Gå til innhold

Wellbutrin - vanskelig å få prøve?


Gjest

Anbefalte innlegg

Hvorfor er det sånn at man må ha prøvd flere AD før man får prøve Wellbutrin?

En av mine nærmeste vurderer å spørre legen om å få bytte fra Efexor til Wellbutrin. Men hn må sikkert ha prøvd mange andre AD først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hvorfor norske myndigheter har funnet på dette vet jeg ikke.

Men fakta er at en må ha prøvd et - 1 - AD før en kan få Wellbutrin på blå resept.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor norske myndigheter har funnet på dette vet jeg ikke.Men fakta er at en må ha prøvd et - 1 - AD før en kan få Wellbutrin på blå resept.

Da er det håp :)

Men jeg har fått et inntrykk av at Wellbutrin og dens gode effekt ikke er så kjent blandt leger. Iallefall så har legen min sagt det. Og han går snart av med pensjon. Det er i så fall synd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde å redigere innlegget mitt, men fikk beskjed om ett eller annet at jeg ikke hadde tillatelse til det. Ville bare takke så mye for svaret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukes det mye til røykeavvenning? Kanskje det kan motivere hn til å slutte å røyke også. Hvis det har noen stor effekt på det da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukes det mye til røykeavvenning? Kanskje det kan motivere hn til å slutte å røyke også. Hvis det har noen stor effekt på det da..

Jeg sluttet å røyke vhja denne medisinen for ca 12 år siden. Brukte den vel i 1,5 uke før jeg mistet totalt lysten på røyk, smakte ulldotter når jeg røkte. Ikke noe problem å slutte, tenkte nesten ikke på røyken etterpå. Jeg brukte de i 2 måneder for å være helt sikker.

 

Det jeg i tillegg oppdaget var at jeg ble i mye bedre form psykisk. Kanskje var jeg deprimert uten å vite om det? I dag bruker jeg wellbutrin og tror ikke jeg skal slutte med denne noen gang !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Peter Coyote

Dette finner jeg overraskende. Etter 4 korte konsultasjoner med psykolog som mente jeg var deprimert og hypervigilant, gikk jeg til lege og ba om hva som helst. Ble satt rett på Wellbutrin. Har aldri brukt medisin tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peter Coyote

Dette finner jeg overraskende. Etter 4 korte konsultasjoner med psykolog som mente jeg var deprimert og hypervigilant, gikk jeg til lege og ba om hva som helst. Ble satt rett på Wellbutrin. Har aldri brukt medisin tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wellbutrin brukes som røykeavvenning (da heter preparatet Zyban men det er eksakt samme virkestoff, bupropion), fordi røyking (og mye annen avhengighet) stimulerer dopaminutskillelsen i hjernen, som er stoffet som hjernen skiller ut ved belønning og glede. Nettopp denne dopaminutskillelsen fører til avhengigheten (hjernen lærer det som "positivt" å røyke).

 

Wellbutrin hindrer dopamin fra å bli trukket tilbake til nerveendene (på samme måte som SSRI gjør med serotonin) og det samme med noradrenalin. Det gjør at mengden "fritt" dopamin i hjernen holdes høyere og at man ikke "trenger" røyken for å få denne effekten. Nå er jo Wellbutrin en ganske svak hemmer av dopaminreopptak, i forhold til stoffer som f.eks kokain og amfetamin.

 

Når det gjelder depresjon så finnes det jo et ganske stort arsenal av midler legen kan prøve for å få depresjonen (eller andre psykiske lidelser) vekk. Noen av stoffene hindrer reopptaket av signalsubstanser (som nevnt over), hvor andre øker utskillelsen av signalsubstanser. For å gjøre forvirringen komplett finnes det ytterligere andre stoffer som hindrer ELLER forbedrer signalsubstansene fra å bindes på ulike reseptorer i hjernen og å utøve sin effekt der (som igjen kan påvirke utskillelsen av andre substanser igjen).

 

Så er det jo også slik at ulike stoffer kan kombineres for å øke hverandres effekt. For eksempel, hvis legen mener ut fra symptomene dine at du mangler serotonin og noradrenalin i stor skala, kan han gi deg Efexor som hindrer stoffene i å bli gjenopptatt, samt Remeron, som øker utskillelsen. 

 

Men samtidig som det finnes mange stoffer, finnes det jo tilsvarende mange ÅRSAKER i hjernen til at man har sin psykiske lidelse, og siden hjernen ikke har innebygde peilepinner for de ulike stoffene, og at de ikke kan sees på blodprøver, blir det gjerne litt prøv-og-feil før den rette medisinen blir funnet. Jeg går ut fra at myndighetene har laget en slags oversikt over hvilke stoffer som mest sannsynlig gir effekt, som bør prøves først. Men så går det vel litt også på hva legen finner, skulle jeg tro. Hvis legen finner det helt klart at tilstand X må skyldes mangel på stoff Y, så regner jeg med at han starter behandlingen på en annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Wellbutrin brukes som røykeavvenning (da heter preparatet Zyban men det er eksakt samme virkestoff, bupropion), fordi røyking (og mye annen avhengighet) stimulerer dopaminutskillelsen i hjernen, som er stoffet som hjernen skiller ut ved belønning og glede. Nettopp denne dopaminutskillelsen fører til avhengigheten (hjernen lærer det som "positivt" å røyke).

 

Wellbutrin hindrer dopamin fra å bli trukket tilbake til nerveendene (på samme måte som SSRI gjør med serotonin) og det samme med noradrenalin. Det gjør at mengden "fritt" dopamin i hjernen holdes høyere og at man ikke "trenger" røyken for å få denne effekten. Nå er jo Wellbutrin en ganske svak hemmer av dopaminreopptak, i forhold til stoffer som f.eks kokain og amfetamin.

 

Når det gjelder depresjon så finnes det jo et ganske stort arsenal av midler legen kan prøve for å få depresjonen (eller andre psykiske lidelser) vekk. Noen av stoffene hindrer reopptaket av signalsubstanser (som nevnt over), hvor andre øker utskillelsen av signalsubstanser. For å gjøre forvirringen komplett finnes det ytterligere andre stoffer som hindrer ELLER forbedrer signalsubstansene fra å bindes på ulike reseptorer i hjernen og å utøve sin effekt der (som igjen kan påvirke utskillelsen av andre substanser igjen).

 

Så er det jo også slik at ulike stoffer kan kombineres for å øke hverandres effekt. For eksempel, hvis legen mener ut fra symptomene dine at du mangler serotonin og noradrenalin i stor skala, kan han gi deg Efexor som hindrer stoffene i å bli gjenopptatt, samt Remeron, som øker utskillelsen. 

 

Men samtidig som det finnes mange stoffer, finnes det jo tilsvarende mange ÅRSAKER i hjernen til at man har sin psykiske lidelse, og siden hjernen ikke har innebygde peilepinner for de ulike stoffene, og at de ikke kan sees på blodprøver, blir det gjerne litt prøv-og-feil før den rette medisinen blir funnet. Jeg går ut fra at myndighetene har laget en slags oversikt over hvilke stoffer som mest sannsynlig gir effekt, som bør prøves først. Men så går det vel litt også på hva legen finner, skulle jeg tro. Hvis legen finner det helt klart at tilstand X må skyldes mangel på stoff Y, så regner jeg med at han starter behandlingen på en annen måte.

Så wellbutrin er godt egnet der mat (mis)brukes som trøst og belønning?

Anonymous poster hash: 6458a...a85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...