Gå til innhold

NHD: Lyrica, angst og bivirkninger


Mor til 3

Anbefalte innlegg

Dette blir litt langt, men vær vennlig å hold ut :)

 

Jeg fikk foreskrevet Lyrica av min fastlege for noen måneder siden, 150 mg som jeg skulle ta en om morgenen og evt. en om kvelden. Skeptisk og nevrotisk som jeg er til bivirkninger satte jeg meg ned og leste pakningsvedlegget, vedlegget i pakken og googlet ALT jeg kunne finne om denne medisinen; forumer, Pfizers egne nettsider (sendte de til og med to e- poster direkte) osv. Jeg fikk nesten panikk av å lese om alt det "horrible" med denne medisinen og turte ikke å ta de.

 

Ett av spm. mine til Pfizer var rett og slett: er bivirkningene doserelaterte og vil de evt. avta med tiden?

 

Fikk til svar at dette kunne de ikke svare på i henhold ti Legemiddelforskriften. Hva nå enn det betyr..... Og grunnen til at jeg stilte nettopp det spørsmålet var fordi det ikke stod noe om det i pakningsvedlegget eller i Felleskatalogen. 

 

Etter en samtale med min psykiater ble vi enige om at jeg heller kunne prøve 25 mg som er laveste dose (fikk nye resepter på dette av FL), men jeg turte ikke det heller sånn på sparket.

 

Dette endret seg nå i helgen etter at jeg var hos nevrolog på onsdag (prolaps i rygg og nakke m/ nervesmerter i tillegg). Hun ville jeg skulle ta 75 mg om kvelden i en uke før jeg økte videre etter skjema til maksdose 150+150. Jeg fortalte henne kort om min angst for bivirkninger og at de fremdeles lå i skapet og vi ble enige om å begynne på 50 mg i stedet......

 

Jeg er vel kanskje av den mest skeptiske typen når det kommer til medisiner, men jeg endte opp med å tøre å begynne på 25 mg lørdag kveld og fortsatte i går. Tenkte å gjøre dette en uke før jeg tar 25+25 osv til jeg oppnår maksdose.

 

Det jeg lurer på er: hvor fort vil jeg merke evt. bivirkninger og er sjansen relativt liten for å få det når man trapper opp så langsomt som jeg gjør?

Ville jeg merket det allerede ved første eller andre dose selv i så små mengder? Nå tenker jeg spesielt på dette med oppkast. Jeg har seriøs angst for å kaste opp.............

 

Dette ble kanskje litt rotete forklart, men spør om du lurer på noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg kan ikke svare deg ut over det som står i Felleskatalogen. Jeg har aldri skrevet ut Lyrica til noen av mine pasienter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...