Gå til innhold

Hvor lenge må stikkpille være inne?


GoodTimes

Anbefalte innlegg

Jeg er på kur med Ovesterin, og synes det er utrolig vanskelig å få stikkpillen ordentlig inn. Jeg har små hender, korte fingre, lang rygg ... Jeg får den inn, men den spretter fort ut igjen. For å få den til å bli inne, må jeg ligge bom stille på ryggen veldig lenge. Dette gjør de to nettene i uka jeg må ta stikkpille helt håpløse. Jeg ligger der i evigheter, og bare jeg snur litt på meg, kjenner jeg at det sildrer ut saker. Hvor lang tid går det før østrogenet er gått inn i slimhinnen og det ikke gjør noe at vokslaget eller hva det er, renner ut? Jeg tisser et par ganger om natta også, da kjenner jeg jo at voks og greier renner ut. Har lett på alle nettsider om vagitoriebruk, men dette står det ikke noe om - altså hvor lenge ligge bom stille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Bruk av Ovesterin er ikke ment som en ‘kur’, men noe du skal bruke i lang tid fremover, gjerne mange år, men det kommer litt an på bakgrunnen. Stikkpillen smelter når den kommer inn i skjeden. Absorpsjonen er rask, allerede etter 1-2 timer oppnås maksimal konsentrasjon i blodet, men det er i skjeden det skal virke, så forlenget effekt lokal er optimalt. Det skal jo etter to uker bare brukes en gang i uken, så da er det ønsket med vedvarende effekt.

Hvis du har stort problem med Ovesterin, så vil jeg foreslå bruk av Vagifem som har en innføringsstav som gjør det enklere, og det er bare en liten tablett som fester seg til slimhinnen. Denne behandlingen koster mer og du må få resept hos din lege, men da du skal bruke det over lengre tid, er det å foretrekke.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Jeg opererte bort livmor OG eggstokker (noe jeg angrer på nå) for ti år siden på grunn av store muskelknuter. Det var etter råd fra yngre mannlig kirurg at eggstokkene også gikk med. Jeg visste ikke til for en måned siden at de ville ha gitt en viss hormonell virkning om de hadde fått bli. Jeg er over 60 og fikk store sår på slimhinnene til slutt av hormonmangel, konstatert hos fastlegen. Så jeg må nok gå på stikkpiller lenge. Det var litt lettere sist, så jeg får se om jeg venner meg. Det er jo noe med å slappe av inni der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...