Gå til innhold

Kan dette stemme (om hypomani)?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Står i papirene mine at jeg har hatt hypoman oppførsel.

 

Virker som om de periodene papirene henviser til her dreier seg om oppvisning av ukritisk oppførsel og urealistisk (positivt) fremtidshåp.

 

Er usikker på om jeg vil gå inn på detaljer ved konkretisering av dette, så jeg bare spør om dere tror dette "holder" for hypomani-"diagnosen"...

 

Når jeg tenker over det, ser jeg at dette blir for lite konkret og beskrivende... men har ikke så lyst til å legge ut mer spesifikk informasjon...



Anonymous poster hash: 8f218...8d0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Står i papirene mine at jeg har hatt hypoman oppførsel. Virker som om de periodene papirene henviser til her dreier seg om oppvisning av ukritisk oppførsel og urealistisk (positivt) fremtidshåp. Er usikker på om jeg vil gå inn på detaljer ved konkretisering av dette, så jeg bare spør om dere tror dette "holder" for hypomani-"diagnosen"... Når jeg tenker over det, ser jeg at dette blir for lite konkret og beskrivende... men har ikke så lyst til å legge ut mer spesifikk informasjon... Anonymous poster hash: 8f218...8d0

Jeg er ganske sikker på at dette holder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er ganske sikker på at dette holder.

 

Hvor går grensen mellom "normal" ukritisk adferd og urealistisk (positivt) fremtidshåp, og det som er unormalt eller sykelig?

 

Har dere noen eksempler?

Anonymous poster hash: 8f218...8d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det får ne

Hvor går grensen mellom "normal" ukritisk adferd og urealistisk (positivt) fremtidshåp, og det som er unormalt eller sykelig? Har dere noen eksempler? Anonymous poster hash: 8f218...8d0

Når det får negative konsekvenser for deg og evnt andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når det får ne

Når det får negative konsekvenser for deg og evnt andre

 

Hm. Jeg vil nødig "kverulere", men jeg mener jo at man kan gjøre mye som fører til negative konsekvenser for en, av ukritisk adferd, uten at man er hypoman av den grunn...

 

Jeg kan jo f.eks. spille Lotto en lørdag. Det er ikke så kritisk, i og med at sjansene for å vinne er såpass små. Det har jo også negative konsekvenser, i og med at man taper penger... men det betyr jo ikke at dette er hypomani...

 

Hva om man veksler mellom å mure seg inne under dyna, og egenvillig slutte i terapien tross motargumenter fra behandler for å flytte til en annen by og plutselig begynne å jobbe på den strålende karrieren en tenker en skal få? For så å havne tilbake under dyna. Er dette tegn på hypomani?

Anonymous poster hash: 8f218...8d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Jeg vil nødig "kverulere", men jeg mener jo at man kan gjøre mye som fører til negative konsekvenser for en, av ukritisk adferd, uten at man er hypoman av den grunn... Jeg kan jo f.eks. spille Lotto en lørdag. Det er ikke så kritisk, i og med at sjansene for å vinne er såpass små. Det har jo også negative konsekvenser, i og med at man taper penger... men det betyr jo ikke at dette er hypomani... Hva om man veksler mellom å mure seg inne under dyna, og egenvillig slutte i terapien tross motargumenter fra behandler for å flytte til en annen by og plutselig begynne å jobbe på den strålende karrieren en tenker en skal få? For så å havne tilbake under dyna. Er dette tegn på hypomani? Anonymous poster hash: 8f218...8d0

Vet ikke :) Kanskje andre vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

 

Står i papirene mine at jeg har hatt hypoman oppførsel.

 

Virker som om de periodene papirene henviser til her dreier seg om oppvisning av ukritisk oppførsel og urealistisk (positivt) fremtidshåp.

 

Er usikker på om jeg vil gå inn på detaljer ved konkretisering av dette, så jeg bare spør om dere tror dette "holder" for hypomani-"diagnosen"...

 

Når jeg tenker over det, ser jeg at dette blir for lite konkret og beskrivende... men har ikke så lyst til å legge ut mer spesifikk informasjon...

Anonymous poster hash: 8f218...8d0

 

Jeg vet ikke, men kanskje du finner svar her:

http://www.helsekompetanse.no/psykiske-lidelser/18002

http://www.helsekompetanse.no/psykiske-lidelser/18004

http://www.helsekompetanse.no/psykiske-lidelser/18003

 

 

Anonymous poster hash: 12698...0cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

Hm. Jeg vil nødig "kverulere", men jeg mener jo at man kan gjøre mye som fører til negative konsekvenser for en, av ukritisk adferd, uten at man er hypoman av den grunn...

 

Jeg kan jo f.eks. spille Lotto en lørdag. Det er ikke så kritisk, i og med at sjansene for å vinne er såpass små. Det har jo også negative konsekvenser, i og med at man taper penger... men det betyr jo ikke at dette er hypomani...

 

Hva om man veksler mellom å mure seg inne under dyna, og egenvillig slutte i terapien tross motargumenter fra behandler for å flytte til en annen by og plutselig begynne å jobbe på den strålende karrieren en tenker en skal få? For så å havne tilbake under dyna. Er dette tegn på hypomani?

Anonymous poster hash: 8f218...8d0

 

Hei! Jeg fant litt om hypomani på 2 nettsteder.

