Gå til innhold

Arbeidspraksis fra nav, hva ville dere gjort?


margerita1365380476

Anbefalte innlegg

margerita1365380476

Hei.

 

Jeg har vært hjemme med sykdom i flere år. Etter at formen ble bedre ønsket jeg å prøve meg i arbeidslivet igjen. Jeg synes det beste var å få en praksisplass først for å se om jeg klarte å jobbe.

Jeg har jobbet litt i butikk tidligere og ville fortsatt prøve å jobbe i butikk. Jeg Spurte i en butikk jeg liker veldig godt og de sa jeg kunne være der i praksis.

 

Dette er en kjede med 4 butikker og sjefen for de hadde en annen utplassert og var veldig klar på at jeg skulle gå på "toppen". Altså, siden de ikke betaler meg lønn skal jeg ikke gå som en vanlig arbeider men en ekstra.

 

Etter ca 2 uker med dette begynner daglig leder i butikken jeg er å sette meg opp der de trenger folk. De har et par sykemeldinger og trenger folk.

Jeg har sagt at jeg jobber kun 50% og det er greit, men nå jobbe rjeg kvelder og lørdager og de dagene de trenger meg.

 

På mandag skulle jeg jobbet på kvelden, men ringte og sa jeg var syk. Det passet visst veldig dårlig.

 

Kjenner jeg blir litt stresset av dette.

Har kun jobbet der 6 uker, men alt fungerer veldig fint og de er tydeligvis fornøyd med jobben jeg gjør. Helsa er også bra.

 

Spørsmålet nå er hvordan jeg skal ta opp dette?

Jeg vil gjerne få jobb i bedriften når perioden min er over og gjøre et best mulig inntrykk.

Nav blir ikke fornøyde hvis de får høre at de utnytter gratis arbeidskraft.

Det kan hende daglig leder i butikken jeg er ikke er inneforstått med retningslinjene av å ha praksisplass.

Skal jeg ta opp dette med den øverste sjefen, det er ikke sikkert hun er klar over hvordan de gjør på avdelingen jeg er?

eller skal jeg ta det opp med daglig leder der jeg er?

 

Er så redd hun skal bli sur på meg og synes jeg er vanskelig.

Saken er jo at hvis de skal bruke meg som en vanlig ansatt må de gi meg lønn som jeg trekker ifra aap-pengene mine.

 

Noen andre som har vært innom dette temaet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør ta det opp med daglig leder. Det er godt mulig hun ikke er klar over reglene her. NAV kan være ganske vage for å "selge inn" praktikanten. Min erfaring er at de ofte serverer bedriftene en glansbildeversjon, og så må de selv lete og grave for å finne informasjon om regelverket når det oppstår problemer. Det forundrer meg ikke om det er sånn i dette tilfellet også.

 

Hun blir neppe sur, og gjør hun det er jo ikke egentlig det ditt problem. Men, hvis du tror du har gode sjanser for å få en ansettelse etter endt praksis, du ønsker deg det, og har helse til det, kan det nok være lurt å være litt fleksibel med tanke på arbeidstider og oppgaver. Du har jo mye å vinne på det i så fall. Da trenger de jo å se at du kan brukes som en noenlunde vanlig ansatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

margerita1365380476

Nav har ikke snakket med noen i denne bedriften, det er det jeg som har gjort.

Jeg fikk kun tilsendt et skjema om tiltaksarrangør som de skulle fylle ut. Ikke fått noe opplæringsplan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med den personen du har inngått avtale med og få laget en opplæringsplan som blir gjort tilgjengelig for dine overordnede.

Da blir det sikkert en ordnings.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke en skriftlig arbeidavtale?

 

* Der skal det stå arbeidstid og hvordan eventuelt avvik fra dette skal håndteres.

Der bør normalen være betaling for arbeid ut over timetallet du normalt skal ha og for arbeid på kveld og i helger.

* Nokså viktig er det også at arbeidsavtalen din også har med at du har rett på slutt-attest og hva denne skal inneholde. For du blir nemlig ikke regnet som vanlig arbeidstaker etter arbeidsmiljøloven og har krav på sluttattest. Uten sluttattest blir det vanskelig for deg å få annen jobb om du er på samme stede lenge.

* Der bør stå også oppsigelsetid, forventet varighet for engasjementet og at hensikten er å finne ut om du kan ta fast jobb hos dem.

