Gå til innhold

Hva betyr sylindervolum på en bil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg ser at biler har ulike sylindervolum, feks 1,3 eller 1,8 osv.

 

Hva betyr dette? Har dette noe å si for bilens størrelse? (ser ut som om små biler har lavt nummer her). Har det å gjøre med bilens krefter? Bilens evne til hurtig aksellerering? 

 

Trenger en forklaring med en teskje, takk.....



Anonymous poster hash: 758e1...538
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er noe som brukes for fossilbiler (ikke elbiler), og er volumet på "innsiden" av motoren, der eksplosjonen av diesel eller bensin skjer.

 

Et høyere volum gir mer kraft (alt annet like), men bilen kan også ha f. eks. en turbo som gjør at bilen har bedre ytelse.

 

En tyngre bil krever en større motor for å få samme aksellerasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEI!

 

hVA ER BRA SYLINDERVOLUM FOR EN BIL MED CA 230 hk?

 

sTÅR ALLTID DETTE I RETT FORHOLD? 

 

sYLINDERVOLUM OG MOTORYTELSE?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer med type motor (diesel, bensin), om det er turbo eller intercooler, antall sylindre og selvsagt design av motoren. Nå til dags så får man veldig mange kW ut av motorer med bittesmå sylindervolum.

 

Dessuten, 230 hk føles veldig forskjellig avhengig av om bilen veier 900 kg eller 2000 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg ser at biler har ulike sylindervolum, feks 1,3 eller 1,8 osv.

 

Hva betyr dette? Har dette noe å si for bilens størrelse? (ser ut som om små biler har lavt nummer her). Har det å gjøre med bilens krefter? Bilens evne til hurtig aksellerering? 

 

Trenger en forklaring med en teskje, takk.....

Anonymous poster hash: 758e1...538

 

I en bilmotor, både bensin og diesel, er det en komprimert blanding av luft og drivstoff som antennes inne i en sylinder, som medfører en eksplosjon som forplanter seg videre til veivaksel og girkasse ut til hjulene.

 

Litervolumet på biler og kubikkbetegnelsen på motrorsykler angir størrelsen på sylinderne hvor den komprimerte blandingen er, rett før eksplosjonene skjer, altså med stemplene på topp.

 

Sylindervolumet sier bare delvis noe om antall hestekrefter og egentlig ingen ting om akselrasjon, da den er mest avhengig av faktorer som vekt og dreiemoment. Sistnevnte er i praksis svært avgjørende for mottorens trekkraft. En motorsykkel på 1 liter (1000 kubik) kan ha 200 hestekrefter, aksellrere til 100 km/t på 4 sekunder, men allikevel ikke være i stand til å dra ei campinvogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEI!

 

oK JEG HAR DIESEL TURBO.vEIER CA 2000 KG :-)

 

vELDIG FORNØYD MED DEN, SELV OM FØLER DÅRLIG Å KJØRE DEN I OSLO, :-)

KOMMER FREM OVER ALT, OG LIGGER STØDIG PÅ VEIEN, GOD KJØREKOMFORT,

SKJØNNER DET MED SYLINDERVOLUM OG TURTALL SÅ DÅRLIG, VILLE BARE GJERNE FORSTÅ DET BEDRE :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I en bilmotor, både bensin og diesel, er det en komprimert blanding av luft og drivstoff som antennes inne i en sylinder, som medfører en eksplosjon som forplanter seg videre til veivaksel og girkasse ut til hjulene.

 

Litervolumet på biler og kubikkbetegnelsen på motrorsykler angir størrelsen på sylinderne hvor den komprimerte blandingen er, rett før eksplosjonene skjer, altså med stemplene på topp.

 

Sylindervolumet sier bare delvis noe om antall hestekrefter og egentlig ingen ting om akselrasjon, da den er mest avhengig av faktorer som vekt og dreiemoment. Sistnevnte er i praksis svært avgjørende for mottorens trekkraft. En motorsykkel på 1 liter (1000 kubik) kan ha 200 hestekrefter, aksellrere til 100 km/t på 4 sekunder, men allikevel ikke være i stand til å dra ei campinvogn.

hEI!

 

dET VAR BRA FORKLART.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Tesla sporstbilen og tesla X akselererer fra 0-100 på 4 sek.

 

Tesla X større bil, 4 hjuls trekk m.m.

 

Jeg syns det er utrolig raskt for en stor bil, 7 seter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Tesla sporstbilen og tesla X akselererer fra 0-100 på 4 sek.

 

Tesla X større bil, 4 hjuls trekk m.m.

