Gå til innhold

Min egen lykkes smed?


PandaAmanda

Anbefalte innlegg

PandaAmanda
Jeg tenker på valg og evnen til å velge seg det som gjør at man har det best mulig. Noen ganger betyr det å velge seg noe man egentlig ikke vil, men som man forstår vil være det beste i det lange løp. Andre ganger betyr det å velge seg noe som er riktig akkurat der og da, men som er vanskelig fordi man må føle at man fortjener det.
 
Jeg grubler og gnager på alt og lurer på om jeg gjør mine egne problemer uhåndterlige ved å gruble dem sønder og sammen.
Halvparten av tiden merker jeg ikke at det er grubling en gang, kverna bare går og går og tar med seg alle små ting som skjer i hverdagen og gjør ting som egentlig ikke burde være vanskelige til å bli vanskelige.
 
Jeg blir så provosert og forbannet på poster med idiotiske "kloke ord" i fin font med solnedgang- og delfinbakgrunn på Facebook.
"Kan du ikke gjøre noe med det, så ikke bekymre deg." - "Positiv energi tiltrekker positiv energi. Tenk godt og du vil leve godt!" - "Når du lar tankene vandre, sørg for at de vandrer til et vakkert sted." - "Din egen lykke avhenger av kvaliteten på tankene dine." osv.
 
Så fine ord, så enkelt levesett. Tenk på lykke, så blir du lykkelig!!
 
Jeg vil også det! Yes, nå skal jeg la bekymringene fare og ikke gruble mer. Jeg skal bare godta at det som har skjedd har skjedd, det tilhører fortiden og skal ikke få styre nåtiden og fremtiden! For en befrielse det skal bli!
 
Men det funker jo ikke. Fordi JEG klarer det ikke... dumme dumme meg! Kanskje en kort stund, men ikke veldig lenge.
I så fall må jeg fylle hvert minutt med avledende aktiviteter, dag og natt. Men det blir man ikke glad av, det heller.
 
Så bekymringene, grublingen og tankekverningen kommer tilbake, og sammen med det kommer følelsen av å ikke mestre min egen lykke, som lager enda dårligere selvfølelse enn det jeg hadde fra før.
 
Jeg velger ikke å ha det vondt og vanskelig, men jeg klarer ikke å velge det bort heller.
Det er ingen reelle trusler i mitt liv i dag. Jeg lever godt med stabil økonomi, en fin mann, to skjønne barn, hus og bil og utsikt til sjøen. Alt ligger til rette for et lykkelig og harmonisk liv, hvis hjernen og tankene mine bare ville være med på det. Jeg har ikke stort i mine omgivelser å klage på, men en gammel fortid med overgrep tar alt for mye plass i hodet og kroppen.
 
Hvilket verktøy mangler jeg?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

PandaAmanda
"... var ikke det litt dumt å skrive det der? Du tenker jo egentlig ikke helt sånn som du fremstiller det her, da. Du vet jo egentlig at det er litt mer komplisert enn som så? Nå fremstiller du det jo skikkelig teit... sikkert ingen som gidder å svare på noe så dumt. Nå lager du jo et problem av DETTE også - det trengte vel ikke være noe problem!"
 
Kan ikke skrive et innlegg i forum for psykiatri en gang, uten at den kritiske grublekverna skal hakke løs på det...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Var ikke dumt dette, jeg ser og mye slikt på FB....det er bare å skape sin egen lykke. Jeg prøver og har gjort det lenge, det skal jo være gjort på 1 2 3, den enkleste ting i verden. Så hvorfor jeg skaper fysiske og psykiske plager forstår ikke jeg, men jeg ber visst om det selv ifølge noen. Hvorfor klarer jeg det ikke når det er så lett? Men hvem er feilfri, hvem klarer å leve etter det 100 %?

 

Hørtes fint ut slik du bor da, det er viktig å finne noe positivt. Det er jo alltid det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

motorPrøysen

Når man kjemper imot og forsøker å fortrenge grubling og ubehagelige tanker blir de ofte bare sterkere. Det kan hjelpe å slippe dem til og akseptere dem.

 

Nyttige teknikker for å oppnå dette er meditasjon/minfulness og elementer fra acceptance and commitment therapy (ACT).

 

Jeg kan anbefale denne boka: http://www.mbct.com/ (Den tar for seg depresjon spesifikt, men vil hjelpe mot grubling generelt.)

 

Du vil også finne mange selvhjelpsbøker som bruker ACT-teknikker hvis du søker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan bruke metakognitiv terapi til å redusere grubling.

Du finner emner om metakognitiv terapi her på forum for psykiatri,

bla:

http://forum.doktoronline.no/index.php?/topic/348315-metakognitiv-og-kognitiv/#entry2968060

 

og tråden om Oslo S

http://forum.doktoronline.no/index.php?/topic/334222-oslo-s/page-3#entry2803012

 

 



 

 



Anonymous poster hash: 3d9e5...76f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PandaAmanda

 

Du kan bruke metakognitiv terapi til å redusere grubling.

Du finner emner om metakognitiv terapi her på forum for psykiatri,

bla:

http://forum.doktoronline.no/index.php?/topic/348315-metakognitiv-og-kognitiv/#entry2968060

 

og tråden om Oslo S

http://forum.doktoronline.no/index.php?/topic/334222-oslo-s/page-3#entry2803012

 

 

 

 

Anonymous poster hash: 3d9e5...76f

 

 

Takk for tips!

 

Den tråden om Oslo-S får meg til å tenke at det er min egen prestasjon det står på. Jeg er ikke bra nok, for jeg klarer ikke å ta et annet tog.

