Gå til innhold

Sosial angst. Oppdatering retningslinjer fra NICE

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er forskjellen fra tidligere retningslinjer?

Anonymous poster hash: d7469...8c9
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er IKKE mindfulness anbefalt for sosial angst?

Sliter selv med sosial angst, og kunne tenke meg å prøve mindfulness, muligens i kombinasjon med kognitiv terapi (dersom ikke disse terapiformene virker "mot hverandre")

Anonymous poster hash: 8ef0c...9c5
AnonymBruker
Skrevet

Hva hvis man i tillegg f.eks. har panikkangst og så sterk sos. angst at det blir paranoia? Endrer det retningslinjer for medisinering og annen behandling?

Anonymous poster hash: 78b91...814
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hvorfor er IKKE mindfulness anbefalt for sosial angst?

Sliter selv med sosial angst, og kunne tenke meg å prøve mindfulness, muligens i kombinasjon med kognitiv terapi (dersom ikke disse terapiformene virker "mot hverandre")

Slike anbefalinger blir gitt som følge av mange vitenskapelige undersøkelser hvor en ser på resultatene av ulike behandlinger. Når noe rykker oppover i anbefalingshierarkiet, skyldes det gode resultater i studier. Omvendt når noe rykker nedover eller frarådes.

AnonymBruker
Skrevet

Jo, såpass skjønte jeg. Poenget mitt var vel at jeg lurte på om noe i mindfulness kunne være skadelig for den med sosial angst, og i så fall hvorfor? Er det bare at andre behandlinger gir oftere resultat?

Vet at kognitiv terapi virker til å være det mest "effektive" mot flere typer angst.

motorPrøysen
Skrevet

Poenget mitt var vel at jeg lurte på om noe i mindfulness kunne være skadelig for den med sosial angst, og i så fall hvorfor? Er det bare at andre behandlinger gir oftere resultat?

Det er ingen grunn til å anta at noe er skadelig fordi det ikke er lista i NICE. Fordi noe er lista i NICE kan man strengt tatt heller ikke slutte at det er den mest effektive behandlingen — det betyr bare at det er den behandlingen det fins mest positive forskningsfunn for.

Forskere ved Stanford har funnet at mindfulness hjelper mot sosial angst:

http://seattletimes.com/html/health/2015990019_anxiety25.html

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...