edward Skrevet 27. november 2001 Del Skrevet 27. november 2001 Min bestefar (71) utviklet Parkinson etter sin kones død for ca fire år siden. Han fikk med Parkinson-sykdommen problemer med å klare seg selv. Han hadde ikke særlig med hjelpemidler i boligen sin. Det hele endte opp med et sykehusinnlegg pga et fall. Han bor nå hos mine foreldre, hvor det er ordnet med hjelpemidler som regulerbar seng og div. "håndtak" i vegger. Helst ville han fortsatt ha bodd i eget hjem, (det står tomt), men han har nå problemer med å spise og snakke (pga forkalkning) i tillegg til at han er avhengig av rullator. Han må nå ha hjelp til toalett og hygienisk pleie. Som nærmeste pårørende var det altså min mor og tante. De er begge uføretrygdede, og min tante har gitt beskjed om at hun ikke takler "delt ansvar/omsorg" over bestefar som min mor foreslo. Dette har jeg forståelse for. Min tante mener han bør innlegges på institusjon. Her har hun møtt en "kald skulder" fra mine foreldre. Min bestefar står nå på venteliste på et sykehjem i sin hjembygd, men er det ingenting annet som kunne vært gjort, -tenker på eldrebolig med hjelpemidler osv? (Operere vil ikke han ikke, det er vel også lang ventetid). Situasjonen er svært vanskelig. Min mor får hjelp av hjemmesykepleien en gang i uken, og bestefar er på rehabilitering hver tredje uke. Men mor er selvsagt sliten. Min tante har fått omskolert seg og jobber nå i tilpasset arbeide. Bestefar er deprimert og vil helst ikke på sykehjem. De sliter psykisk med dette alle de tre partene. Selv har bestefar et stille håp om at han vil bli frisk. Finnes det ei råd??!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/39253-parkinsonp%C3%A5r%C3%B8rende/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Copy Skrevet 27. november 2001 Del Skrevet 27. november 2001 Så sant han kan greie seg nogen lunde er vel omsorgsbolig det beste. Dette har i hvertfall min bestefar med parkinson fått og han stortrives. Her får han hjelp med vasking og han kan spise middag felles med andre hvis han ikke orker å lage selv. Han har blitt operert 2 ganger, men det har ikke hjulpet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/39253-parkinsonp%C3%A5r%C3%B8rende/#findComment-148375 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Knut Laake, Overlege - spesialist i indr Skrevet 27. november 2001 Del Skrevet 27. november 2001 Denne situasjonen synes jeg dere bør diskutere med hjemmesykepleien på et møte hvor alle involverte parter er tilstede, slik at det kan legges en plan for den videre omsorgen som alle er enige i! Omsorgbolig er et godt alternativ, hvis han er sprek nok til det. Får din bestefar optimal behandling for sin parkinson-sykdom? Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/39253-parkinsonp%C3%A5r%C3%B8rende/#findComment-148388 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.