Gå til innhold

Depresjon og PMS - samtidig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Jeg lurte på om det finnes noen sammenheng mellom PMS og forverret depresjon. Kort fortalt: Har hatt tilbakevendende depresjoner siden jeg var knapt 12. I dag er jeg 20 år. Fikk mensen like før jeg fylte 13(altså ca et år etter jeg ble deprimert for første gang). Jeg kan være deprimert når som helst i måneden, men blir garantert ganske ille i PMS-tiden. Tenkte ikke over dette før et par år siden, da jeg er vant til å føle meg nede, men på denne tiden er jeg garantert gretten, veldig lett fortvilet, og tenker mye på døden. Kan jeg ha PMDD og annen depresjon samtidig? Eller er det depresjonen og menshormonene som "slår ut" med hverandre på en rar måte?

 

 

 

 

Finnes det noe forskning rundt dette? Bør jeg ta opp dette hos psykiateren? Han er klok og fornuftig, men han er jo(som dere sikkert skjønte :P) en mann, så jeg nevner ikke mensplagene mine hvis ikke det er nødvendig eller relevant.

 



Anonymous poster hash: 9dc0d...433
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror ikke det er uvanlig. Håper du får svar av nhd. Synes du skal ta det opp med psykiateren din. Jo, han er mann, men også psykiater - husk det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Håper også på svar fra NHD. Fint å vite litt mer før jeg evt tar det opp med psykiateren. Han har jo god peiling på både kropp og sjel, men greit å ha mer kunnskap først, så jeg vet hvordan jeg skal ta opp problemet :)

Har googlet dette, men fant bare informasjon om PMDD i seg selv, ikke i kombinasjon med depresjon.

 



Anonymous poster hash: 9dc0d...433
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper også på svar fra NHD. Fint å vite litt mer før jeg evt tar det opp med psykiateren. Han har jo god peiling på både kropp og sjel, men greit å ha mer kunnskap først, så jeg vet hvordan jeg skal ta opp problemet :)Har googlet dette, men fant bare informasjon om PMDD i seg selv, ikke i kombinasjon med depresjon.  Anonymous poster hash: 9dc0d...433

Ta det opp med psykiateren din du, slik du har tatt det opp her. Ikke tenk på at han er mann. Tenk på mannlige gynekologer, leger osv - det er jobben deres. Og det visste de da de valgte yrke, sånn er det med behandlere også - det er jeg sikker på.

Jeg har også tatt opp slike ting med min behandler, og han har også tatt meg alvorlig. Har det vært ekkelt, har jeg fokusert på det jeg skriver over om at det er jobben hans.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
AnonymBruker

Nå er det snart tid for psykiatertime igjen, fint om jeg kan få litt mer informasjon før jeg evt hopper i det og spør :) 



Anonymous poster hash: 9dc0d...433
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

 

Nå er det snart tid for psykiatertime igjen, fint om jeg kan få litt mer informasjon før jeg evt hopper i det og spør :)

Anonymous poster hash: 9dc0d...433

 

Hei!

 

 

Mitt tips til kvinner som tror man er syk 12 ganger pr år, er å tenke seg godt om!

 

Er det ikke en ganske regelmessig syklus, en del av livet, og i utgangspunktet sunt og friskt?

 

Slik en del kvinner maser om sin syklus her inne får man opplevelsen av at kvinner er en syk art.

 

Min konklusjon er enkel: Ikke tenk for mye, kjøpt libress, ta paracet og man føler seg frisk, fra første dag.

 

Jeg er tilhenger av verneplikt for kvinner, skal man tro på kvinner på dette forum ( enkelte) burde kvinner ikke en gang bli vurdert som soldater, hvis de har humørsvingninger hver måned.

 

Det er massesuggesjon og innbilning og tull og vås,.

 

Den dagen den sannheten kommer frem slipper jeg mer tullprat om den saken inn i ørene og sykefraværet går ned. De kvinner som sliter med sine månedlige sykluser må ha noe helt annet enn hormoner som lager problemer, men heller ideer, og tanker og psykiske problemer.

