Gå til innhold

Vabler i ansiktet

Anbefalte innlegg

Gjest frøken Vable

Hei,jeg er en mor i tredveårene som har slitt med vabler i ansiktet og på halsen i flere år nå.Det klør voldsomt spesielt langs kjevebenet og nedover på halsen,men kan også dukke opp andre steder på kroppen.Jeg begynner å klø,og så blir det vabler som jeg tilslutt klør hull på.Skikkelig rødt og hissig...Jeg syns å huske at dette dukket spesielt opp etter fødsel nr to,men jeg har fått slike vabler så lenge jeg kan huske.Tykke hvite pølser der jeg skraper meg opp eller kommer borti noe f.eks.

Jeg har prøvd med hydrokortison,men syns ikke det hjelper.

Kan dette være en slags allergi?

I så fall hva kan det være?

Jeg har pollenallergi,men det arter seg ikke sånn.

Takknemlig for svar!(før jeg blir sprøøø)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/39195-vabler-i-ansiktet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære frøken Vable

Det du sannsynligvis har er elveblest eller kronisk urtikaria som det heter på fint. Det er fryktelig plagsomt, men det er svært sjelden at det har noe med allergi å gjøre. Det at du er allergiker gjør deg nok mer mottakelig for slik elveblest.

Det er som du sier - ofte kommer utslettene først når du klør deg - trykk og press mot huden kan utløse vablene, likeledes varme og kulde. Stress og mas kan føre til at slike utbrudd kommer oftere - hvis du har en roligere periode kanskje vablene roer seg ned.

Ellers kan slik elveblest forsvinne like fort som de dukket opp for aldri å komme tilbake. Noen har nytte av antihistaminer - Kestine, Clarityn, Aerius, Versal, Telfast eller Zyrtec. Hvis du ikke har prøvet det kan du forsøke - eventuelt prøve et annet preparat enn det som har vært forsøkt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/39195-vabler-i-ansiktet/#findComment-148510
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...