"Mani og hypomani (bipolar lidelse)

Mani eller hypomani forekommer ved de fleste undertypene av bipolar lidelse og er depresjonens motsatte ytterlighet. I mest uttalt form (mani) er personen påfallende energisk og snakkesalig, mangler hemninger og kritisk sans, kjenner lite søvnbehov, har voldsomme ambisjoner og planer og en følelse av å beherske verden. Hemningsløs pengeforbruk (overdreven gavmildhet, risikable forretninger), seksuell løssluppenhet og upassende sosial atferd er vanlig. Noen kan bli svært aggressive når man prøver å bremse deres aktivitet. Ved mer alvorlige former for mani kan pasienten miste kontakten med virkeligheten slik at overdrevne ambisjoner og selvfølelse utvikler seg til vrangforestillinger og irritabilitet og mistenksomhet blir til forfølgelsesideer. Når manien er så uttalt at det er forbundet med klar funksjonssvikt og eventuelt behov for sykehusinnleggelse ses dette som bipolar lidelse type I (manisk-depressiv lidelse).

Hypomani ved bipolar lidelse er vanskeligere å diagnostisere da det som regel ikke er sikker funksjonssvikt og personen snarere fremstår som spesielt velfungerende og som en ener. I hypomane faser kan man være mer kreativ, humoristisk og engasjert, trenger mindre søvn, har økt arbeidskapasitet, økt pengeforbruk og er lettere seksuelt antennelig, tar flere sjanser i det daglige, setter i gang mange nye prosjekter, er mer utålmodig, tenker raskere, er mindre sky/hemmet, er mer sosial. Hyperaktivitet kan være mer fremtredende enn å føle seg spesielt oppstemt."

http://www.bipolarforeningen.no/hva-er-bipolar-lidelse

 

 

"En HYPOMAN periode er kjennetegnet av

1. Oppblåst selvfølelse eller grandiositet.

2.Nedsatt søvnbehov ( føle seg uthvilt etter 3 timers søvn).

3. Økt taletrang/ mer "snakkesalig" enn vanlig.

4. Tankeflykt eller en subjektiv opplevelse av at tankene raser.

5. Økt distraherbarhet.

6. Økt tendens til målrettede aktiviteter eller psykomotorisk agitasjon.

7. Glede av deltagelse i aktiviteter som har høy risiko for uheldige konsekvenser. ( endring av kjøpetrang/ sexuelle indiskresjoner eller uheldige forretnings investeringer.

I tillegg er endringen observerbar av andre uten at en kan konkludere med at episoden medførere uttalte vansker i sosial fungering eller det er behov for sykehusinnleggelse pga. intensiteten.

For å fylle kriteriene for Bipolar 2 må en ha minst 3 av disse symptomene i løpet av den hypomane perioden.

Det virker som om mange personer kan oppleve disse oppstemte periodene som de beste periodene i livet. Summen av arbeidslyst, energifølelse, nedsatt søvnbehov og kreativitet resulterer ofte i gode og intense arbeidsperioder. Ugjorte ting blir unnagjort i en fei, aktiviterer som ofte utsettes blir iverksatt. Språkforståelse kan oppleves som bedre og iderikdommen kan resultere i gode og kreative arbeidsperioder. Det er mange bilder som er malt og gode bøker skrevet i hypomane faser. Kunstnere, forfattere , entreprenører kan ha denne lidelsen og fungere glimrende, problemene oppleves oftest kun når disse periodene erstattes av depressive perioder.

Hos mange personer med denne lidelsen kan de kreative periodene bli sjeldnere i 40-50 års alderen. Mange søker først lege i denne alder og det opplyses om gjentatte invalidiserende depresjoner. Lidelsen blir derfor ikke diagnostisert som Bipolar 2 men som residiverende depresjoner.

BEHANDLING

De hypomane periodene krever sjelden behandling, få søker lege i slike faser. Depresjonene er imidlertid plagsomme og det søkes derfor om behandling pga. depresjon. Det er i dag fortsatt uklarhet blant fagfolk hvordan denne lidelsen skal behandles. Den mest vanlige behandlingen er antidepressiva-behandling mot depresjonene. Dette synes å være uhensiktsmessig. I dag synes det å være enighet om at tilstanden skal behandles med stemningsstabiliserende behandling. De mest brukte legemidlene i denne gruppen er Lithium, valproat og lamothrigin. De to siste medikamentene er medikamenter som brukes mot epilepsi, men disse har vist god effekt på tilstanden. Uenigheten blant fagfolk er om stemningsstabiliserende medikamenter skal brukes som eneste behandling eller om en samtidig skal bruke antidepressiva mot depresjonene. Dersom depresjonene er dype velger mange å kombinere stemningsstabiliserende medikamenter med antidepressiva. Antidepressiva som eneste behandling er sannsynligvis ugunstig, da dette kan resultere i utvikling av maniutvikling eller hyppigere stemningssvingninger i årene fremover. Disse forhold må pasientene ta opp med egen lege eller spesialist." http://www.nettpsykiateren.no/article.asp?artID=22

 

 

Anonymous poster hash: 12698...0cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei, takk for svar!

 

Ser jo at mye passer her, men til syvende og sist blir det jo en faglig vurdering som er det beste svaret... og det har jeg jo fått, egentlig. Så får bare ta sjansen på at det er korrekt, da...



Anonymous poster hash: 8f218...8d0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...