Gå til innhold

Hvorfor ikke begå selvmord


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Eneste grunnen jeg kan tenke meg er fordi man vil bli rik en gang.



Anonymous poster hash: 14659...27b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor ikke?

 

Fordi du påfører dine nærmeste en sorg og smerte de må leve med resten av livet, og fordi livssituasjonen din kan ha snudd seg fullstendig om et par år, og kanskje du sitter der og ikke begriper at du engang kunne vurdere å gjøre noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

 

Eneste grunnen jeg kan tenke meg er fordi man vil bli rik en gang.

Anonymous poster hash: 14659...27b

 

 

Penger er ikke alt, man kan være rik og ulykkelig. Og mange vil få det vondt, de som er glad i deg. Og det blir ikke bedre av å dø ved selvmord, livet stopper ikke etter dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

la cerveza mas fina

 

Eneste grunnen jeg kan tenke meg er fordi man vil bli rik en gang.

Anonymous poster hash: 14659...27b

 

 

Ja, da vel kan rikdommen være det som holder deg gående, da. Alle bør ha en kjerne her i livet.

 

PS: Hvis du ikke skulle bli rik likevel, prøv å finn noe annet, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Eneste grunnen jeg kan tenke meg er fordi man vil bli rik en gang.

Anonymous poster hash: 14659...27b

 

Så fattige har ingenting å leve for? Det er tull og vas. Jeg kan ramse opp en lang liste over ting som gjør livet mitt rikt på opplevelser som fyller hjertet med kjærlighet og undring, alle ting som ikke koster penger. Eks; lukten av mose, sol som blinker i dugg i gresset, å oppleve å se et barn oppdage sin aller første regnbue. Med vet ikke om det er dette du ønsker å oppnå med dette innlegget?

 

Signerer ellers Tonies respons på hvorfor man ikke bør ta selvmord. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

la cerveza mas fina

Så fattige har ingenting å leve for? Det er tull og vas. Jeg kan ramse opp en lang liste over ting som gjør livet mitt rikt på opplevelser som fyller hjertet med kjærlighet og undring, alle ting som ikke koster penger. Eks; lukten av mose, sol som blinker i dugg i gresset, å oppleve å se et barn oppdage sin aller første regnbue. Med vet ikke om det er dette du ønsker å oppnå med dette innlegget?

 

Signerer ellers Tonies respons på hvorfor man ikke bør ta selvmord. 

 

Hvis noen føler at de trenger å være rike så kan de vel få lov til det? Trådstarter har aldri sagt det du fast og bestemt beskylder h*n for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 Jeg kan ramse opp en lang liste over ting som gjør livet mitt rikt på opplevelser som fyller hjertet med kjærlighet og undring, alle ting som ikke koster penger. Eks; lukten av mose, sol som blinker i dugg i gresset, å oppleve å se et barn oppdage sin aller første regnbue.

 

 

Signerer ellers Tonies respons på hvorfor man ikke bør ta selvmord. 

Fine grunner!

Men jeg ville ikke skrevet "Så fattige har ingenting å leve for? Det er tull og vas."

Jeg ville heller evt spurt (om jeg hadde behov for det) trådstarter om det er viktig for h*n å være rik,

og sagt at for meg er det ikke viktig å være rik.

 

Anonymous poster hash: 375ce...439

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen føler at de trenger å være rike så kan de vel få lov til det? Trådstarter har aldri sagt det du fast og bestemt beskylder h*n for.

Trådstarter skrev h*n at eneste grunn h*n kan tenke seg til å leve er om man vil bli rik en dag. Altså rikdom som eneste mål med liv, det må jeg få lov å være uenig i.

 

Fine grunner!

Men jeg ville ikke skrevet "Så fattige har ingenting å leve for? Det er tull og vas."

Jeg ville heller evt spurt (om jeg hadde behov for det) trådstarter om det er viktig for h*n å være rik,

og sagt at for meg er det ikke viktig å være rik.

 

Anonymous poster hash: 375ce...439

 

Ok. Det virker litt meningsløst å spørre trådstarter om det er viktig for h*n å være rik, for det er jo ganske åpenbart. Og selv mener jeg slettes ikke at penger er uvesentlig, men som eneste mål for levbart liv, det blir litt.. ..tomt. Jeg er altså uenig i trådstarters påstand om at den eneste grunnen som kan tenkes for å holde ut livet er om man har visshet om fremtidig rikdom, og det må det være takhøyde for å si synes jeg. Jeg kan se for meg mange grunner til å leve utover dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

1)Trådstarter skrev h*n at eneste grunn h*n kan tenke seg til å leve er om man vil bli rik en dag. Altså rikdom som eneste mål med liv, det må jeg få lov å være uenig i.

2)Ok. Det virker litt meningsløst å spørre trådstarter om det er viktig for h*n å være rik, for det er jo ganske åpenbart. 3)Og selv mener jeg slettes ikke at penger er uvesentlig, men som eneste mål for levbart liv, det blir litt.. ..tomt. Jeg er altså uenig i trådstarters påstand om at den eneste grunnen som kan tenkes for å holde ut livet er om man har visshet om fremtidig rikdom, og det må det være takhøyde for å si synes jeg. Jeg kan se for meg mange grunner til å leve utover dette..

1)Det er klart. Jeg er også uenig i det.

2)Du har kanskje rett i det.