 

Jeg syns det er utrolig raskt for en stor bil, 7 seter...

 

 

Ja, elektriske motorer er langt bedre, og langt mer effektive enn fossilmotorer.

 

I tillegg så slipper du (avhengig av hvordan det er laget) å gire, og da unngår du å tape verdifulle millisekunder på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg leste om den nye vw, golf, tror kommer i 2014 som elbil og flere andre bestselgere i Norge.

 

Tenker selge disel bilen neste år, for ikke tape for mye, nå som det skjer så mye på elbilmarkedet.

 

Vil sette meg på venteliste for tesla X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Tesla sporstbilen og tesla X akselererer fra 0-100 på 4 sek.

 

Tesla X større bil, 4 hjuls trekk m.m.

 

Jeg syns det er utrolig raskt for en stor bil, 7 seter...

Jepp, her kommer dette med dreiemoment inn i bildet. Mens en forbrenningsmotor kun yter max effekt ved et visst turtall er det bånn rulle fra første sekund og hele veien opp på en elektrisk motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tesla sporstbilen og tesla X akselererer fra 0-100 på 4 sek.

 

Tesla X større bil, 4 hjuls trekk m.m.

 

Jeg syns det er utrolig raskt for en stor bil, 7 seter...

 

 

 

Men håper du har god takhøyde i garasjen: http://www.tv2.no/underholdning/broom/tesla-model-x-supersuven-blir-forsinket-4008982.html

(se bilde nede i artikkelen)

 

Selv om den sies å være en rimelig SUV er 600.000 - 800.000 ganske mye å bruke på bil for de fleste.... også for oss, med to gode inntekter (dog har vi to biler).

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men håper du har god takhøyde i garasjen: http://www.tv2.no/underholdning/broom/tesla-model-x-supersuven-blir-forsinket-4008982.html

(se bilde nede i artikkelen)

 

Selv om den sies å være en rimelig SUV er 600.000 - 800.000 ganske mye å bruke på bil for de fleste.... også for oss, med to gode inntekter (dog har vi to biler).

 

 

Det er dyrt, men man skal selvsagt også huske at noen sparer opptil 35000 kr i året på bensin, bomvei, årsavgift, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp, her kommer dette med dreiemoment inn i bildet. Mens en forbrenningsmotor kun yter max effekt ved et visst turtall er det bånn rulle fra første sekund og hele veien opp på en elektrisk motor.

Hei!

 

Ja det er sånn jeg tenkte meg det.

 

Fremtiden er elektrisk :-)

 

Satt meg på venteliste på Tesla X, hadde jeg ikke hatt barn og en fornuftig mann hadde jeg tenkt på sportsbilen, men jeg ble jo imponert at Tesla X, med firehjulstrekk gjør det samme fra 0-100 på 4 sekunder...:-)

 

Jeg snakket med en nabo for et par uker siden, sjelden jeg snakker med dem, men gratulerte han med ny bil, og elbil, det ble en lang og hyggelig samtale. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men håper du har god takhøyde i garasjen: http://www.tv2.no/underholdning/broom/tesla-model-x-supersuven-blir-forsinket-4008982.html

(se bilde nede i artikkelen)

 

Selv om den sies å være en rimelig SUV er 600.000 - 800.000 ganske mye å bruke på bil for de fleste.... også for oss, med to gode inntekter (dog har vi to biler).

Hei!

 

Jeg har sjekket det :-)

 

Og planlagt...:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dyrt, men man skal selvsagt også huske at noen sparer opptil 35000 kr i året på bensin, bomvei, årsavgift, osv.

Hei!

 

Riktig, så det er et godt kjøpt i forhold til å ha en rådyr landcruiser. :-)

 

Som jeg føler meg som et miljøsvin å kjøre... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det betyr hvor stort volum sylinderene er på. Jo større volum, jo større kraft.



Anonymous poster hash: a461b...5e1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, elektriske motorer er langt bedre, og langt mer effektive enn fossilmotorer.

 

I tillegg så slipper du (avhengig av hvordan det er laget) å gire, og da unngår du å tape verdifulle millisekunder på det.

 

Girer man ikke med en elektrisk bil? Det visste jeg ikke.

Anonymous poster hash: 758e1...538

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Girer man ikke med en elektrisk bil? Det visste jeg ikke.

Anonymous poster hash: 758e1...538

 

 

Det finnes elektriske biler med gir, men de fleste har kun en fast "gir", og så endrer man retningen på motoren elektronisk når du skal rygge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...