Gå til innhold

Antiperspirant vs brystkreft!

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har snappet opp litt informasjon fra nettet, hvor jeg har fått vite at antiperspirant som stenger inne svetten i armhulene, kan være en vond rot til brystkreft. Dette er visst fordi alle avfallsstoffene som skal ut av kroppen med svetten, blir stengt inne i armhulene og kan dermed spre seg til brystene og i værste fall forårsake brystkreft...

Er det bare svada, eller er det forsket osv på dette? Ettersom at jeg er en gutt, er det vel ikke så aktuell problemstilling for meg, men jeg er allikevel nysgjerrig, spesiellt fordi kjæresten min bruker antiperspirant istedetfor en vanlig deodorant. Og den skal i søpla om den kan øke sjansen for brystkreft.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/39193-antiperspirant-vs-brystkreft/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

Jeg er ikke kjent med at bruk av deodorant øker risikoen for å bli rammet av brystkreft. Vi svetter for å regulere kroppstemperaturen. Væsken svettekjertlene produserer består først og fremst av vann og litt salter. Begrenser man utsondringen av svette øker ikke armhulens innhold av farlige stoffer. Kroppen tar hånd om slike stoffer på andre måter, først og fremst ved å bryte dem ned og skille de ut gjennom lever og nyrer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...