Gå til innhold

Barn som bråker / er urolige og har adferdvansker


Madelenemie

Anbefalte innlegg

Madelenemie

Hei!

 

Vi har den beste trampolinene på markedet, den ser sikret meg netting.

 

Da jeg er ganske fortvilt av at barn tar seg inn i vår have uten å spørre, lurer jeg på følgende : Er jeg ansvarlig når naboens barn som uten tillatelse tar seg inn i vår have der de både vandaliserer, ikke hører på meg. m.m. for at vi har en attraktiv trampoline.

 

For tre år siden laget jeg et skriv alle andre måtte skrive under på, dvs foreldrene før deres barn fikk komme inn i vår hage, da jeg ikke ønsket ansvar for denne ville bråkete uansvarlige atferden som ikke jeg, men foreldrene burde bli holdt ansvarlig for.

 

Hvis jeg som basseng og trampoline holder er ansvarlig for slik sykelig atferd som visse barn viser, så hva gjør man da for å beskytte seg?

 

Hvem beskytter meg, og mine dyr i mine hage mot pøbler?

 

Jeg vil ikke lage konflikt så jeg spør er det noe rettskraftig dokument jeg kan få mine naboer til å underskrive? Deres barn er ofte en plage da  de både forstyrrer meg og barna i hagen. Selvsagt ikke alle, men noen, det er vel en viss % med adhd og atferdsvansker, samt disiplinvansker.

 

Foreldrene er hyggelige men noen av barna takker ikke, men ser surt på meg når jeg spør om de vil ha is, sist gang sa jeg " vel ingen vil ha is" så snudde jeg meg og gikk,l da sa de "jo" så surt på meg og uten en takk, nappet de til seg isen og spiste den med surt. 

 

Jeg prøver å være hyggelig, mine barna setter ikke pris på dette urolige besøket, men det er ikke lett, hva gjør jeg? vi har barna på privatskole og der er det en annen disiplin, enten man er budist, kristen eller ateist... jeg er ikke vant med denne ufordragelige atferden.

 

Min mann har sagt jeg nikke skal irettesette dem da jeg er for brysk, derfor gjør jeg ikke det, men han gjør det heller ikke. Nå har de ødelagt det nye jeg laget i hagen, så hva gjør man??

 

Jeg tenker foreldrene er skyld og er syke, men foreldrene smiler til meg ? 

Barna er spesielt noen utvalgte noen skikkelige pøvler og det er vel omyrent hva jeg ville sagt til foreldrene om jeg gikk over på kvelden.

 

Noe jeg altså ikke gjør pga av min mann og jeg vil ikke ha et dårlig naboforhold.

 

Men hva gjør man, når barn trener seg inn og ikke hører på meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner godt at du blir fortvilet over å ha sånne pøblete gjester i hagen! Jeg tror jeg ville ha tatt en ordentlig prat med foreldrene, men ikke foran barna. Så kan det være opp til de å forklare/oppdra barna sine. Kanskje mannen din kan snakke med foreldrene om han er bekymret for naboskapet og synes du er for brysk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nok også markedets største ovale trampoline. Jeg har sagt i fra til naboforeldre at barna godt kan låne trampolinen når vi ikke er hjemme, men da må de som foreldre ta ansvar for barna. Barna kommer jo når vi er hjemme, og da følger jeg og andre med. Så har vi noen regler som alle barn lærer og naboforeldre lærer. Siden barna la til et beløp selv, fro å få den største trampolinen, så er barna her i huset opptatt av at den ikke går i stykker. Reglene er enkle: av med sko og skarpe gjenstander. Salto kun om andre ikke hopper samtidig.

 

Så får de ikke løpe og skrike inne i huset, men er fri til å gå inn å leke, på do, hente seg drikke osv.

Og de får litt hjelp til å si "takk" om de får is eller annet og glemmer det :)

De lærer fort  :)

Om en sier til et par barn at det er hyggelig når de sier takk, når de sier det, så lærer de øvrige raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sagt: Her i hagen har vi noen regler dere må følge for å få lov til å være her. (Lag noen konkrete, enkle og rimelige regler). Hvis dere ikke klarer å følge de reglene kan dere dessverre ikke være her.

Hvis noen så ikke følger reglene, og heller ikke vil gå, så ville jeg snakket med foreldrene. Til foreldrene ville jeg da ha sagt: Jeg syns det er hyggelig at nabobarna kommer og leker litt i hagen vår. Men vi må ha visse regler (...), ellers kan de dessverre ikke være der. Håper dette er greit for dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...