Å være kvinne er å være like frisk som en mann, man kan bli syk, men det er ikke noe evig problem og diskusjon. Hører du menn jamre seg over sin prostata? eller sine testikler? Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til AnonymBruker,

Kanskje er det en fin anledning å ta opp et generelt spørsmål om PMS med din psykiater? Spørsmålene er fine og kanskje kan du lære oss noe etterpå om ikke andre her inne har svar til deg.

PMS er ikke noe spøk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bella Dotte

En del kvinner er blitt bedre av både PMS og menssmerter etter at de har gått vekk fra engangsbind og tamponger og over til tøybind/menskopp. Bare til orientering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

 

Mitt tips til kvinner som tror man er syk 12 ganger pr år, er å tenke seg godt om!

 

Er det ikke en ganske regelmessig syklus, en del av livet, og i utgangspunktet sunt og friskt?

 

Slik en del kvinner maser om sin syklus her inne får man opplevelsen av at kvinner er en syk art.

 

Min konklusjon er enkel: Ikke tenk for mye, kjøpt libress, ta paracet og man føler seg frisk, fra første dag.

 

Jeg er tilhenger av verneplikt for kvinner, skal man tro på kvinner på dette forum ( enkelte) burde kvinner ikke en gang bli vurdert som soldater, hvis de har humørsvingninger hver måned.

 

Det er massesuggesjon og innbilning og tull og vås,.

 

Den dagen den sannheten kommer frem slipper jeg mer tullprat om den saken inn i ørene og sykefraværet går ned. De kvinner som sliter med sine månedlige sykluser må ha noe helt annet enn hormoner som lager problemer, men heller ideer, og tanker og psykiske problemer.

Å være kvinne er å være like frisk som en mann, man kan bli syk, men det er ikke noe evig problem og diskusjon. Hører du menn jamre seg over sin prostata? eller sine testikler? Nei.

Pms kan faktisk være veldig alvorlig og ødelegge mye for den som plages av det :( det er nesten som med depresjon; det er ikke bare å ta seg sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det snart tid for psykiatertime igjen, fint om jeg kan få litt mer informasjon før jeg evt hopper i det og spør :)  Anonymous poster hash: 9dc0d...433

Snakk åpent med din psykiater om dette. Du plages!. Han har garantret hørt om og snakket om pms mange ganger før og sikkert noe han er vant med. Kanskje kan han også gi deg medisiner for det - det finnes. Så hopp i det, er mitt råd iallfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bella Dotte

Hei!

 

 

Mitt tips til kvinner som tror man er syk 12 ganger pr år, er å tenke seg godt om!

 

Er det ikke en ganske regelmessig syklus, en del av livet, og i utgangspunktet sunt og friskt?

 

Slik en del kvinner maser om sin syklus her inne får man opplevelsen av at kvinner er en syk art.

 

Min konklusjon er enkel: Ikke tenk for mye, kjøpt libress, ta paracet og man føler seg frisk, fra første dag.

 

Jeg er tilhenger av verneplikt for kvinner, skal man tro på kvinner på dette forum ( enkelte) burde kvinner ikke en gang bli vurdert som soldater, hvis de har humørsvingninger hver måned.

 

Det er massesuggesjon og innbilning og tull og vås,.

 

Den dagen den sannheten kommer frem slipper jeg mer tullprat om den saken inn i ørene og sykefraværet går ned. De kvinner som sliter med sine månedlige sykluser må ha noe helt annet enn hormoner som lager problemer, men heller ideer, og tanker og psykiske problemer.

Å være kvinne er å være like frisk som en mann, man kan bli syk, men det er ikke noe evig problem og diskusjon. Hører du menn jamre seg over sin prostata? eller sine testikler? Nei.

 

"Leddigkt er bare innbilning, for det har jeg aldri hatt - jeg forstuet ankelen en gang, og det gikk over med en Paracet!" :P

 

Tror det er forskjell fra kvinne til kvinne hvor mye plager syklusen gir. Ikke at de ikke kan forsterkes av psyken, men PMS og menssmerter er faktisk en realitet.

