natolars Skrevet 18. juni 2013 Del Skrevet 18. juni 2013 (endret) Hei! Jeg har AD/HD og sliter endel med "Circumstantial Thinking / Writing", Jeg lurer på om "Circumstantial Thinking / Writing" er en egen diagnose, eller et symptom på (blant annet) AD/HD? Den nye psykologen min har gjort meg oppmerksom på at jeg ofte snakker meg nesten helt bort fra tema (Hun har ikke brukt uttrykkende "Circumstantial", osv). Jeg har egentlig vært klar over dette selv; jeg får svært ofte endeløse assosiasjoner omkring diskusjonstema og tar med detaljer som egentlig ikke er viktige (selv om jeg selvsagt synes at det er svært viktig å få med disse poengene ;-)) Derfor sliter jeg følgelig også med å skrive eksamensoppgaver som er korte nok (!). Det var det første spørsmålet; her er de to siste: Hva kalles dette på norsk? Hvordan behandler man dette? På forhånd takk! :-) Mvh Endret 18. juni 2013 av natolars 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bella Dotte Skrevet 18. juni 2013 Del Skrevet 18. juni 2013 Jeg har dette. Har ikke alle det, i større eller mindre grad? Men jeg har diagnose ADHD, da. Det kan være slitsomt å snakke med personer som "vandrer" mye når de snakker. Men det er tungt å snakke med dem som bare svarer med enstavelsesord også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 19. juni 2013 Del Skrevet 19. juni 2013 Dette er ikke typisk for ADHD. Litteraturen knytter det mer til OCD og schizofreni. Jeg synes også at det er typisk for hypomani/mani. Hos mange ser an det også uten noen klar psykiatrisk lidelse. Hos noen vil jeg kalle det en uvane. Hos andre ser jeg det som uttrykk for et hysteriformt/dramatiserende personlighetstrekk. Kansje kan en si at det også har noe med svekket selvkontroll å gjøre. Jeg mener behandlingen i hovedsak er ikke-medikamentell, mens litteraturen nevner både stemningsstabiliserende, antidepressiva og angstdempende medisiner. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
natolars Skrevet 19. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2013 Hei og takk for svar! Jeg har diagnosen F38.8 (Andre spesifikke affektive lidelser) i tillegg til F90.8, så da er det kanskje F38.8 som er "synderen" her? Behandlende leger har vært / er usikre på om jeg har bipolar lidelse eller lider av cyclotymi. I tillegg har jeg nok trekk av OCD, uten at man har vurdert det slik at jeg oppfyller diagnosekriteriene. Medikamentene jeg går på: Lamictal og Metamina (Jeg har ikke fått større problemer med "circumstantiality" etter oppstart med Metamina; nevner det fordi jeg antar at SS kan forverre slike symptomer). Da er jeg vel bortimot optimalt medisinert og bør prøve å løse dette i samtalebehandling hos psykolog? Hun har en mentaliseringsbasert tilnærming, hvis det har noe å si. Før jeg glemmer det: Kan man ha "munndiaré" selv om stemningsleiet er nedsatt i moderat/alvorlig grad? Mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 19. juni 2013 Del Skrevet 19. juni 2013 Kan man ha "munndiaré" selv om stemningsleiet er nedsatt i moderat/alvorlig grad? Det kan man absolutt. Jeg har opplevd det mange ganger. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.