Gå til innhold

NHD: Vivat- kurs


v96

Anbefalte innlegg

Jobber på en akuttpsykiatrisk post hvor vi var på et kurs i førstehjelp ved selvmordsfare, sk Vivat-kurs.

Metoden var fornuftig og enkel men jeg og andre fikk reaksjoner i ettertid da vi på kurset ble bedt om å fortelle om egne private erfaringer med selvmordsadferd.

Vi skulle krysse av på et sjema opphengt på veggen der det var spørsmål om vi kjente noen eller hadde slektninger som hadde begått selvmord, hva vi ville gjøre dersom vi selv fikk selvmordstanker mm.

Dessuten fylte vi anonymt ut et sjema der vi svarte på om vi selv hadde gjort et selvmordsforsøk med klar hensikt om å dø.

Svarene ble gjengitt av kursleder og det kom fram at flere av de ansatte hadde hatt selvmordstanker.

En hadde gjort et alvorlig selvmordsforsøk.

Dette ble ikke kommentert videre og i ettertid lurer jeg på hvor lurt det var å spørre om et så alvorlig tema. Det føltes ubehagelig å vite dette anonymt om en kollega i et lite arbeidsmiljø. Lurer også på hvordan det føltes for personen som hadde opplevd og overlevd dette.

Vet at disse kursene er støttet av helsedirektoratet men lurer på om det burde vært sett litt nærmere på opplegget og hensikten med det hele.

Kurset gikk over to hele dager( på hotell) og det må koste endel og jeg håper det blir evaluert av uavhengige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Noen har prøvd å få Vivat-kurs også i vår klinikk. Jeg oppfatter Vivat som useriøs og har lagt ned absolutt veto mot kontakt med Vivat på vår klinikk.

 

Jeg vet at mine synspunkter deles av Ewa Ness og Fredrik Walby som er blant de fremste på suicidologi i Norge.

 

Jeg synes det du beskriver er skremmende uprofesjonelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Håper da at det blir diskutert og formidlet kritikk til de som finansierer og støtter kurset.

Vi med treårig helseutdannelse kan antagelig lettere la oss " bondefange" av slikt enn de med høyere kompetanse på området.

Det føles derfor godt å få sin magefølelse av ubehag bekreftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Takk for svar.

Håper da at det blir diskutert og formidlet kritikk til de som finansierer og støtter kurset.

Vi med treårig helseutdannelse kan antagelig lettere la oss " bondefange" av slikt enn de med høyere kompetanse på området.

Det føles derfor godt å få sin magefølelse av ubehag bekreftet.

Vivat-kurset er bygd på det såkalte likemansprinsippet. Det er beregnet på andre enn helsepersonell som f.eks lærere, prester, hjelpekorpspersonell osv.

 

Personer som jobber ien psykiatrisk akuttavdeling skal ha en helt annen opplæring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...