Gå til innhold

Tøybind


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

 

Lurer på hva de sydde tøybind av for vel 50 år siden og tidligere? Sikkert tøyrester eller gamle klær. Da jeg fikk mensen, sa min mor at hun skulle sy bind til meg, men jeg så dem aldri. Hadde ikke så ofte mens de første årene, og da jeg flyttet på hybel som 15-åring, begynte jeg å kjøpe OB-tamponger.

 

Kan ikke huske jeg så tøybind til tørk på klessnorene, heller!

Anonymous poster hash: 36090...4e8

 

Min mor husker med gru alle tøybindene som hang på snora da hun gikk på internatskole. Alle jentene hadde sine egne, med påsydde initialer, slik at alle på skolen visste hvem som hadde mensen når...

Anonymous poster hash: f7a2a...b31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bella Dotte

 

Min mor husker med gru alle tøybindene som hang på snora da hun gikk på internatskole. Alle jentene hadde sine egne, med påsydde initialer, slik at alle på skolen visste hvem som hadde mensen når...

 

 

Jammen glad vi har tørketrommel! Det hørtes fryktelig ut. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

Min mor husker med gru alle tøybindene som hang på snora da hun gikk på internatskole. Alle jentene hadde sine egne, med påsydde initialer, slik at alle på skolen visste hvem som hadde mensen når...

Anonymous poster hash: f7a2a...b31

 

Sånn må det også ha vært på den store institusjonen, hvor min mor jobbet og bodde før min tid. Har aldri kunnet snakke med slektninger om mensen.

Anonymous poster hash: 36090...4e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke pr stk, og ikke om du bruker få. Men du får hva du betaler for. Det var uansett knappast prisen som var det avgjørende for meg, hensynet til komfort og helse og miljø, samt at jeg synes det er mer praktisk, veier tyngst.

Er det ikke mer praktisk å bare kaste bindet etter bruk enn å måtte vaske og tørke det?

Endret av tjohei1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bella Dotte

Er det ikke mer praktisk å bare kaste bindet etter bruk enn å måtte vaske og tørke det?

 

Som sagt, jeg synes ikke det. Nå slipper jeg å huske på å kjøpe inn, og jeg opplever det ikke som styr det jeg gjør med bindene. Jeg synes de er lettere å bruke fordi de ikke klistrer seg der de ikke skal klistre, og jeg slipper en del ekstra klesvask siden de ikke disponerer for lekkasjer slik som engangsbind.

 

Hva man velger kommer helt an på livssituasjon og boforhold, som AB minner oss om. Styrer man vasken selv, er det noe helt annet enn om man deler bad og vaskemaskin med flere. Må man vaske  bindene når familien er ute av huset og gjemme fuktige bind under senga, sier det seg selv at det er bedre med engangs. Men for meg som bor alene blir det mer praktisk. Og jeg synes det er hyggelig å holde på med. Høres merkelig ut, men mange som har gått over rapporterer det samme. Jeg må vaske klær og håndklær uansett, og bindene jeg bruker på en mens tilsvarer volumet på en genser.

 

Jeg skal prøve å ikke bli messende, men sammenlign med en seng. Det går fint å ligge på en skumgummimadrass, og det er billigere enn en kvalitetsmadrass, men likevel bruker mange mennesker penger på en dyrere madrasser. Hvorfor? Fordi den er bedre å ligge på, man sover bedre, får bedre helse og humør, og den varer lenger. Det er samme prinsipp med bind. Men fordi vi er vant til at de kastes etter en gangs bruk, virker det rart. Vi er vant til at servise og bestikk vaskes etter bruk og brukes på nytt, folk som bruker engangsbestikk istedenfor å vaske opp, forakter vi. Det synes jeg er rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bella Dotte

Nå kan dere selvfølgelig ikke se hvorfor jeg synes de er fine, men jeg har likevel lyst til å vise frem "samlingen" min. Her er det vanlige bind, nattbind og truseinnlegg litt om hverandre, sortert etter produsent:

post-144273-0-46369100-1371130484_thumb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nå kan dere selvfølgelig ikke se hvorfor jeg synes de er fine, men jeg har likevel lyst til å vise frem "samlingen" min. Her er det vanlige bind, nattbind og truseinnlegg litt om hverandre, sortert etter produsent:

Herlig :)

Det må jo være nesten slik at man gleder seg til å få mensen når man har så fine bind

Anonymous poster hash: 7f9e1...3cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bella Dotte

 

Herlig :)

Det må jo være nesten slik at man gleder seg til å få mensen når man har så fine bind

Anonymous poster hash: 7f9e1...3cc

 

 

Ja :P

 

Er nesten litt lei for at jeg aldri kommer igjennom hele, fordi jeg også bruker kopp. :D

Endret av Bella Dotte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...