Gå til innhold

Behandler depresjon ved å redusere grubling


Nils Håvard Dahl, psykiater

Anbefalte innlegg

Så bra at du nå er fri for negative grublinger :) det må være herlig :) Ja, har man mange negative grubletanker så fører det som regel til depresjon. Jeg er en supergrubler og får dessverre gjentakende depresjoner pga det. Jeg går i terapi, mentaliseringsterapi. Men jeg får ikke helt tak i disse teknikkene de bruker ved MKT.

Jeg skrev litt lenger oppe i denne tråden at når jeg skulle utføre en oppgave som krevde grubling og jeg gikk skikkelig inn for den så var det ikke plass til negative grublinger.  Det er så mange grubleoppgaver på nettet, så kanskje det kan være en ide å finne noe av interesse og prøve å jobbe med.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skrev litt lenger oppe i denne tråden at når jeg skulle utføre en oppgave som krevde grubling og jeg gikk skikkelig inn for den så var det ikke plass til negative grublinger.  Det er så mange grubleoppgaver på nettet, så kanskje det kan være en ide å finne noe av interesse og prøve å jobbe med.  

Ikke dumt det nei. Er helt ufør nå, men tenker av og til at litt jobb kan hjelpe mot grublinga, hvis det er riktig type jobb og riktig mengde. Ved å bli tvunget til å fokusere på praktiske ting, så kan det kanskje "tvinge vekk" en del av den negative grublingen. Ellers så har behandler sagt til meg at jeg bare skal la tankene komme og gå, at jeg ikke skal prøve å stoppe dem. Andre har sagt til meg at jeg skal behandle de negative tankene som "ei sky på himmelen" som bare suser forbi.. Vet ikke om dette har hjulpet meg egentlig. Føler bare at når en tanke er kommet og gått, så kommer jo det bare en ny likevel etterpå.... :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke dumt det nei. Er helt ufør nå, men tenker av og til at litt jobb kan hjelpe mot grublinga, hvis det er riktig type jobb og riktig mengde. Ved å bli tvunget til å fokusere på praktiske ting, så kan det kanskje "tvinge vekk" en del av den negative grublingen. Ellers så har behandler sagt til meg at jeg bare skal la tankene komme og gå, at jeg ikke skal prøve å stoppe dem. Andre har sagt til meg at jeg skal behandle de negative tankene som "ei sky på himmelen" som bare suser forbi.. Vet ikke om dette har hjulpet meg egentlig. Føler bare at når en tanke er kommet og gått, så kommer jo det bare en ny likevel etterpå.... :blink:

Du skal la grubleriene passere og ikke gi dem noe vekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke dumt det nei. Er helt ufør nå, men tenker av og til at litt jobb kan hjelpe mot grublinga, hvis det er riktig type jobb og riktig mengde. Ved å bli tvunget til å fokusere på praktiske ting, så kan det kanskje "tvinge vekk" en del av den negative grublingen. Ellers så har behandler sagt til meg at jeg bare skal la tankene komme og gå, at jeg ikke skal prøve å stoppe dem. Andre har sagt til meg at jeg skal behandle de negative tankene som "ei sky på himmelen" som bare suser forbi.. Vet ikke om dette har hjulpet meg egentlig. Føler bare at når en tanke er kommet og gått, så kommer jo det bare en ny likevel etterpå.... :blink:

Hvis du kan jobbe litt og få tankene over på noe annet, så tror jeg det kan hjelpe.  Vi er tenkende mennesker, så skal vi få bort negative tanker, så tror jeg vi må erstatte de med andre tanker. Så alt som får fokuset bort fra de negative tankene er effektive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grublere skulle hatt en sånn dings som sengevætere har. En som overvåker grublefrekvensen og gir dem et lite støt så de våkner idet de henfaller til destruktive grublerier. Pszzzt! Back on track. Da hadde de kanskje ikke trengt å gå i terapi engang. De burde blitt fratatt musikk som virker grubletriggende også, og pålegges en halvtimes spasertur i skogen daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal la grubleriene passere og ikke gi dem noe vekt :)

Jeg jeg har fått beskjed om det, og prøver på det :) jeg har dager da jeg virkelig henger meg opp i det. Har en del tvangstanker også som jeg prøver å bli kvitt :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du kan jobbe litt og få tankene over på noe annet, så tror jeg det kan hjelpe.  Vi er tenkende mennesker, så skal vi få bort negative tanker, så tror jeg vi må erstatte de med andre tanker. Så alt som får fokuset bort fra de negative tankene er effektive.

Helt klart. Lurer på om jeg skal få meg en slik VTA, så jeg kan øve meg på å jobbe litt igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grublere skulle hatt en sånn dings som sengevætere har. En som overvåker grublefrekvensen og gir dem et lite støt så de våkner idet de henfaller til destruktive grublerier. Pszzzt! Back on track. Da hadde de kanskje ikke trengt å gå i terapi engang. De burde blitt fratatt musikk som virker grubletriggende også, og pålegges en halvtimes spasertur i skogen daglig.

 

DEN ideen likte jeg, genialt :) Jeg tror faktisk det hadde fungert på ordentlig, hehe. Kan forsvinne heeelt inn i min egen verden uten at jeg merker det selv. Inntil noe rykker meg tilbake til jorda igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva handler den tråden om da?

 

Oslo S, jeg forstod det ikke :mellow:

Har du lest hele tråden Oslo S?

 

På side 3 og utover er det mye å lære

 

Håper at du leser den :)

 

Anonymous poster hash: 38c18...d06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

 

Har du lest hele tråden Oslo S?

 

På side 3 og utover er det mye å lære

 

Håper at du leser den :)

 

Anonymous poster hash: 38c18...d06

 

 

Ja leste det, handler om valg av tanker og hvilke tanker vi velger å følge. Det høres jo fornuftig ut da, og vi kan jo velge våre tanker....hvilke vi vil forfølge eller hoppe på. Minner jo om meditasjon, observere tankene med la dem fare :)

 

Er en kunst det der tror jeg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen depresjoner som varer og de er der uansett. selv om en tenker positivt også. Jeg har litt tro på å ta gode valg som kan hjelpe en å bruke sine resurser bedre, og regelmessig mosjon og et sunt balansert kosthold. Og ikke minst å leve i fred med hverandre, så langt det står til oss, å  være vennlig og tilgivende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den tråden var både morsom og alvorlig. Det tar lang tid før noen forsøker å nærme seg utfordringen din, Oslo S. Så får du med meg folk og får fram poenget. Men så fleipes det litt tragikomisk vekk, som en sannhet en ikke liker.  

Må innrømme at jeg måtte smile av den fleipen: "Jeg valgte faktisk bort tanken på å lage kvelds også, da den var litt slitsom hehe." 

 

Det å få plassert noen tanker på rett hylle etter traumatisk hendelse, det går kanskje ikke under grubling selv om hodet er max i bruk? Det er kanskje mer beabeidelse av noe som må bearbeides? Jeg skulle likt å spørre deg om noe rundt reaksjoner på traumatiske saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...