* Der bør du også få med at arbeidsgiver gir en vurdering av din arbeidskapasitet. Viktig for deg senere.

* Og der må stå at arbeidsgiver må betale for arbeidstakerforsikring for deg.

* En slik arbeidavtale burde også ha med kontaktansvarlig fra NAV, og beskrive dennes ansvar.

 

Har du ikke slik avtale, må du ta det opp med NAV straks.

 

Når uønsket situasjon oppstår på arbeidsplassen, bør du ha mulighet til når som helst å ringe din kontaktperson hos NAV for å spørre hva du skal gjøre videre. Da bør det være dennes ansvar å kontakte arbeidsgiver og ikke ditt i første rekke, for å finne ut av det som har skjedd.

 

Sjekk arbeidsgivers økonomi. Noen arbeidsgivere tar imot folk under arbeidsavklaring uten å ha økonomi til fast ansettelse. Det er ren utnytting av trygdede og egentlig svindel av NAV. Hvis arbeidsgiver ikke har økonomi til ansettelse, blir du bedradd. Du kan sjekke økonomien til firmaet her: http://purehelp.no/s/company/a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

 

Jeg har vært hjemme med sykdom i flere år. Etter at formen ble bedre ønsket jeg å prøve meg i arbeidslivet igjen. Jeg synes det beste var å få en praksisplass først for å se om jeg klarte å jobbe.

Jeg har jobbet litt i butikk tidligere og ville fortsatt prøve å jobbe i butikk. Jeg Spurte i en butikk jeg liker veldig godt og de sa jeg kunne være der i praksis.

 

Dette er en kjede med 4 butikker og sjefen for de hadde en annen utplassert og var veldig klar på at jeg skulle gå på "toppen". Altså, siden de ikke betaler meg lønn skal jeg ikke gå som en vanlig arbeider men en ekstra.

 

Etter ca 2 uker med dette begynner daglig leder i butikken jeg er å sette meg opp der de trenger folk. De har et par sykemeldinger og trenger folk.

Jeg har sagt at jeg jobber kun 50% og det er greit, men nå jobbe rjeg kvelder og lørdager og de dagene de trenger meg.

 

På mandag skulle jeg jobbet på kvelden, men ringte og sa jeg var syk. Det passet visst veldig dårlig.

 

Kjenner jeg blir litt stresset av dette.

Har kun jobbet der 6 uker, men alt fungerer veldig fint og de er tydeligvis fornøyd med jobben jeg gjør. Helsa er også bra.

 

Spørsmålet nå er hvordan jeg skal ta opp dette?

Jeg vil gjerne få jobb i bedriften når perioden min er over og gjøre et best mulig inntrykk.

Nav blir ikke fornøyde hvis de får høre at de utnytter gratis arbeidskraft.

Det kan hende daglig leder i butikken jeg er ikke er inneforstått med retningslinjene av å ha praksisplass.

Skal jeg ta opp dette med den øverste sjefen, det er ikke sikkert hun er klar over hvordan de gjør på avdelingen jeg er?

eller skal jeg ta det opp med daglig leder der jeg er?

 

Er så redd hun skal bli sur på meg og synes jeg er vanskelig.

Saken er jo at hvis de skal bruke meg som en vanlig ansatt må de gi meg lønn som jeg trekker ifra aap-pengene mine.

 

Noen andre som har vært innom dette temaet?

 

Formalitetene er at praksiskandidater ikke skal erstatte ordinær arbeidskraft, de skal "gå på toppen" for å lære / utprøves ift restarbeidsevne, få innpass i arbeidslivet, opparbeide kompetanse, få referanser, etc. At du ringer inn og er syk skal således ikke velte arbeidsdagen eller ferieplanen. (Siden jeg er dronninga av forbehold forutsetter jeg at du melder fra om fravær ;-))

 

Og ja, en opplæringsplan skal være utarbeida i samråd med deg, med din signatur.

 

Ang. det økonomiske: Jobber du kvelder eller lørdager / søndager, får du ikke ekstra betalt fra NAV. Da bør arbeidsgiver lønne deg på lik linje med øvrige ansatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

margerita1365380476

Formalitetene er at praksiskandidater ikke skal erstatte ordinær arbeidskraft, de skal "gå på toppen" for å lære / utprøves ift restarbeidsevne, få innpass i arbeidslivet, opparbeide kompetanse, få referanser, etc. At du ringer inn og er syk skal således ikke velte arbeidsdagen eller ferieplanen. (Siden jeg er dronninga av forbehold forutsetter jeg at du melder fra om fravær ;-))

 

Og ja, en opplæringsplan skal være utarbeida i samråd med deg, med din signatur.

