Gå til innhold

Medisiner for og roe ned kroppslige symptomer på kveldstid?


Equiter

Anbefalte innlegg

Hei, jeg sliter litt på kveldstid med muskel spenninger , spennings hodepine venstre side, (uklart syn som kommer av skade på hornhinnen venstre side) små anspent i lungene.. Svir endel. Stramninger i hjernen. Ofte veldig anspent i musklene i ryggen og spesielt i nakken. Trener 1 time med kondisjon noen par ganger i uka. Bruker normalt nå 18 mg concerta vær morgenen og sobril i blant for å sove. Astma medisiner bruker jeg kun før trening da jeg anstrengelses utløst astma. Men ingen av medisinene jeg har prøvd hittil har jeg fått skikkelig ro i kroppen av. Er konstant stressa og ønsker hjelp med og få roe meg ned. Hvilken medisiner anbefaler derre at jeg prøver for og få litt ro i kroppen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

motorPrøysen

Før eventuell mer medisinering ville jeg forsøkt å legge til styrketrening tre ganger i uka eller mer. En treningsorientert fysioterapeut kan hjelpe deg å legge opp et program.

 

Jeg ville også satt meg inn i og forsøkt avspenningsteknikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel si at jeg har mer tro på kondisjons trening en styrke trening akkurat nå. Trente før tung styrke delt opp program 4 ganger i uka med kompiser. Men nå er det sommer og jeg skal reise endel. Så da passer kondisjons trening best. Trenings metoden jeg benytter er 40 sec sprint og 20 sec pause i litt over 1 time med 150-160 i puls. Men trenger noe til og roe ned uroen jeg har i kroppen på kveldstid. Det kribler og rister i kroppen min, klarer ikke slappe av i mitt egen leilighet engang. Er alt for urolig. Trenger en medisin som bruker mellom 30-60 min for og virke og som gjør at muskel aktiviteten roer seg ned og får vekk skjelvingen i kroppen min. Men samtidig går ut etter ca 8 timer. Lei av og ha det sånn her. Er litt vanskelig og få utdypet problemet ordentlig. Men jeg sliter virkelig uten at noen andre en meg selv veit det. Er helt aleine om det her. Veit ikke hvem jeg kan kontakte for og få hjelp . Det som er mest irriterende er venstre øye mitt. Det gjør at synet mitt er ekstremt uklart, ser skygger osv . Optiker har undersøkt det nermere og jeg har et rift i innerste øye synsfelt på venstre øye. Som gjør at synet mitt oppleves uklart og gjør meg redd. Ser ting som ikke er der som farger osv. Men har nylig fått karlagt det av optiker..og pågrunn av det har jeg hodepine veldig ofte på venstre side. Jeg er og skjelven i hele kroppen og det svir i musklene ... Fins det noe behandling som gjør at jeg får et bedre liv? Føler jeg kjemper med meg selv i blant for og takle det her. Ikke noe godt og leve sånn føler jeg... Skriver fra iPad så ble litt rotete skrivd.

Endret av Equiter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

motorPrøysen

Medisinen du ønsker deg vil være av typen benzodiazepin (som Sobril er). Problemet med disse medisinene er at de er vanedannende. Et kanskje bedre alternativ er Cymbalta. Det er et antidepressiva som også kan dempe muskelsmerter og angst. Den må tas fast over tid. Snakk med legen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei, jeg sliter litt på kveldstid med muskel spenninger , spennings hodepine venstre side, (uklart syn som kommer av skade på hornhinnen venstre side) små anspent i lungene.. Svir endel. Stramninger i hjernen. Ofte veldig anspent i musklene i ryggen og spesielt i nakken. Trener 1 time med kondisjon noen par ganger i uka. Bruker normalt nå 18 mg concerta vær morgenen og sobril i blant for å sove. Astma medisiner bruker jeg kun før trening da jeg anstrengelses utløst astma. Men ingen av medisinene jeg har prøvd hittil har jeg fått skikkelig ro i kroppen av. Er konstant stressa og ønsker hjelp med og få roe meg ned. Hvilken medisiner anbefaler derre at jeg prøver for og få litt ro i kroppen?

 

Hva med Atarax? De er krampeløsende/muskelavslappende, få, ufarlige og milde bivirkninger. I tillegg er de ikke vanedannende. :)

Anonymous poster hash: 78932...de1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat for det formålet synes jeg Remeron er veldig bra. Har prøvd Atarax, Vallergan, etc. Til og med Seroquel prøvde jeg, og med alle de tre var resultatet helt forferdelig. Hangover-effekt, sløvhet og drit.

 

Remeron har en beroligende effekt om kvelden, men jeg føler også at det har en oppkvikkende effekt neste dag (fordi det øker noradrenalin og serotonin i hjernen). Jeg får ikke noe hangover-effekt og sover som et barn.

 

Eneste man må passe på med Remeron (som er et ikke-vanedannende antidepressiv/anti-angst), er at matlysten kan bli i overkant god. Og ikke på sunn mat heller. Men hvis du trener en del gjør det sikkert ikke så mye.

 

PS: Kondisjonstreningen du driver høres ikke veldig avslappende ut. Jeg tror jeg bare hadde blitt dårlig av å trene slik. Hvorfor ikke enten kjøre skikkelige intervaller (4x4 min) eller en langkjøringsøkt hvor du løper i 45-60 minutter? Det er det som i alle fall gir meg mest ro etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg Tolvon på det sterkeste. Har brukt det i 1,5 år fordi jeg sliter med dårlig søvn i forbindelse med angst. Det er et gammelt antidepressiv med en sløvende og søvndyssende effekt 1-2 timer etter inntak. Mye bedre enn alt annet jeg har prøvd for å roe meg ned om kvelden/sove bedre (Imovane, Stilnoct, Atarax). Gir utrolig deilig og dyp søvn med færre nattlige oppvåkninger. Den beroliggende og søvndyssende effekten har ikke avtatt selv om jeg har brukt dette i 1,5 år. Må gjerne prøve deg frem litt på hvilken dose som fungerer best for deg. Vil tippe et sted mellom 30-60mg, men noen trenger kanskje mindre. Når den "kicker inn" er du bare nødt til å gå og legge deg, for da klarer du ikke gjøre noe annet.

 

Denne ligner på Remeron som nevnes ovenfor, men Remeron er et nyere preparat med færre bivirkninger (og dermed mindre søvndyssende effekt siden det egentlig er et antidepressiv), så til avslapping og søvn er Tolvon best (har prøvd Remeron selv også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder matlyst er Tolvon sikkert like ille som Remeron, men den mest ekstreme og ukontrollerte ulvehungeren avtar etter noen uker og er ikke så ille på lavere doser. Men da jeg passerte 50-60mg Tolvon spiste jeg en halv kilo sjokolade hver kveld (helt seriøst) i en ukes tid før det ga seg. Man får en følelse av at det eneste som gir mening er å tilfredsstille sjokoladebehovet og spisingen blir ikke lystbetont - mest som å tømme i seg sjokolade som om det var livsviktig bensin. Husker fortsatt den uken med en pakke Nidar Favoritter + et par sjokolader til hver kveld. Men det gikk over og jeg er ikke feit :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Sarotex er nok et alternativ. Et eldre antidep. det også. Har også noe smertestillende egenskaper, og brukes derfor også mot nervesmerter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...