen de går.

Feiler det meg noe tro? er jeg dum? har aldri vært et geni på skolen. Har aldri brydd

meg om å få den beste karakteren osv. Er det ting jeg ikke synes er så vesentlig, som

jeg glømmer fort? jeg synes da det er vesentlig å vite hvor gammel barna mine er til en

hver tid.

Er det noen andre som kjenner seg igjen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/39170-er-jeg-dum/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

Hjernenes lagringsevnen er nærmest ubegrenset. Likevel har de fleste av oss problemer med hukommelsen fra tid til annen. Det kritiske momentene vedrørende hukommelse er hvordan vi innkoder det vi vil huske, og hvordan vi henter det ut igjen når vi trenger det.

Metoder som bedrer innkodingen er å sette stoffet inn i en kjent sammenheng eller lage et rammeverk og plassere stoffet inn i dette. Deretter bør man trene på å hente stoffet fram. På denne måten sikrer man seg flere ledetråder og det blir lettere å finne informasjonen når man trenger det. Hvis du tar et kurs i studieteknikk vil du få mange nyttige tips om hvordan du kan gjøre dette. Det vil kunne gjøre det lettere å huske fødselsdager, handlelisten og lignende.

Følelsesmessige forhold har stor innflytelse på innlæring og uthenting av informasjon. Når vi er stresset er hjernen opptatt med flere ting samtidig og det forstyrrer lagrings- og uthentingsprosessen. Informasjon kan da bli plassert på et ulogisk sted eller hjernen er for opptatt til å lete etter opplysningene. Man føler derfor at man er distrè og husker dårligere i tider man er stresset, noe du kanskje er nå. Du kan kanskje forsøke å øke ditt mentale overskudd ved å sørge for jevnlig mosjon og sunn mat samt tilstrekkelig med søvn. Det kan også være klokt av deg å snakke med nære venner om hvordan du har det. Det er ikke umulig at flere av dem har tilsvarende erfaringer som deg...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/39170-er-jeg-dum/#findComment-148611
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...