Gå til innhold

asperger og intime relasjoner


Madelenemie

Anbefalte innlegg

Madelenemie

Hei

 

Til deg som lurte på forskjellen på schizoid pf og asperger.

 

Vi med asperger syndrom har et normalt indre følelsesliv og i følge en sexolog jeg snakket med normal seksualdrift til forskjell for andre han snakket med, dette til forskjell fra de med schizoid pf.

 

Det er likevel er del vansker å forsere, særlig siden menn (min erfaring og liten erfaring har jeg) "tror " kvinner, alle liker hinting og romantikk. Jeg liker direktehet, at man sier "jeg vil ha sex" og ikke hentyder og hinter osv... da blir jeg frustrert. (veldig frustrert også)

 

Sanseforstyrrelser er og blir en forstyrrende faktor, men ofte er det mulig, hvis man klarer å forholde seg til realiteten å finne løsninger på dette.

 

Særlig romantisk og intimt er nok ikke sex med en med autisme, men poenget mitt er at ifølge fagfolk har autister ganske vanlig seksualdrift.

Dette i motsetning til de med schizoid pf. 

 

Psykologen jeg snakket med jobber med PU og av de med autisme fant man utpreget grad av seksualitet.

http://www.ung.no/sexogsamliv/2714_Sex,_kj%C3%A6rlighet_og_Aspergers_syndrom.html

 

Ulik opplevelse av hva som er godt

Ofte er sinnet til en med Asperger mer følsomt enn normalt. Dette kommer av persepsjonsforstyrrelser og kan skape vanskeligheter i intime situasjoner. En berøring kan opplever som plagsom hvis man er taktilt overfølsom. Noen som for andre kjennes godt, kan av en med slik følsomhet oppleves som plagsomt. Da handler det om å finne ut av dette og finne andre måter som oppleves godt.

Direkte kommunikasjon lettest

Noe som kan være fordelaktig i en kjærlighetsrelasjon for en med Asperger syndrom er oppriktighet og direkte kommunikasjon uten skjulte budskap. Det er jo forøvrig noe som kan være trygt og godt for de fleste andre også.

Ulikheter mellom jenter og gutter

Undersøkelser viser at kvinner med Asperger syndrom og menn uten kan fungere fint sammen og være ganske like. Menn med Asperger sydrom og kvinner uten står lengre fra hverandre. Dette gjør nok at flere menn med Asperger lever alene enn kvinner med Asperger.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er inne på noe der, Menn med AS kan nok være noe mer klossete, selv om de prøver i beste hensikt. Menns følsomhet for kvinnens manglende reaksjoner, eller enda verre, avsende, kan føre til at de føler seg sårbare og utrygge, og dermed blir de passive og interaktiv løse. Det er nok kvinnen ( som ikke har AS ) det står å faller på da, ja hvordan dette kan utvikle seg. 

Endret av FGT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Du er inne på noe der, Menn med AS kan nok være noe mer klossete, selv om de prøver i beste hensikt. Menns følsomhet for kvinnens manglende reaksjoner, eller enda verre, avsende, kan føre til at de føler seg sårbare og utrygge, og dermed blir de passive og interaktiv løse. Det er nok kvinnen ( som ikke har AS ) det står å faller på da, ja hvordan dette kan utvikle seg. 

Hei!

 

 

Jeg foretrekker direktehet, det har vært vrient for min mann å forholde seg til da han "tror" kvinner liker romantikk og ikke tydelighet. Nå har han funnet ut at klar formidling er det beste, og at jeg liker et ærlig spørsmål og ikke hinting. Da blir jeg rett og slett rastløs og går. Gjerne tar jeg meg en kjøretur.

Men siden han har andre erfaringer og leser mye vås i blader så får han et forvrengt forhold til hva kvinner ønsker. I vertfall kvinner med asperger, de passer nok bedre med menn som er direkte.

Jeg tenker menn med asperger er direkte, men jeg vet ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...