Gå til innhold

Hva er en god relasjon?


Stormwind

Anbefalte innlegg

Hvilke kriterier bør være oppfylt hvis man skal si at en relasjon er god?

 

I og med at vi lever i et sosialt fellesskap med andre så kan vi kanskje si at vi lever i gjensidige utnyttelsesforhold til hverandre.

 

Så til en viss grad kan vi kanskje si at vi "utnytter" hverandre.

 

Når kan man si at en relasjon ikke lenger er god?

 

Er det når den man har en relasjon til oppnår store fordeler på ulike områder og du selv står på "stedet hvil"?

 

Er det når en person ser ut til å nyte god av en relasjon med deg og du selv kanskje ikke har så mye igjen for dette vennskapet?

 

Noen synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Madelenemie

Hvilke kriterier bør være oppfylt hvis man skal si at en relasjon er god?

 

I og med at vi lever i et sosialt fellesskap med andre så kan vi kanskje si at vi lever i gjensidige utnyttelsesforhold til hverandre.

 

Så til en viss grad kan vi kanskje si at vi "utnytter" hverandre.

 

Når kan man si at en relasjon ikke lenger er god?

 

Er det når den man har en relasjon til oppnår store fordeler på ulike områder og du selv står på "stedet hvil"?

 

Er det når en person ser ut til å nyte god av en relasjon med deg og du selv kanskje ikke har så mye igjen for dette vennskapet?

 

Noen synspunkter?

Hei!

 

 

Jeg vet ikke, men viktig spørsmål.

 

Selv forholder jeg meg ganske likt mot alle, enten de er min nabo, venn eller familie, uansett tid på døgnet ville jeg hjulpet dem. Jeg hjelper og drar igjen. Jeg opplever sjelden dette tilbake, men jeg har bare noen få ganger formidlet min nedstemthet, det har da vært taust fra det jeg lurte på om var en venn, for inviterte meg, derfor er det rart og jeg tror ikke jeg forstår meg på systemet enda.

(konklusjonen fra min side er at menneske er en bekjent, men det andre menneske regner meg som venn)

 

Da jeg i går sa til en mann at en kvinne begynte å gråte i min bil sa han "Hva f...det hadde jeg ikke likt", jeg svarte at jeg ikke likte det, men fordi jeg nå vet hva dette betyr sa jeg "bare gråt det er helt i orden". Han sa "det var bra sagt" jeg svarte "Jeg sa det fordi jeg har lært det" det fungerte fint. Tror han noterte seg tipset. (noterte inni seg, håper du forstår)

 

Men jeg ble lettet og glad av at et vanlig menneske sa slikt, håper du forstår hva f står for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, dette er spørsmål det ikke er så lett å svare på, men jeg synes det er veldig interessant dette med relasjoner. Det virker for meg som det foregår en slags energiutveksling mellom alle mennesker. Noen spiser av andres energi uten å gi noe i bytte, eller kanskje den de har er av feil slag, og ikke virker på den andre. En gang imellom er man så heldig å møte en av de som matcher perfekt, og da føles det som det skjer et eller annet som gjør at begge blir fulladet, og det oppstår et overskudd som nesten svever rundt i lufta og kan merkes av alle rundt en. Jeg vet ikke hva det er, men det er mer enn bare ordene vi utveksler, tror jeg, men nå havnet jeg visst litt på siden av tema her.

 

For at relasjonen (i alle fall når det gjelder nære relasjoner) skal oppleves som god og verdifull må det være en eller annen form for balanse i det hele, tror jeg. Begge parter må føle at de får noe ut av den som står sånn noenlunde i forhold til hva de investerer i den. Nå tenker jeg på summen av investeringer på sikt, altså. Det vil jo alltid være perioder der en gir mer enn en får og motsatt, sånn er jo livet. Hva som gjør at folk finner verdi i en relasjon kan være så mangt. Noen elsker å være til nytte, og det å kunne stille opp for andre gir dem så mye igjen at det likevel ikke oppstår noen ubalanse, selv om de oftest gir og den andre mottar. Andre igjen blir slitne og føler seg utnyttet når de kommer sammen med mennesker som trenger mye av et eller annet, og ønsker seg relasjoner der det gis og tas ca like mye.

 

Synes ofte jeg ser at slik ubalanse fører til at relasjoner surner eller dør. Når det man får tilbake blir for lite, eller kanskje ikke interesserer en så mye lenger fordi en har kommet videre og har andre behov nå. Det at den andre blir mer vellykket enn en selv trenger ikke å bety at relasjonen blir dårlig. Tror det som avgjør der også er at begge får noe av hverandre som er så viktig at det oppveier eventuelle skjevheter.

 

Jeg synes godt man kan si at vi lever i gjensidige utnyttelsesforhold til hverandre. Det høres kanskje fælt ut, men det er jo egentlig ikke noe galt i det. Vi gir litt, og vi får litt. Jeg tror faktisk ikke det er så mye vi mennesker gjør som ikke på et eller annet plan er egoistisk. Selv edle gjerninger gir oss noe tilbake. Vi føler oss greie, samvittigheten blir bedre, og det er godt å se at andre blir glade. Eller kanskje vi får foret martyren i oss, hvis den andre ikke er takknemlig i det hele tatt, eller forsterket offerrollen vår hvis vi nå har lagt oss til å trives i den;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke kriterier bør være oppfylt hvis man skal si at en relasjon er god?

 

I og med at vi lever i et sosialt fellesskap med andre så kan vi kanskje si at vi lever i gjensidige utnyttelsesforhold til hverandre.

 

Så til en viss grad kan vi kanskje si at vi "utnytter" hverandre.

 

Når kan man si at en relasjon ikke lenger er god?

 

Er det når den man har en relasjon til oppnår store fordeler på ulike områder og du selv står på "stedet hvil"?

 

Er det når en person ser ut til å nyte god av en relasjon med deg og du selv kanskje ikke har så mye igjen for dette vennskapet?

 

Noen synspunkter?

Jeg mener at en god venn er en som hjelper deg til å nå dine mål. Det er også vår jobb ovenfor andre.

En god relasjon kan en ha med noen som ikke klarer å yte noe tilbake også pga alderdom, sykdom, naboskap, slekt osv.

Har en noen gode venner en deler sorger og gleder med, oppnår mål og stiller opp for hverandre, så klarer en å være raus ovenfor andre relasjoner som ikke fyller de vanlige kriteriene. Det går an å bli glad i flere, men allikevel på litt ulik måte. For noen bar gir jeg. Andre personer/væremåter strekker jeg meg etter, som NHD sine korte konkrete svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er der, eller stiller opp når en trenger den andre. Tenker på den andre når en opplever noe positivt, vil dele med den andre da. mer mer.. Det har noe med gjensidige behov å ønsker gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...