Gå til innhold

Har du erfaringer med utleie?


frosken

Anbefalte innlegg

Jeg skal leie ut andre etasje i huset mitt så snart jeg har fått ryddet og klargjort den. Det er rundt 120 m2, fordelt på tre soverom, to stuer og kjøkken. Ser for meg enten en familie eller tre studenter.

 

Det jeg lurer på er hvorvidt jeg bør tømme den helt for møbler, eller om jeg skal la stuen og spisestuen være delvis møblert. I stuen står det en grei sofa og to lenestoler (alt i skinn), samt tv-benk. Spisestuen har ganske "gammelmodige" møbler; et stort spisebord med 6 stoler, en kiste, to "skjenker" (er det det det heter)  - alt i mørke tresorter.

 

Er det noen logikk i hva som lønner seg? Eller bør jeg vente til jeg har fått noen potensielle leietagere før jeg tar avgjørelsen?

 

I tillegg lurer jeg selvfølgelig på hva jeg kan forvente å få i leie. Har sjekket på finn.no, men har ikke funnet noen sammenlignbare objekter. Huset ligger ca 40 minutter fra Oslo S , ca 100 meter fra badestranda. Noen som har lyst til å synse litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • AnonymBruker

    14

  • Ayia

    11

  • frosken

    8

  • morsan

    4

Mest aktive i denne tråden

Jeg skal leie ut andre etasje i huset mitt så snart jeg har fått ryddet og klargjort den. Det er rundt 120 m2, fordelt på tre soverom, to stuer og kjøkken. Ser for meg enten en familie eller tre studenter.

 

Det jeg lurer på er hvorvidt jeg bør tømme den helt for møbler, eller om jeg skal la stuen og spisestuen være delvis møblert. I stuen står det en grei sofa og to lenestoler (alt i skinn), samt tv-benk. Spisestuen har ganske "gammelmodige" møbler; et stort spisebord med 6 stoler, en kiste, to "skjenker" (er det det det heter)  - alt i mørke tresorter.

 

Er det noen logikk i hva som lønner seg? Eller bør jeg vente til jeg har fått noen potensielle leietagere før jeg tar avgjørelsen?

 

I tillegg lurer jeg selvfølgelig på hva jeg kan forvente å få i leie. Har sjekket på finn.no, men har ikke funnet noen sammenlignbare objekter. Huset ligger ca 40 minutter fra Oslo S , ca 100 meter fra badestranda. Noen som har lyst til å synse litt?

Hvis du leier ut møblert leilighet kan du ta høyere husleie.

 

Husleien er ikke høyere enn hva eventuelle leietakere er villige til å gi. Utbudd og etterspørsel fastsetter ofte prisnivået.

 

Her i området er husleienivået for en fin fireroms leilighet inntil 10.000 i måneden, men de som betaler dette flytter nå og kan få leie en tilsvarende stor leilighet for halve beløpet en annen plass.

 

Følg med i lokalavisen for å se prisnivået for tilsvarende leiligheter i nærområdet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

serenity777

Det er jo sinnsyke leiepriser for tiden, så du kan sikkert vente deg mye. Hvor mye vet jeg ikke, men det er vel bare å søke på din kommune på finn.no, så ser du hva andre tar.

 

Min erfaring som utleier var en delt opplevelse fra en mønsterleietager første gang til en forferdelig leietager 2ndre gang.... Det jeg ikke gjorde var å be om referanser, hvilket  var dumt, for den siste leietageren syntes å tro att det var bare å betale det hun hadde råd til, og ikke hva vi hadde avtalt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skal leie ut andre etasje i huset mitt så snart jeg har fått ryddet og klargjort den. Det er rundt 120 m2, fordelt på tre soverom, to stuer og kjøkken. Ser for meg enten en familie eller tre studenter.

 

Det jeg lurer på er hvorvidt jeg bør tømme den helt for møbler, eller om jeg skal la stuen og spisestuen være delvis møblert. I stuen står det en grei sofa og to lenestoler (alt i skinn), samt tv-benk. Spisestuen har ganske "gammelmodige" møbler; et stort spisebord med 6 stoler, en kiste, to "skjenker" (er det det det heter)  - alt i mørke tresorter.