 

Hva må til for at jeg skal klare å velge andre tanker og føle andre følelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste en bok av Elisabeth Gummesson jeg synes var nyttig for å redusere grubling. "Du er god nok". Ellers synes jeg det kan være nyttig å skrive dagbok i perioder - skriver ned alt jeg grubler på - og noe forsvinner da ut av hodet for en stund.

 

Takknemlighetsdagbok har jeg ikke forsøkt, men synes det høres ut som en god ide (skriv ned tre ting du er takknemlig for hver dag - selv på de dagene det er vanskelig). Og den må IKKE deles på Facebook... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for tips!

 

Den tråden om Oslo-S får meg til å tenke at det er min egen prestasjon det står på. Jeg er ikke bra nok, for jeg klarer ikke å ta et annet tog.

 

Hva må til for at jeg skal klare å velge andre tanker og føle andre følelser?

Jeg håper at du velger å ikke tenke at du ikke er bra nok. Dette er som med mye annet; man må øve seg. Jeg er sikker på at med øvelse går det fint for deg å få til å velge det toget som er best for deg.

 

Lykke til! :)

Anonymous poster hash: 3d9e5...76f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper at du velger å ikke tenke at du ikke er bra nok. Dette er som med mye annet; man må øve seg. Jeg er sikker på at med øvelse går det fint for deg å få til å velge det toget som er best for deg. Lykke til! :)Anonymous poster hash: 3d9e5...76f

Veldig godt svar :) Det er nettopp dette det handler om.

Hilsen en med erfaring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Veldig godt svar :) Det er nettopp dette det handler om.

Hilsen en med erfaring

Fint :)

Takk for at du deler av din erfaring! :)

Anonymous poster hash: 3d9e5...76f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PandaAmanda

Takk for svar alle sammen :)

Mange bøker jeg skal se nærmere på her, ser jeg.
Jeg skriver også veldig mye selv, noe som har hjulpet meg mye, men jeg syns ikke det hjelper så mye lenger.

Det som hjelper best for å holde tanker og minner på avstand er å spille enkle dataspill som Tetris, Candy Crush o.l. Da er jeg en eller annen plass hvor det meste er ganske nøytralt for en stund. Gjør ofte det om natten når jeg ikke finner ro til å sove.

Men er det virkelig sånn at man kan velge seg fri fra vonde minner, følelser og tanker med riktig teknikk? I så fall - hvorfor sliter mange med disse tingene? Det er vel ingen som vil ha det sånn, så hvis man kan velge noe annet hvorfor klarer man ikke? Har jeg for dårlig viljestyrke?
Er det det samme som å fortrenge? Og er det i så fall ok og virkningsfullt på sikt også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

motorPrøysen

Men er det virkelig sånn at man kan velge seg fri fra vonde minner, følelser og tanker med riktig teknikk? I så fall - hvorfor sliter mange med disse tingene? Det er vel ingen som vil ha det sånn, så hvis man kan velge noe annet hvorfor klarer man ikke? Har jeg for dårlig viljestyrke?

Er det det samme som å fortrenge? Og er det i så fall ok og virkningsfullt på sikt også?

 

Nei, dette er ikke noe man kan styre med viljen. Tvert imot, å forsøke å styre tanker eller følelser virker oftest mot sin hensikt, de blir bare sterkere. "Trickset" er nettopp å slippe til og akseptere også de tankene som er vanskelige. Neste gang du "ikke vil ha det sånn" kan du forsøke nettopp "å ha det sånn" — akseptere at akkurat slik har du det nå og virkelig kjenne etter hvordan det er. Mindfulness, ACT o.l. beskriver teknikker for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PandaAmanda

Nei, dette er ikke noe man kan styre med viljen. Tvert imot, å forsøke å styre tanker eller følelser virker oftest mot sin hensikt, de blir bare sterkere. "Trickset" er nettopp å slippe til og akseptere også de tankene som er vanskelige. Neste gang du "ikke vil ha det sånn" kan du forsøke nettopp "å ha det sånn" — akseptere at akkurat slik har du det nå og virkelig kjenne etter hvordan det er. Mindfulness, ACT o.l. beskriver teknikker for dette.

Ok, da forstår jeg bedre.

Dette ser veldig interessant ut... man skal kunne observere sine egne følelser på avstand, uten å samtidig føle dem eller endre dem, for at de skal miste kraften til å kontrollere?

Jeg må innrømme at det akkurat nå høres ganske umulig ut, men jeg må jo finne ut mer av dette :)

 

Metakognitiv terapi, som nevnes over her, blir nesten det motsatte, da? Å ignorere tanken/følelsen som kommer og heller velge seg en annen forhåndsbestemt tanke å fokusere på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også man kan lære seg å "ta i mot" tankene på en annen måte - og tenke annerledes om de tankene som kommer. Jeg tenker for eksempel mye på hvorfor jeg sa eller gjorde akkurat det-eller-det i den situasjonen. Men det er forskjell på om jeg tenker "nå synes de andre at jeg er teit, uvitende, nå har jeg ødelagt for meg selv etc", eller om jeg klarer å tenke: "var det egentlig så farlig? Hva var det verste som skjedde? H*n sa jo også noe dumt, men jeg liker jo h*n likevel". Det er ikke alltid jeg klarer å tenke de oppbyggelige tankene, men jeg prøver!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

motorPrøysen

Metakognitiv terapi, slik jeg har forstått det, har likeheter med mindfulness/ACT. Også her er poenget å ta et skritt tilbake og observere tankene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...