Gå til innhold

Infeksjonsfare og fare for sammenvoksninger etter total hysterektomi LH


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Jeg er en kvinne på 40 år som fikk utført total hysterektomi ved kikkehullsoperasjon for åtte dager siden. Indikasjon for operasjon var kraftige og langvarige blødninger. Kirurgen informerte meg i etterkant at inngrepet var ukomplisert og vellykket, at livmoren hadde normal størrelse.

Jeg har tidligere hatt tre utskrapninger: En etter en missed abortion (for 8 år siden) og to som følge av infeksjon etter keisersnittene. Etter begge keisersnittene, for henholdsvis 6 og 4 år siden, fikk jeg infeksjon i livmor og måtte i begge tilfeller legges inn på sykehus og få intravenøs antibiotika og utskrapning. Ved disse infeksjonene hadde jeg ingen ytre indikasjoner: sårene på utsiden grodde fint. Symptomene mine da var smerter i magen og at renselsen uteble.

Min forhistorie har ført til at jeg i etterkant har slitt med sterk overdrevet frykt for infeksjoner i underlivet. Frykten bunner i at jeg ikke følte meg så syk da infeksjonene oppsto, og jeg er redd jeg ikke skal oppdage en ny infeksjon "i tide". Jeg stoler ikke på min kropps evne til å fortelle meg om jeg har infeksjon.

Mine tidligere traumatiserende erfaringer, har gjort at jeg sammen med psykolog har brukt lang tid på å forberede meg mentalt på hysterektomien. Jeg har også brukt mye krefter i etterkant for å berolige meg på at dette går bra.

Nå 8 dager etter operasjon føler jeg meg frisk. Jeg har hverken smerter eller feber. Stingene på magen har helet fint og er allerede nesten borte! Jeg hadde litt blødning fra skjeden i et par dager etter operasjonen, men etter det har jeg kun hatt klar normal klar utflod.

I dag morges oppdaget jeg imidlertid en litt brunaktig utflod. Den var likevel ”klar” og luktfri. Likevel fikk fullstendig panikk for at utfloden kan være tegn på infeksjon.

Jeg skal forsøke å oppsummere hva jeg ønsker svar på:

• Er det fortsatt er fare for at det kan oppstå infeksjon inni kroppen etter operasjonen for 8 dager siden, eller har faren avtatt? (Er det vanlig at utfloden kan endre seg slik 8 dager etter en total hysterektomi. Kan den brunlige utfloden forklares med at jeg er sydd også øverst i skjeden?) Jeg har ikke feber eller smerter, har fulgt helseråd om ingen bading, samleie etc. Når kan jeg være helt trygg på at det ikke kan oppstå infeksjon i sårene?

• Jeg har begynt å tenke på om det er fare for sammenvoksninger øverst i skjeden etter at livmorhalsen også er fjernet? Jeg mener jeg har hørt noe lignende for kvinner som har fjernet livmor etter livmorhalskreft. Er dette noe som kan problematisere mitt seksualliv når jeg er klar for å ta dette opp igjen? Hvordan kan jeg evt. forhindre sammenvoksning inne i skjeden? (Kirurgen sa jeg hadde en liten uproblematisk sammenvoksning (i huden?) etter keisersnitt, men jeg har ikke hatt smerter i forbindelse med dette).

• En sykepleier nevnte fare for hematom øverst i skjeden når livmorhals også blir fjernet. Hvordan finner jeg ut om jeg har fått det?

• Jeg fikk ikke beskjed om noe etterkontroll, er ikke det vanlig?

På forhånd tusen takk fra en i overkant nervøs pasient.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Etter din beskrivelse lyder det som alt har gått fint. Jeg skal svare deg på hvert enkelt spørsmål.

 

1. (Er det fortsatt er fare for at det kan oppstå infeksjon inni kroppen etter operasjonen for 8 dager siden, eller har faren avtatt?)

 

Svar: det er lite sannsynlig at det kan oppstå infeksjon etter 8 dager

 

2. (Er det vanlig at utfloden kan endre seg slik 8 dager etter en total hysterektomi. Kan den brunlige utfloden forklares med at jeg er sydd også øverst i skjeden?)

 

Svar: som du selv er inne på, er det et sår i bunnen av skjeden som skal gro, og det gir utflod som kan veksle i farge og mengde. Når tråden det er sydd med, løser seg opp etter noen uker, kan det gi ekstra utflod.

 

3. (Jeg har ikke feber eller smerter, har fulgt helseråd om ingen bading, samleie etc.)

 

Svar: tegn på at alt er forløpt uten komplikasjoner

 

4. (Når kan jeg være helt trygg på at det ikke kan oppstå infeksjon i sårene?)

 

Svar: Hvis det har gått 2-3 uker, er faren overstått.

 

5. (Jeg har begynt å tenke på om det er fare for sammenvoksninger øverst i skjeden etter at livmorhalsen også er fjernet?)

 

Svar: Det oppstår ikke sammenvoksninger ut over at toppen av skjeden vokser sammen. Ikke så lett å forklare, men tenk deg et sugerør som man klemmer sammen helt på tuppen, nedenfor er det stadig rundt og åpnet. Tilsvarende er det også for skjeden.

 

6. (Jeg mener jeg har hørt noe lignende for kvinner som har fjernet livmor etter livmorhalskreft. Er dette noe som kan problematisere mitt seksualliv når jeg er klar for å ta dette opp igjen?)

 

Svar: det har i årtier vært diskutert om det er best å bevare livmorhalsen eller å fjerne den. For tiden svinger pendelen mot at den skal fjernes, at det er bedre for seksuallivet når den er borte enn å ha en klump sittende tilbake.

 

7. (Hvordan kan jeg evt. forhindre sammenvoksning inne i skjeden? (Kirurgen sa jeg hadde en liten uproblematisk sammenvoksning (i huden?) etter keisersnitt, men jeg har ikke hatt smerter i forbindelse med dette).

 

Svar: det blir litt arrvev i huden etter gjentatte operasjoner. Det gir ikke smerter, noen ganger litt endret følelse. Det kommer ikke sammenvoksninger i skjeden.

 

8. ( En sykepleier nevnte fare for hematom øverst i skjeden når livmorhals også blir fjernet. Hvordan finner jeg ut om jeg har fått det?)

 

Svar: det kan gi mer blødning og kan gi årsak til infeksjon.

 

9. (Jeg fikk ikke beskjed om noe etterkontroll, er ikke det vanlig? På forhånd tusen takk fra en i overkant nervøs pasient.)

 

Svar: Ja, det er ikke rutine med kontroll. Forklarte du gynekologene om din engstelse for operasjonen og evt. komplikasjoner? Da er det nesten litt rart at det ikke ble avtalt kontroll. Hvis du ikke har feber eller smerter eller mye utflod, så er det ikke grunn til kontroll, men hvis du fortsatt engster deg, kunne du ta kontakt med din fastlege for evt. undersøkelse og måling av infeksjonsparameteren CRP (den vil alltid være noe forhøyet etter operasjon, men den vil normalt falle i verdi, øke ved infeksjon).

 

Kan du slå deg til ro?

 

Vennlig hilsen Mette Haase Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjære Dr. Mette Haase Moen

 

Tusen hjertelig takk for grundig og profesjonelt svar!

Jeg er imponert og veldig takknemlig for at du tok deg tid til å svare meg så konkret på alle mine spørsmål!

 

Svaret er -Ja, nå kan jeg slå meg til ro!

 

Ønsker deg alt godt, hilsen pasienten som ikke er så nervøs mer :-)

 



Anonymous poster hash: 2e9e4...dc2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...