 

Er det noen logikk i hva som lønner seg? Eller bør jeg vente til jeg har fått noen potensielle leietagere før jeg tar avgjørelsen?

 

I tillegg lurer jeg selvfølgelig på hva jeg kan forvente å få i leie. Har sjekket på finn.no, men har ikke funnet noen sammenlignbare objekter. Huset ligger ca 40 minutter fra Oslo S , ca 100 meter fra badestranda. Noen som har lyst til å synse litt?

Hvis det finnes en utdannelsesinstitusjon, et universitet eller høyskole i nærheten, ville jeg kontaktet samskipnaden der. Jeg tenker at det vil være lønnsomt og kanskje greiere å leie ut møblert til studenter enn til familie. Jeg tenker at en helt klart vil kunne få et sted mellom 4000 -6000 pr. snute for hvert rom. I dette tilfellet vil det kanskje være mulig å leie ut fire rom? Jeg kjenner til utleie ca. 5 km. fra et universitet (uten bussforbindelse) der prisene ligger i det skiktet.

Anonymous poster hash: f2033...e06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørg for å sette deg ordentlig inn i husleieregler, inkl. kontrakter, oppsigelsestid osv. Det viktigste rådet er: Meld deg inn i Huseiernes Landsforening, da får du også veiledning i forbindelse med husleie.

 

Det finnes regler for hvor lang leietid de har rett på, og jeg tror det er ulike regler for møblert/umøblert.

 

Tenk deg inn i situasjonen at du får ufordragelige leieboere som du ikke blir kvitt, eller folk som ikke betaler - hva gjør du da. Viktig å være forberedt på det verste, og håpe det beste.

 

Sørg for all del for en skikkelig kontrakt, og et depositum som tilsvarer 3 mnd husleie (ikke gå ned på dette!)  

 

Hilsen en som har leid ut flere ganger, både til de beste og til de verste, og vet hvor vanskelig det kan være hvis du ikke er heldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal leie ut andre etasje i huset mitt så snart jeg har fått ryddet og klargjort den. Det er rundt 120 m2, fordelt på tre soverom, to stuer og kjøkken. Ser for meg enten en familie eller tre studenter.

 

Det jeg lurer på er hvorvidt jeg bør tømme den helt for møbler, eller om jeg skal la stuen og spisestuen være delvis møblert. I stuen står det en grei sofa og to lenestoler (alt i skinn), samt tv-benk. Spisestuen har ganske "gammelmodige" møbler; et stort spisebord med 6 stoler, en kiste, to "skjenker" (er det det det heter)  - alt i mørke tresorter.

 

Er det noen logikk i hva som lønner seg? Eller bør jeg vente til jeg har fått noen potensielle leietagere før jeg tar avgjørelsen?

 

I tillegg lurer jeg selvfølgelig på hva jeg kan forvente å få i leie. Har sjekket på finn.no, men har ikke funnet noen sammenlignbare objekter. Huset ligger ca 40 minutter fra Oslo S , ca 100 meter fra badestranda. Noen som har lyst til å synse litt?

Heisann, vi leier ut for første gang nå så jeg relativit sparsommelig erfaring, og vi spurte oss også for hos erfarne ;) Vi lastet ned standard kontrakter fra Huseiernes Landsforbund (som medlem får man tilgang til en rekke standardskjemaer). Vi fikk leietakerne til å signere både kontrakt, inventarliste og husordensregler, i tillegg til å opprette depositumskonto. Første gang vi hadde anonnsen ute ba vi om 3 mnd husleie, mens andre gang hadde vi 1 mnd. Vårt inntrykk er at vi fikk flere hyggelige studenter å velge mellom med én mnd enn 3 mnd (3 mnd utgjør jo jo et halvt semester for dem). Vi var mest interessert i studenter.