Endret av Bella Dotte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Pms kan faktisk være veldig alvorlig og ødelegge mye for den som plages av det :( det er nesten som med depresjon; det er ikke bare å ta seg sammen.

Hei!

 

 

Verneplikt vil kurere pms det er min teori, 2 års verneplikt for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

"Leddigkt er bare innbilning, for det har jeg aldri hatt - jeg forstuet ankelen en gang, og det gikk over med en Paracet!" :P

 

Tror det er forskjell fra kvinne til kvinne hvor mye plager syklusen gir. Ikke at de ikke kan forsterkes av psyken, men PMS og menssmerter er faktisk en realitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Madelenemie

 

 

Hei!

 

 

Jo mer jeg leser jo mer forstår jeg at forsvaret bør styrkes og likestillingen inn, slik at verneplikt blir for alle, om noen år husker ikke innbilningen pms og "problemet" menstruasjon. 

 

Det kan hende 1 av 100 har vansker, men de drukner jo i jammer og klaging og overdrivelser.

 

Hadde jeg ikke hatt det på min mobil hadde jeg jo ikke vist at jeg får menstruasjon, så enkelt er det. og bekymringsfritt og snakke og diskusjons-fritt.

 

Hvordan kan man ha pms og være på en forskningsstasjon med andre menn... ?

 

Har aldri hørt om "problemet" annet enn her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bella Dotte

Nå er det vel fra før ikke kvinnene som har PMS osv som søker seg til forsvaret og forskningsstasjonene. Og når det snakkes om plager, er det flest av de med plager som diskuterer det.

 

Selv varierer jeg ganske mange dager fra gang til gang, men jeg har heller ingen smerter, den eneste måten jeg vet at jeg får mensen er at det begynner å blø!

 

Vi er alle litt forskjellige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

 

Jo mer jeg leser jo mer forstår jeg at forsvaret bør styrkes og likestillingen inn, slik at verneplikt blir for alle, om noen år husker ikke innbilningen pms og "problemet" menstruasjon. 

 

Det kan hende 1 av 100 har vansker, men de drukner jo i jammer og klaging og overdrivelser.

 

Hadde jeg ikke hatt det på min mobil hadde jeg jo ikke vist at jeg får menstruasjon, så enkelt er det. og bekymringsfritt og snakke og diskusjons-fritt.

 

Hvordan kan man ha pms og være på en forskningsstasjon med andre menn... ?

 

Har aldri hørt om "problemet" annet enn her inne.

Har du egentlig lest om pms og vet hva det er???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har med alder å gøre også. Jeg hører mange kvinner i 50 årene klage og fleipe om at PMS plagene blir verre og at mennene neste blir kastet ut av huset en gang i måneden. Ingen av disse ville gått med på at det var psykisk :)

Mennene ville heller sagt det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennene ville heller ALDRI ha sagt at det var psykisk, skal det stå.

1 av 100 Mdelenemie?

Hvor har du det fra?

Jeg er åpen med mine venner og andre som ikke står så nær. Jeg får høre noe helt annet. Det er mange ulike og like plager som påvirker hverdagen fra 1 - flere dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Har du egentlig lest om pms og vet hva det er???

Hei!

 

 

Ja jeg har medisin grunnfag og mellomfag, så jeg vet nok, og nok til å mene at det er mye sludder og vås og innbilning.

 

Jeg har 14 arter rundt meg nå! Ingen av hun kjønnene har pms... de svømmer, hopper og lever sitt liv, noe mange kvinner her inne burde komme å studere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bella Dotte

Hei!

 

 

Ja jeg har medisin grunnfag og mellomfag, så jeg vet nok, og nok til å mene at det er mye sludder og vås og innbilning.

 

Jeg har 14 arter rundt meg nå! Ingen av hun kjønnene har pms... de svømmer, hopper og lever sitt liv, noe mange kvinner her inne burde komme å studere.

 

Har du aper?? Jeg kommer!

Vi er de eneste dyrene som menstruerer...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...