Gå til innhold

Smertefullt å gå, senebetennelse under foten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har i de siste ukene fått mer og mer vondt under fotsålene, akkurat der helen slutter og går over til et mykere felt. Begge føttene, men aller mest under den ene. Legen kjente på den og sa at det lå en sene/muskel (?) akkurat der, og hun trodde jeg har fått seneskjedebetennelse. Under foten?! Har aldri hørt om det før.

 

Hun henviste meg til en ortopedisk klinikk der man kan få spesialsåle (fordi jeg selv foreslo dette) men der er det flere ukers ventetid i sommer.

Vet ikke om det er noe annet man også kan gjøre? Har smørt med Osiris (smertestillende salve) og massert litt rundt området (hyler til hvis jeg kommer borti selve området).

 

Jeg har vondt hver gang jeg trår ned, det blir verre og verre. Også jeg som skal på ferie nå. Orker jo nesten ikke gå mer enn veldig kort.

 

Noen som har erfaring med dette?

 

 



Anonymous poster hash: c6b04...4c3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

 

Jeg har i de siste ukene fått mer og mer vondt under fotsålene, akkurat der helen slutter og går over til et mykere felt. Begge føttene, men aller mest under den ene. Legen kjente på den og sa at det lå en sene/muskel (?) akkurat der, og hun trodde jeg har fått seneskjedebetennelse. Under foten?! Har aldri hørt om det før.

 

Hun henviste meg til en ortopedisk klinikk der man kan få spesialsåle (fordi jeg selv foreslo dette) men der er det flere ukers ventetid i sommer.

Vet ikke om det er noe annet man også kan gjøre? Har smørt med Osiris (smertestillende salve) og massert litt rundt området (hyler til hvis jeg kommer borti selve området).

 

Jeg har vondt hver gang jeg trår ned, det blir verre og verre. Også jeg som skal på ferie nå. Orker jo nesten ikke gå mer enn veldig kort.

 

Noen som har erfaring med dette?

 

 

Anonymous poster hash: c6b04...4c3

 

Ikke erfaring med det selv, men en venninne hadde tilsvarende plage.

Hun måtte belaste foten minst mulig mens hun ventet på å bli bra. Hun  kunne gå korte turer, men ikke trene. Det er viktig å være forsiktig med foten slik plagen ikke blir kronisk!

Hun fikk dette etter å ha trent i dårlige sko.

Det er viktig å bruke sko med skikkelig demping (joggesko med demping f.eks) både nå mens foten er vond, og ellers!

 

Jeg ønsker deg god bedring, og håper at du er forsiktig

Anonymous poster hash: 4c4b4...c95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

Jeg har i de siste ukene fått mer og mer vondt under fotsålene, akkurat der helen slutter og går over til et mykere felt. Begge føttene, men aller mest under den ene. Legen kjente på den og sa at det lå en sene/muskel (?) akkurat der, og hun trodde jeg har fått seneskjedebetennelse. Under foten?! Har aldri hørt om det før.

 

Hun henviste meg til en ortopedisk klinikk der man kan få spesialsåle (fordi jeg selv foreslo dette) men der er det flere ukers ventetid i sommer.

Vet ikke om det er noe annet man også kan gjøre? Har smørt med Osiris (smertestillende salve) og massert litt rundt området (hyler til hvis jeg kommer borti selve området).

 

Jeg har vondt hver gang jeg trår ned, det blir verre og verre. Også jeg som skal på ferie nå. Orker jo nesten ikke gå mer enn veldig kort.

 

Noen som har erfaring med dette?

 

 

Anonymous poster hash: c6b04...4c3

 

Har du evt avbestillingsforsikring på reisen?

Det er mulig at du skulle tatt ut sykemelding pga at du ikke får til å gå noe særlig på foten, og da får du ikke fullt utbytte av ferien. Og du nevner at det har blitt værre...

Har du mulighet til å ta ferieturen senere?

Anonymous poster hash: 4c4b4...c95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

Jeg har i de siste ukene fått mer og mer vondt under fotsålene, akkurat der helen slutter og går over til et mykere felt. Begge føttene, men aller mest under den ene. Legen kjente på den og sa at det lå en sene/muskel (?) akkurat der, og hun trodde jeg har fått seneskjedebetennelse. Under foten?! Har aldri hørt om det før.