 

Vi leier ut delvis møblert, men møblene er nok litt mer i den stilen kidsa vil ha i dag enn de du beskriver ;) Vurder hvem du vil ha, og tenk på om leiligheten og møbler appelerer til denne gruppen. Tenk også gjennom om hvorvidt du vil la dem lagre møblene et annet sted om du velger å leie ut møblert, du får helt sikkert spørsmål om dette ;) Skriv inventarliste.

 

Vi fikk tips om å leie ut uten senger, fordi de fleste ønsker å ha med egen seng og madrass. Vi har ikke lagringsplass til tre senger (vi leier ut tre hybler) egentlig, men senger var det ingen som savnet på visning, viste det seg... 

 

En siste ting: Sørg for å møblér med det som kan hjelpe hybelboerne å holde leiligheten orden, sånn som vaskestaur og tue, støvsuger etc. Sjansen for at de faktisk vasker er større om dette er tilgjengelig har jeg hørt... ;)

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for mange gode råd. Jeg gleder meg til jeg er ferdig med å vaske, male og finne leieboere:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, vi leier ut for første gang nå så jeg relativit sparsommelig erfaring, og vi spurte oss også for hos erfarne ;) Vi lastet ned standard kontrakter fra Huseiernes Landsforbund (som medlem får man tilgang til en rekke standardskjemaer). Vi fikk leietakerne til å signere både kontrakt, inventarliste og husordensregler, i tillegg til å opprette depositumskonto. Første gang vi hadde anonnsen ute ba vi om 3 mnd husleie, mens andre gang hadde vi 1 mnd. Vårt inntrykk er at vi fikk flere hyggelige studenter å velge mellom med én mnd enn 3 mnd (3 mnd utgjør jo jo et halvt semester for dem). Vi var mest interessert i studenter.

 

Vi leier ut delvis møblert, men møblene er nok litt mer i den stilen kidsa vil ha i dag enn de du beskriver ;) Vurder hvem du vil ha, og tenk på om leiligheten og møbler appelerer til denne gruppen. Tenk også gjennom om hvorvidt du vil la dem lagre møblene et annet sted om du velger å leie ut møblert, du får helt sikkert spørsmål om dette ;) Skriv inventarliste.

 

Vi fikk tips om å leie ut uten senger, fordi de fleste ønsker å ha med egen seng og madrass. Vi har ikke lagringsplass til tre senger (vi leier ut tre hybler) egentlig, men senger var det ingen som savnet på visning, viste det seg... 

 

En siste ting: Sørg for å møblér med det som kan hjelpe hybelboerne å holde leiligheten orden, sånn som vaskestaur og tue, støvsuger etc. Sjansen for at de faktisk vasker er større om dette er tilgjengelig har jeg hørt... ;)

 

Synes du det fungerer å leie ut rommene separat? Jeg har forestilt meg at jeg ønsker at dersom studenter skal bo der, så må de være kollektivt ansvarlige for husleien og selv finne evt. etterfølgere. Et annet problem hos meg er at det er stor forskjell på hvor store soverommene er, og den som skal bo på det minste rommet må nok bruke stuen ganske mye for ikke å få klaustrofobi. Det største rommet er til gjengjeld _stort_.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørg for å sette deg ordentlig inn i husleieregler, inkl. kontrakter, oppsigelsestid osv. Det viktigste rådet er: Meld deg inn i Huseiernes Landsforening, da får du også veiledning i forbindelse med husleie.

 

Det finnes regler for hvor lang leietid de har rett på, og jeg tror det er ulike regler for møblert/umøblert.

 

Tenk deg inn i situasjonen at du får ufordragelige leieboere som du ikke blir kvitt, eller folk som ikke betaler - hva gjør du da. Viktig å være forberedt på det verste, og håpe det beste.

 

Sørg for all del for en skikkelig kontrakt, og et depositum som tilsvarer 3 mnd husleie (ikke gå ned på dette!)  

 

Hilsen en som har leid ut flere ganger, både til de beste og til de verste, og vet hvor vanskelig det kan være hvis du ikke er heldig.