 

Ang. det økonomiske: Jobber du kvelder eller lørdager / søndager, får du ikke ekstra betalt fra NAV. Da bør arbeidsgiver lønne deg på lik linje med øvrige ansatte.

Takk for alle svar.

Jeg får prøve å ta det opp i morgen. Kjenner jeg gruer meg litt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

 

Sjekk arbeidsgivers økonomi. Noen arbeidsgivere tar imot folk under arbeidsavklaring uten å ha økonomi til fast ansettelse. Det er ren utnytting av trygdede og egentlig svindel av NAV. Hvis arbeidsgiver ikke har økonomi til ansettelse, blir du bedradd. Du kan sjekke økonomien til firmaet her: http://purehelp.no/s/company/a

Dette er jeg ikke enig i. For mange er det viktig å få en prakisplass for å teste og bevise at de fungerer. De får da en attest og referanse som hjelper de videre i jobbsøkingen. Derfor stemmer det ikke at de som tilbyr praksisplass må ha økonomi til å ansette også. Da tror jeg meget få hadde tatt inn praksisplass om de var tvunget til å ansette vedkommende. Det kan tvert i mot være greit at det ikke er forpliktelse til det, for det gir sannsynligvis større muligheter for å skaffe seg praksisplass for de som trenger det. 

Anonymous poster hash: 218db...6c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Dette er jeg ikke enig i. For mange er det viktig å få en prakisplass for å teste og bevise at de fungerer. De får da en attest og referanse som hjelper de videre i jobbsøkingen. Derfor stemmer det ikke at de som tilbyr praksisplass må ha økonomi til å ansette også. Da tror jeg meget få hadde tatt inn praksisplass om de var tvunget til å ansette vedkommende. Det kan tvert i mot være greit at det ikke er forpliktelse til det, for det gir sannsynligvis større muligheter for å skaffe seg praksisplass for de som trenger det. 

Anonymous poster hash: 218db...6c4

 

 

Her er en forskjell, at det ikke skal være tvang til ansettelse, for da kunne de like godt bedt arbeidsgiver om å ansette direkte.

 

Her er ikke regler i standard arbeidsavtale fra NAV forplikter arbeidsgiver til å gi en evaluering av arbeidskapasitet i tilfelle det ikke blir ansettelse. For hva er da meningen med utprøving hvis ikke en slik evaluering blir gitt? Her er ikke en gang en standard arbeidsavtale og noen form for skikkelig oppfølging fra NAV. Og så skal man forvente at noen kan gå fra en slik trygdeordning til jobb?

 

Men når en arbeidsgiver lover mulighet til ansettelse forutsatt at klienten kan yte tilfredstillende, bør han også ha økonomi til det. Hvis en arbeidsgiver ikke har mulighet til fast ansettelse etter prøvetid, bør han være ærlig og åpen om det i utgangspunktet. Ellers blir det for lett for arbeidsgivere å skaffe seg gratis arbeidskraft ved stadig utskifting av folk på trygdeordning.

 

NAV-folk og deres klienter vil selvfølgelig foretrekke arbeidsgivere som virkelig kan ansette, framfor andre. For målet med arbeidsavklaring er ikke bare kartlegging av arbeidskapasitet, det er også å få folk i arbeids så sant slik mulighet finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville bedt NAV om å ta dialogen med arbeidsgiver rundt dette. Ring din saksbehandler i NAV og forklar situasjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar.

Jeg får prøve å ta det opp i morgen. Kjenner jeg gruer meg litt..

 

Hvordan gikk det?

 

Er enig med andre i denne tråden som skriver at saksbehandleren din i NAV bør gripe fatt i dette. Saksbehandleren din fanger ikke nødvendigvis opp uregelmessigheter, men er ansvarlig for oppfølging av tiltaket. Det trenger ikke bli "skummelt"; avtal et møte / send en e-post / ta en telefon for å orientere saksbehandler. Så kan saksbehandler f.eks avtale et uformelt "formiddagskaffe-møte" med deg og arbeidsgiver for å høre hvordan det går, avklare planer framover osv.

 

Lykke til  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...