 

Hun henviste meg til en ortopedisk klinikk der man kan få spesialsåle (fordi jeg selv foreslo dette) men der er det flere ukers ventetid i sommer.

Vet ikke om det er noe annet man også kan gjøre? Har smørt med Osiris (smertestillende salve) og massert litt rundt området (hyler til hvis jeg kommer borti selve området).

 

Jeg har vondt hver gang jeg trår ned, det blir verre og verre. Også jeg som skal på ferie nå. Orker jo nesten ikke gå mer enn veldig kort.

 

Noen som har erfaring med dette?

 

 

Anonymous poster hash: c6b04...4c3

 

Jeg er skeptisk til smertestillende i slike tilfeller, p.g.a. at denne smerten er der for å si fra til deg om at dette ikke er bra for foten (når du går på den/gjør det som gjør vondt for foten), og derfor er det mulig at du gjør vondt verre ved å bruke smertestillende og belaste foten der det gjør vondt.

Det hadde vært lurt med rullestol, synes jeg, ettersom det er på begge føttene, og det er så vondt som du beskriver.

Anonymous poster hash: 4c4b4...c95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Evt kunne du brukt krykker, slik at du får skånet den foten som er vondest, mest mulig



 

 



Anonymous poster hash: 4c4b4...c95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

Evt kunne du brukt krykker, slik at du får skånet den foten som er vondest, mest mulig

 

 

Anonymous poster hash: 4c4b4...c95

 

Hvor får man tak i krykker da, på så kort varsel? Vi skal dra i morgen eller mandag.

 

Jeg kan ikke droppe turen, pga barna har gledet seg. Jeg kan klare å la vær å gå turer og sånn, men litt er jeg nødt til å bevege meg.

Anonymous poster hash: c6b04...4c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

 

Hvor får man tak i krykker da, på så kort varsel? Vi skal dra i morgen eller mandag.

 

Jeg kan ikke droppe turen, pga barna har gledet seg. Jeg kan klare å la vær å gå turer og sånn, men litt er jeg nødt til å bevege meg.

Anonymous poster hash: c6b04...4c3

 

Du kan høre på sykehuset. Der jeg bor, selger de rimelige krykker (ca kr 350) på sykeuset. De har der sluttet med utlån og selger krykker  i steden. Vet ikke om det er slik der du bor. Evt kan du ringe sykehuset ditt og undersøke det nå

Anonymous poster hash: 4c4b4...c95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen smertestillende medisiner er samtidig betennelsesdempende. Så hvis du er forsiktig med foten (ikke vær uforsiktig selv om smertestillende tar bort smerten), kan det være lurt å bruke en type smertestillende som samtidig virker mot betennelse



Anonymous poster hash: 4c4b4...c95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ibux gel er betennelsesdempende. Jeg vet ikke om den kremen du bruker er det

"Ibux gel er et moderne smertestillende og betennelsesdempende legemiddel til å smøre på huden for å fjerne smerter lokalt"

http://www.weifa.no/Vare-produkter/Smertefeber/Ibux-Gel--Lindrer-smerter-og-hevelser-rett-pa-stedet/



 

 



Anonymous poster hash: 4c4b4...c95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar og råd. Etter jeg skrev innlegget googlet jeg problemet, og det viser seg å stå ganske så mye på nettet (og jeg som aldri hadde hørt om dette engang). Så ro/avlastning, is, holde foten høyt, tøye/bevege forsiktig, og gjerne bruke krykker hvis man må gå noe lenger, er noe av det som anbefales. Trykkbølge-behandling er også anbefalt. Rådene er dessverre noe motstridende (som normalt er) så jeg tror man må prøve seg litt fram hva som hjelper. 

 

Hos noen varer betennelsen i noen uker, hos andre i flere år... så det er best å gjøre det riktige fra starten.



Anonymous poster hash: c6b04...4c3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

Takk for svar og råd. Etter jeg skrev innlegget googlet jeg problemet, og det viser seg å stå ganske så mye på nettet (og jeg som aldri hadde hørt om dette engang). Så ro/avlastning, is, holde foten høyt, tøye/bevege forsiktig, og gjerne bruke krykker hvis man må gå noe lenger, er noe av det som anbefales. Trykkbølge-behandling er også anbefalt. Rådene er dessverre noe motstridende (som normalt er) så jeg tror man må prøve seg litt fram hva som hjelper. 

 

Hos noen varer betennelsen i noen uker, hos andre i flere år... så det er best å gjøre det riktige fra starten.