3)Enig med deg

Dessuten leste jeg en undersøkelse om lykke en gang, og det viste seg at svært fattige i fattige land var de som var mest lykkelige bl.a pga samhold med sin familie og naboer og kjærlighet. Folk fra mange forskjellige land var med i undersøkelsen. Jeg leste også at det oppleves selvfølgelig værre å være fattig i et land der de fleste har mer penger enn deg, enn i et land der de fleste er like fattig som deg.

Anonymous poster hash: 375ce...439

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror ikke mange fattige i Norges land er lykkelige. Da tenker jeg på de som sliter for å endene til å møtes. Dette i et land hvor det blir så stor forskjell, hvor de fleste har det ganske godt.

Kanskje trådstarter er veldig fattig og mangler penger og er fortvilet her og nå. Ikke vet jeg.



Anonymous poster hash: 1a989...426
Lenke til kommentar
Del på andre sider

la cerveza mas fina

Trådstarter skrev h*n at eneste grunn h*n kan tenke seg til å leve er om man vil bli rik en dag. Altså rikdom som eneste mål med liv, det må jeg få lov å være uenig i.

 

Hvorfor i alle dager skal du være uenig i hva trådstarter vil med livet sitt? Det er da ikke noe å være "uenig" eller "enig" i - folk er forskjellige, og det burde de få lov til å være. Det er i alle fall ganske teit å trekke konklusjoner om at trådstarter mener fattige ikke har noe å leve for - for selv om trådstarter mener det om seg selv, så er det stor sjanse for at h*n mener andre kan ha andre ting å leve for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Da har du dårlig livskvalitet. Mange rike som er deprimerte.

Folk kan bli deprimerte av å mangle penger. Ja, man kan få dårlig livskvalitet av å ikke ha råd til ting som mange ser på som en selvfølgelighet. Jeg har selv erfart bl.a. å ikke kunne gå til tannlege når jeg trenger det.

(Jeg er ikke trådstarter)

Anonymous poster hash: 375ce...439

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

Eneste grunnen jeg kan tenke meg er fordi man vil bli rik en gang.

Anonymous poster hash: 14659...27b

 

Hvordan er din situasjon nå? Er det noe som noen kunne ha hjulpet deg med?

Anonymous poster hash: 375ce...439

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har også erfart å ikke ha råd til tannlegen og omtrent ikke hatt til pålegg på skiva. Det er faktisk veldig deprimerende å leve sånn. Men heldigvis har jeg kommet ut av det.



Anonymous poster hash: 1a989...426
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

Jeg har også erfart å ikke ha råd til tannlegen og omtrent ikke hatt til pålegg på skiva. Det er faktisk veldig deprimerende å leve sånn. Men heldigvis har jeg kommet ut av det.

Anonymous poster hash: 1a989...426

 

Fint at du har kommet ut av det.

Hvis trådstarter også har økonomiske problemer, så håper jeg at h*n også kommer ut av det snart.

Noen ganger kan det være vanskelig å finne en løsning. Ofte dukker det opp en løsning dersom man først snakker med noen om det. (Dette har jeg erfart angående forskjellige utfordringer, ikke bare økonomiske)

Anonymous poster hash: 375ce...439

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i alle dager skal du være uenig i hva trådstarter vil med livet sitt? Det er da ikke noe å være "uenig" eller "enig" i - folk er forskjellige, og det burde de få lov til å være. Det er i alle fall ganske teit å trekke konklusjoner om at trådstarter mener fattige ikke har noe å leve for - for selv om trådstarter mener det om seg selv, så er det stor sjanse for at h*n mener andre kan ha andre ting å leve for.

Jeg leser ikke dette som et utsagn om hva trådstarter vil med livet sitt, men som et normativt utsagn/en normativ påstand. Når man bruker man på den måten som er tilfellet i trådstarters setning, så fremstår det som om det har generell gyldighet. Om trådstarter mente at dette var h*ns private livsplan/prosjekt, så burde ordlyden vært endret til noe mer personlig. Her leser vi to forskjellig.

 

Slik det står er det ikke "teit" å lese det som en normativ påstand, med det utfallet at utsagnet er tolkbart til å si noe allmenngyldig om hva trådstarter mener gjør et liv levbart og ikke levbart.

 

Normative utsagn/påstander bør det være takhøyde for å diskutere på et forum. (Strengt tatt mener jeg vel at bør det være takhøyde for å komme med kommentarer på livsprosjekter også, i den grad de legges ut til debatt.) Men jeg er ganske ny på dette forumet, og tar til meg det du skriver. Jeg kan ta selvkritikk om flere mener dette er uakseptabelt.

Endret av homuncula
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Eneste grunnen jeg kan tenke meg er fordi man vil bli rik en gang.

Anonymous poster hash: 14659...27b

 

 

Livet kan være vondt og vanskelig, men likevel så lever man livet til man dør en mer eller mindre naturlig død. Det er noe man må bestemme seg for og akseptere. Det er en del av hele livs-konseptet. Og du kan gjerne prøve å gjøre det beste ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i alle dager skal du være uenig i hva trådstarter vil med livet sitt? Det er da ikke noe å være "uenig" eller "enig" i - folk er forskjellige, og det burde de få lov til å være. Det er i alle fall ganske teit å trekke konklusjoner om at trådstarter mener fattige ikke har noe å leve for - for selv om trådstarter mener det om seg selv, så er det stor sjanse for at h*n mener andre kan ha andre ting å leve for.

I grunnen enig. Man kan gjerne si at "for meg er det sånn og sånn", men å være uenig i en annens livsmål framstår ganske snevert og lite raust.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...