Har meldt meg inn i Huseiernes landsforbund i dag:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo sinnsyke leiepriser for tiden, så du kan sikkert vente deg mye. Hvor mye vet jeg ikke, men det er vel bare å søke på din kommune på finn.no, så ser du hva andre tar.

 

Min erfaring som utleier var en delt opplevelse fra en mønsterleietager første gang til en forferdelig leietager 2ndre gang.... Det jeg ikke gjorde var å be om referanser, hvilket  var dumt, for den siste leietageren syntes å tro att det var bare å betale det hun hadde råd til, og ikke hva vi hadde avtalt..

Moren min hadde en slik leieboer en gang. Han bare ga klar beskjed om at det var urimelig at han skulle betale husleie da han var sikker på at moren min hadde mer penger enn ham...  Hun ga opp å få innkrevet pengene og var glad da han omsider flyttet.

 

Jeg har tenkt å be om referanser, og jeg har også tenkt å være egoistisk og forsøke å finne "ukompliserte" leieboere siden jeg blir boende så nærme dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal leie ut andre etasje i huset mitt så snart jeg har fått ryddet og klargjort den. Det er rundt 120 m2, fordelt på tre soverom, to stuer og kjøkken. Ser for meg enten en familie eller tre studenter.

 

Det jeg lurer på er hvorvidt jeg bør tømme den helt for møbler, eller om jeg skal la stuen og spisestuen være delvis møblert. I stuen står det en grei sofa og to lenestoler (alt i skinn), samt tv-benk. Spisestuen har ganske "gammelmodige" møbler; et stort spisebord med 6 stoler, en kiste, to "skjenker" (er det det det heter)  - alt i mørke tresorter.

 

Er det noen logikk i hva som lønner seg? Eller bør jeg vente til jeg har fått noen potensielle leietagere før jeg tar avgjørelsen?

 

I tillegg lurer jeg selvfølgelig på hva jeg kan forvente å få i leie. Har sjekket på finn.no, men har ikke funnet noen sammenlignbare objekter. Huset ligger ca 40 minutter fra Oslo S , ca 100 meter fra badestranda. Noen som har lyst til å synse litt?

Er det til studenter er det greit at den er fullt møblert, da disse gjerne ikke har så mye ting, men er det til familie er det greit at det er umøblert eller delvis møblert. F.eks. nyskilte med barn som trenger et sted å bo, de har jo gjerne med seg et flyttelass..... og da er fullt møblerte leiligheter ikke aktuelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes du det fungerer å leie ut rommene separat? Jeg har forestilt meg at jeg ønsker at dersom studenter skal bo der, så må de være kollektivt ansvarlige for husleien og selv finne evt. etterfølgere. Et annet problem hos meg er at det er stor forskjell på hvor store soverommene er, og den som skal bo på det minste rommet må nok bruke stuen ganske mye for ikke å få klaustrofobi. Det største rommet er til gjengjeld _stort_.

Da må du nesten ta forskjellig pris for de ulike rommene

Anonymous poster hash: 9c721...289

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes du det fungerer å leie ut rommene separat? Jeg har forestilt meg at jeg ønsker at dersom studenter skal bo der, så må de være kollektivt ansvarlige for husleien og selv finne evt. etterfølgere. Et annet problem hos meg er at det er stor forskjell på hvor store soverommene er, og den som skal bo på det minste rommet må nok bruke stuen ganske mye for ikke å få klaustrofobi. Det største rommet er til gjengjeld _stort_.

Du kan også vurdere å gjøre den ene stuen om til en ekstra hybel.

Anonymous poster hash: 9c721...289

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes ordet vaskestaur som Kayia brukte var artig. Ha ha! Aldri hørt før.

Jeg har ikke erfaring med utleie frosken, men ønsker deg lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du det fungerer å leie ut rommene separat? Jeg har forestilt meg at jeg ønsker at dersom studenter skal bo der, så må de være kollektivt ansvarlige for husleien og selv finne evt. etterfølgere. Et annet problem hos meg er at det er stor forskjell på hvor store soverommene er, og den som skal bo på det minste rommet må nok bruke stuen ganske mye for ikke å få klaustrofobi. Det største rommet er til gjengjeld _stort_.

