Gjest Anonym bruker Skrevet 11. juni 2013 Del Skrevet 11. juni 2013 Jeg finner ingen norske kilder, dog endel utenlandske som anbefaler gravide å unngå retinyl palmitate i hudpleie. Jeg vet man skal unngå sterke Avitaminpreparater som Differin/Aberela/Tretinoin, men hva med retinyl palmitate? Jeg har en krem fra Dermalogica(intensive moisture balance) som er en av de få jeg tåler å bruke, og produsenten vil ikke oppgi mengde retinyl palmitate, men sier det skal være "trygt å bruke, dog kan man på egen vurdering unngå det om man ønsker". Jeg forsøkte i 9 mnd å bli gravid før jeg lyktes, og i denne perioden brukte jeg en sjelden gang Differin - og aldri i hele ansiktet(ei heller tett opp mot da jeg ble gravid). Jeg bruker ikke vitamintilskudd med vitamin A, ei heller tran. Men jeg aner ikke hva mine nivåer av vitamin A er, eller om retinyl palmitate vil ha innvirkning på dette. Mitt spørsmål er derfor: Kan gravide trygt bruke hudpleie og kremer med retinyl palmitate, og, har det noe for seg å sjekke Avitamin nivå i kroppen for å vurdere individuelt om man ligger i øvre sjikt(og dermed unngå slike produkter)? Hilsen gravid kvinne, 32 år. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/392768-bruk-av-produkter-med-retinyl-palmitate-under-graviditet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon Langeland, hudlege Skrevet 11. juni 2013 Del Skrevet 11. juni 2013 Hei ! Retinylpalmitate benyttes som tilskudd av vitamin A og er i normale mengder ikke fosterskadelig. . Når det tilsettes en krem, snakker vi om 1-2 % konsentrasjon. Dersom du smører noen få gram av kremen på huden, vil mengden retinylpalmitat bli forsvinnende liten spesielt når du regner at max 5-10% av det som smøres på huden vil tas opp i kroppen og deretter skal fordele seg på hele kroppsvolumet før vi kan snakke om en \"systemisk\" påvirkning og da vil det neppe være målbare verdier. Siden vi vet at fosterets organer dannes i de første 3 mnd av svangerskapet, pleier jeg rutinemessig å anbefale at man unngår alt som det kan oppstå tvil om i ettertid dersom det skulle skje et eller annet. Jeg synes derfor at det er best å unngå kremer med a- vitaminderivater de første 3 mnd av svangerskapet , selv om det ikke er holdepunkter for at det er skadelig i aktuelle mengder og konsentrasjoner. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/392768-bruk-av-produkter-med-retinyl-palmitate-under-graviditet/#findComment-3480946 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.