Gå til innhold

Er det nok med en spasertur på......

Anbefalte innlegg

Gjest jente36år

........ en halvtime pr. dag for å holde hjertet friskt og i trim? Bor også i fjerde etasje uten heis.

Har skrevet til deg før om ekstraslag men det virker som de avtar når jeg nå er "flink" med å gå hver dag. Kommer det ekstraslag, så er det "snillere" hopp.

Det virker som hvilepulsen også blir lavere.

Så er jeg på rett vei Dr. Søyland? eller må jeg trene aerobic for å få større effekt?

Skal forsøke aerobic over nyttår for å få bukt med hjerteangsten min mer.

Mvh.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/39287-er-det-nok-med-en-spasertur-p%C3%A5/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Jente36år.

Du er opplagt på rett vei. En halvtime pr dag i godt spasertempo er vesentlig mer enn det de fleste presterer. Etterhvert som du kommer i bedre form vil du kanskje automatisk få lyst til å utvide aktiviteten, f.eks. med et par aerobics-timer pr. uke. Jo bedre form du kommer i, jo lettere har du for å bearbeide dine angstplager. Når du kjenner formkurven stige vil du også bli sikrere på at ditt hjerte er friskt.

Men - halvtimen din er utmerket.

Gjest jente36år

Svar til Jente36år.

Du er opplagt på rett vei. En halvtime pr dag i godt spasertempo er vesentlig mer enn det de fleste presterer. Etterhvert som du kommer i bedre form vil du kanskje automatisk få lyst til å utvide aktiviteten, f.eks. med et par aerobics-timer pr. uke. Jo bedre form du kommer i, jo lettere har du for å bearbeide dine angstplager. Når du kjenner formkurven stige vil du også bli sikrere på at ditt hjerte er friskt.

Men - halvtimen din er utmerket.

Takk for svar dr. Søyland.

Ja, det er trist at få mennesker rører på seg.

Jeg bor i nokså tettbebygd boligstrøk.

Når jeg går så føler jeg meg "alene" i hele verden. Nesten ikke et menneske å se, bortsett fra de som "må" lufte hunden.

Og jeg har gått i nesten alle døgnets timer.

Det er vel som å be om få helseplager og hjerte-karsykdommer ved mye stillesitting.

Det er utrolig mange unge med høyt blodtrykk i følge her på DOL. Nesten skremmende.

Jeg måtte bare si dette jeg.

MVH.

• 1 måned senere...

Takk for svar dr. Søyland.

Ja, det er trist at få mennesker rører på seg.

Jeg bor i nokså tettbebygd boligstrøk.

Når jeg går så føler jeg meg "alene" i hele verden. Nesten ikke et menneske å se, bortsett fra de som "må" lufte hunden.

Og jeg har gått i nesten alle døgnets timer.

Det er vel som å be om få helseplager og hjerte-karsykdommer ved mye stillesitting.

Det er utrolig mange unge med høyt blodtrykk i følge her på DOL. Nesten skremmende.

Jeg måtte bare si dette jeg.

MVH.

Hei, du jente på 36 år!

Er en godt voksen mann som svarer, men har erfaring fra både nervøsitet, ekstraslag, stillesitting uten trim og mye trim. Det siste er best og "reparerer" alt det første! Gåtur hver dag og trappeløping er OK, men egentlig bare en begynnelse. Anbefaler skitur hver lørdag og søndag, helst mange timer og ikke bare daffefart! Og evt. trening i studio f.eks. tirsdag og torsdag hvis du liker det, der får du også venner på ditt nivå! Løping i alle hastigheter er jo ellers universalmiddelet, året rundt, hvor som helst. Gå også inn på vårt forum på www.kondis.no og still spørsmål og les innlegg, da blir du inspirert!

Lykke til!

Briv

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Hei, du jente på 36 år!

Er en godt voksen mann som svarer, men har erfaring fra både nervøsitet, ekstraslag, stillesitting uten trim og mye trim. Det siste er best og "reparerer" alt det første! Gåtur hver dag og trappeløping er OK, men egentlig bare en begynnelse. Anbefaler skitur hver lørdag og søndag, helst mange timer og ikke bare daffefart! Og evt. trening i studio f.eks. tirsdag og torsdag hvis du liker det, der får du også venner på ditt nivå! Løping i alle hastigheter er jo ellers universalmiddelet, året rundt, hvor som helst. Gå også inn på vårt forum på www.kondis.no og still spørsmål og les innlegg, da blir du inspirert!

Lykke til!

Briv

Se annet svar idag.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...