btatt Skrevet 27. november 2001 Del Skrevet 27. november 2001 Hei. Kan jeg bruke hormonspiral når jeg har hatt et lite hjerteinfarkt. Kan ikke bruke p. eller mini piller. Har hatt mye underlige smerter etter infarktet i brøstet. Har vært på "storsjekk" og alt så bra ut. Det jeg lurer på er; neste gang jeg får smerter kan jeg da ta en nitroclyserin? hvis smertene forsvinner så er det noe med hjerte, hvis ikke så er det noe annet? Har bare prøvd nitro en gang på sykehuset og det var forferdelig virkning på den så jeg kvier meg litt for åhvis jeg må ta en igjen. Påforhånd takk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/39293-hjerteinfarkthormonspiral/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 28. november 2001 Del Skrevet 28. november 2001 Svar til Btatt. Det er nylig publisert en stor undersøkelse som har kontrollert hormonell behandling av kvinner og effekten på hjerte-kar-sykdom. Dette var riktignok hos kvinner som var i risikosonen for å videreutvikle slik sykdom, og de fleste hadde hatt diagnosen koronarsykdom før de begynte med hormoner. Resultatet ble at å starte opp med slike hormoner ga en markert øket risiko for å få komplikasjoner, spesielt de første 1-2 år. Dette kom for noen som en overraskelse, idet mange lenge hadde trodd at slik hormonbehandling skulle beskytte kvinner mot hjertesykdom. Det blir nu anbefalt at kvinner som har hatt akutt infarkt slutter med hormoner i noen tid, og at det blir i nøye samråd med lege når man skal begynne igjen. Vi får alle effekt av nitroglycerin. Noen får dundrende hodepine (ufarlig), andre får varmefølelse, etc. Ved smerter av forskjellig karakter og årsak vil alle kunne få en viss form for lindring, spesielt hvis blodårer eller annen "glatt" muskulatur er delaktig i smerteproduksjonen. Derfor er det ikke diagnostisk at smerter som forsvinner alltid kommer fra hjertet. Hos deg, som allerede har hatt et lite infarkt, vil slike smerter og ditto nitroglycerin-effekt imidlertid i stor grad sannsynliggjøre at hjertet er årsaken til smertene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/39293-hjerteinfarkthormonspiral/#findComment-148669 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.