Gå til innhold

å velge hvor man skal bo, utland eller norge


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen her som har vært i den situasjonen at de har bodd en periode i utlandet, for så å bli veldig usikker på hvor de egentlig har lyst til å fortsette å bo, i utlandet eller norge?

 

Tanker/diskusjon rundt det å bosette seg i utlandet, fordeler/ulemper og gjerne referanser til land mottas med stor takk :)

 

Hva hjalp dere med å ta et valg?



Anonymous poster hash: 996c6...94f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er meg i et nøtteskall! Jeg har bodd og jobbet i utlandet i to perioder. Første perioden var fordi jeg mistet jobben her hjemme og det dukket opp en mulighet for jobb i utlandet. Det var aldri snakk om at jeg ikke skulle hjem etter den kontrakten.

Mange år senere fikk jeg på ny mulighet til å dra ut. Det ble over fem år av det, og de grunnene til at vi dro hjem igjen var pensjonsoppsparingen, og jr. sin skolegang. Han ble født i utlandet, og skulle starte barneskolen.

Problemet er at dette kryper under huden på deg. Jeg er hele tiden på utkikk etter en ny mulighet, og skal faktisk sende en søknad elektronisk senere i dag. Tar vi på ny skrittet utenfor Norge så kommer vi neppe tilbake.

Det som taler imot å flytte ut? Pensjonen, men det systemet er i forandring her hjemme, og neppe til det bedre. Den sosiale sikkerheten er en STOR faktor. Og det at du ikke kan stille opp på kort varsel dersom det skjer noe her hjemme, dvs dødsfall i familen, etc etc. Når du jobber i utlandet, så er det det du får betalt for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er meg i et nøtteskall! Jeg har bodd og jobbet i utlandet i to perioder. Første perioden var fordi jeg mistet jobben her hjemme og det dukket opp en mulighet for jobb i utlandet. Det var aldri snakk om at jeg ikke skulle hjem etter den kontrakten.

Mange år senere fikk jeg på ny mulighet til å dra ut. Det ble over fem år av det, og de grunnene til at vi dro hjem igjen var pensjonsoppsparingen, og jr. sin skolegang. Han ble født i utlandet, og skulle starte barneskolen.

Problemet er at dette kryper under huden på deg. Jeg er hele tiden på utkikk etter en ny mulighet, og skal faktisk sende en søknad elektronisk senere i dag. Tar vi på ny skrittet utenfor Norge så kommer vi neppe tilbake.

Det som taler imot å flytte ut? Pensjonen, men det systemet er i forandring her hjemme, og neppe til det bedre. Den sosiale sikkerheten er en STOR faktor. Og det at du ikke kan stille opp på kort varsel dersom det skjer noe her hjemme, dvs dødsfall i familen, etc etc. Når du jobber i utlandet, så er det det du får betalt for.

Tusen takk for svar :) Jeg tenker mer på det rent kulturelle når jeg sliter med å ta avgjørelsen.. som f.eks. fordelene med å bo i et varmere land, kollektivistisk tankegang, gjestfrihet, rolig, nærmere naturen, familieliv, matkultur, ikke så materialistisk som i norge... og dette må veies mot fordelene ved norge..

 

Anonymous poster hash: 996c6...94f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at du har større fokus på "kosen" enn de praktiske og ganske store konsekvensene ved å flytte ut av Norge. Bare det å gå glipp av noen få års pensjonsopptjening kan gi store utslag senere i livet. Om du skal ut av Schengen så må du også se på konsekvensen av å ikke stå i trygdesystemet, eller om du er villig til å betale 25% av lønna for å fortsette å ha fulle rettigheter. A/S Norge er heller ikke villlig til å la deg flytte ut skattemessig før etter tre år i utlendighet, og det må tas inn i regnskapet når du vurderer lønn.

Alt det andre er det umullig å si noe om siden utlandet er ganske stort, men jeg kan fortelle deg at det var en større utfordring å flytte tilbake til Norge etter fem år, enn det var å flytte ut av landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...