enkied Skrevet 26. november 2001 Del Skrevet 26. november 2001 Jeg har slitt i flere år med spisevegring og/eller bulimi. Jeg var nede i 40kg (er 166cm høy), for en liten stund tilbake, men har nå kommet meg opp i 46kg. Noe jeg er veldig glad for, da dette har ført til en del ekstra "problemer", som jeg dessverre ikke tenkte på før. Jeg har noen spørsmål angående dette. Jeg håper innderlig på svar. 1. Håret mitt begynte å falle av i store mengder. Jeg har bestandig hatt veldig tjukt hår, slik at skadene er ikke synlige. Jeg merker det bare så veldig godt selv at håret er blitt mye tynnere. Etter hvert som jeg har fått vekta opp igjen, har hårtapet begynt og minske. Nå sitter det så godt som fast. Spørsmålet mitt er; Vil håret, som jeg har mistet begynne å vokse ut igjen etterhvert (eller vil jeg forbli tynn i håret)? 2. Menstruasjonen har jeg ikke sett noe til på 10 måneder. Vil den kunne komme tilbake dersom jeg klarer og holde vekta oppe, og ikke kaste opp mer? Eller er det for sent nå? Må også legge til at jeg aldri har hatt regelmessig mens. På det meste; max 4-5 ganger i året. 3. Jeg har nå veldig vansker med å holde på maten jeg spiser, og avføringen er veldig tynn, nærmest flytende. Er dette også et resultat av spiseforstyrrelsene? Og vil dette kunne bedre seg? 4. Jeg leste et sted at dunete hår i ansikt og på rygg er et tegn på spiseforstyrrelser. Og også dette har plaget meg veldig. Vil håret her forsvinne etterhvert dersom jeg spiser normalt, og har en normal vekt? ...Og i tillegg har jeg ødelagt tennene... Huff, jeg angrer veldig. Dette har definitivt ikke vært verdt det, og jeg er veldig glad for at jeg er på "bedringens vei". Jeg bare ønsker at alt vil ordne seg etter hvert. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/39196-spm-ang%C3%A5ende-skader-skjedd-pga-av-spiseforstyrrelser/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hawkwind Skrevet 26. november 2001 Del Skrevet 26. november 2001 Godt å høre at du er på bedringens vei. *forsiktig klem* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/39196-spm-ang%C3%A5ende-skader-skjedd-pga-av-spiseforstyrrelser/#findComment-148211 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed Skrevet 27. november 2001 Del Skrevet 27. november 2001 1. Ja - det vil jeg tro. 2. Menstruasjonen vil ofte normaliseres når vekten øker. Regelmessige menstruasjonensblødninger opphører vanligvis hvis BMI er 19 eller mindre og vender tilbake når den overstiger 20. For den som er 170 centimeter tilsvarer dette cirka 58 kilo og er man 160 centimeter er den tilsvarende grensen cirka 51 kilo. 3. Kosttiltak vil nok kunne bedre dette - forutsatt at du ikke bruker avføringsmidler. 4. Det tror jeg det er muligheter for. Årsaken til hårtapet og dunene er ikke sjelden mangel på østrogen som følge av lav aktivitet i eggstokkene når man er tynn. Når vekten øker og eggstokkene begynner å trives, kan hårveksten normaliseres. For en sikker vurdering av spørsmålene MÅ du rådføre deg med legen din. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/39196-spm-ang%C3%A5ende-skader-skjedd-pga-av-spiseforstyrrelser/#findComment-148420 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.