Vi tenkte at det beste var å leie ut til noen som kjenner hverandre fra før, at de vil trives bedre i fellesrommene da, og endte med å leie ut til tre venninner. Vårt areal er mindre enn ditt, ca 70 kvm, så de går jo litt oppå hverandre. I ettertid er vi sannelig ikke like sikre... Våre tre kjenner hverandre så godt at de ikke trenger ta særlig hensyn mht høy musikk og skravvel utover i sene nattetimer. Vi innbilder oss at de nok hadde tatt mer hensyn dersom de ikke hadde kjent hverandre. Nå har dette ordnet seg i vårt tilfelle, for jentene er lydhøre for tilbakemelding heldigvis :) - men jeg tror ikke vi gjør det sånn neste gang.

 

Vi har by the way også en kontaktperson, men de betaler leie hver for seg. Vi har kontrakt fram til neste sommer, og de er ansvarlige for å finne nye leietakere om de flytter før den tid (som skal godkjennes av oss). Dette er også kontraktfestet.

 

Høres forresten ut som du bør differensiere husleien om du skal leie ut til studenter ja. De har en svært godt utviklet sans for rettferdighet hehe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) ...og bordene vasker vi med kopptu ;)

Kopptu har jeg hørt om før, men vaskestauren var nytt;-) Eneste to assosiasjoner jeg har til staur fra før er gjerdestaurer og det at moren min av og til omtaler noen som en staur - og det har jeg ikke inntrykk av at er et kompliment.

 

Dialektuttrykk er forøvrig ganske spennende og kan forårsake mye rart. Jeg passet en gang en treåring som til stadighet sa at hun var "sopin". Jeg trøstet og trøstet og mente at det ikke gjorde noe at genseren hennes var blitt skitten... (Trøsten hjalp nok lite i forhold til hennes sult!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også vurdere å gjøre den ene stuen om til en ekstra hybel.

Anonymous poster hash: 9c721...289

Problemet er dørene, hvis den ene stuen blir gjort til soverom, så må de gå gjennom det ene soverommet for å komme til det neste, og det tenker jeg kun kan fungere dersom det bor en familie med små barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kopptu har jeg hørt om før, men vaskestauren var nytt;-) Eneste to assosiasjoner jeg har til staur fra før er gjerdestaurer og det at moren min av og til omtaler noen som en staur - og det har jeg ikke inntrykk av at er et kompliment.

 

Dialektuttrykk er forøvrig ganske spennende og kan forårsake mye rart. Jeg passet en gang en treåring som til stadighet sa at hun var "sopin". Jeg trøstet og trøstet og mente at det ikke gjorde noe at genseren hennes var blitt skitten... (Trøsten hjalp nok lite i forhold til hennes sult!)

Haha, vi sa også sopin (eller matin) der jeg kommer fra, men den har blitt avslipt hos meg ;) Gjetter forresten at vaskestaur kommer av staur (skaftet er jo en trastaur).

 

Jeg kommer fra et sted uten endinger, og vi har mange sånne uforståelige som foreksempel "Hi ti a te tu" som betyr at man har revet en del av noe (feks en t-skjorte) og brukt den som tue (var før i tiden dette, som du skjønner;), eller "æ e i a æ å" som betyr at "jeg går i a-klassen jeg også" hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Problemet er dørene, hvis den ene stuen blir gjort til soverom, så må de gå gjennom det ene soverommet for å komme til det neste, og det tenker jeg kun kan fungere dersom det bor en familie med små barn.

Enig. Med to stuer får studentene det mer luksuriøst enn vanlig standard. Kanskje det blir lettere for deg å leie ut. Om de samlet skal ha ansvar for å betale husleie eller hver for seg er opp til deg. Huseiere praktiserer forskjellig på det området. Det er heller uvanlig at de må betale samme husleie for ulik størrelse på rommene og kan være grunnlag for misnøye blant studentene.

Anonymous poster hash: 9c721...289

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...