Anonymous poster hash: c6b04...4c3

 

Takk for tilbakemelding! Fint at du har funnet flere råd, som det å ha føttene høyt.

Det er fint at du tenker på å få tak i krykker. Det er jo best at føttene får slippe mest mulig av den belastningen det er å gå.

Hvorvidt øvelser for slike skader kan være bra, har jeg ikke satt meg inn i.

Men ved betennelse i muskler, hjelper det tilhelingsprosessen ved at man øker blodgjennomstrømningen, om man trener den muskelen som er betent. Da må man ikke ha så stor belastning at det gjør vondt, men kun litt belastning.

 

God bedring og god sommer! :)

 

Anonymous poster hash: 4c4b4...c95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

Takk for svar og råd. Etter jeg skrev innlegget googlet jeg problemet, og det viser seg å stå ganske så mye på nettet (og jeg som aldri hadde hørt om dette engang). Så ro/avlastning, is, holde foten høyt, tøye/bevege forsiktig, og gjerne bruke krykker hvis man må gå noe lenger, er noe av det som anbefales. Trykkbølge-behandling er også anbefalt. Rådene er dessverre noe motstridende (som normalt er) så jeg tror man må prøve seg litt fram hva som hjelper. 

 

Hos noen varer betennelsen i noen uker, hos andre i flere år... så det er best å gjøre det riktige fra starten.

Anonymous poster hash: c6b04...4c3

 

Jeg kan tenke meg at det kan avlaste og hjelpe mot smertene og hjelpe deg å bli fortere bra om du får lagt en pute under foten der "hulrommet" (den delen av foten som ikke er i kontakt med bakken)  er.

Kanskje du får tak i slikt hos en bandagist/sykepleieartikkelbutikk?

Anonymous poster hash: 4c4b4...c95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Her sto det litt om tiltak du kan gjøre inkl trening for føttene:



 

http://www.loplabbet.no/fotskader

Plantarfascitt

Dette er en betennelsestilstand som er lokalisert til senedraget under foten. Det ømmeste punktet er vanligvis like foran hælbenet og fremover mot stortåballen. Symptomene er smerter under foten og stivhet under foten om morgenen og ved starten av løpeøkta. Smertene tiltar ved økende fart (tåløping eller piggskoløping er verst). Dersom smerten øker på når man bøyer tærne oppover, er det også et tegn på at det er plantarfascien som er problemet.
 
 

Årsak og konsekvenser

Årsaken til denne smertetilstanden er det konstante draget på området som følge av løping, noe som kan medføre små rupturer i senevevet. Ved langvarige plager kan det dannes en hælspore, en forkalkning ved festet til hælbenet. Løpere med hulfot (høy fotbue), som overpronerer og løper mye på hardt underlag vil være mer utsatt enn andre.

Behandling

Oppsøk en fagperson dersom smertene tiltar og ikke gir seg av seg selv i løpet av 1-2 uker, særlig dersom du er stiv under foten om morgenen og kjenner at det er ømt å ta på senen under foten. Ro ned på løpetreningen, men prøv å holde deg (foten) i bevegelse (sykle eller gå for eksempel). Andre tiltak man kan gjøre selv er å tøye leggene og fotbuen, bruke en fotrulle (evt fylle en liten colaflaske med vann og rulle den frem og tilbake med foten) og tøye tærne oppover. Noen blir også hjulpet av å få tilpasset en fotseng eller en innleggssåle. Taping kan også hjelpe i noen tilfeller. Det er viktig å ta en analyse av løpssteget for å få slått fast om du har et overpronasjonsproblem og om joggeskoene dine passer ditt løpssteg og føtter. Dette er også et viktig forebyggende tiltak.

Strassburgsokken kan være til hjelp ved plantarfascitt.

http://www.loplabbet.no/diverse/strassburg-sokk.html



Anonymous poster hash: 4c4b4...c95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Både fotseng og innleggssåler var nevnt nederst i artikkelen fra Løplabbet



 



Anonymous poster hash: 4c4b4...c95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for enda flere tips! 

Idiotiske meg, jeg fikk meg dyre spesialsåler for cirka ti år siden, men mistet dem etter et par år, og "glemte" så helt bort å skaffe meg nye. Nå har jeg meg selv å takke.



Anonymous poster hash: c6b04...4c3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for enda flere tips! Idiotiske meg, jeg fikk meg dyre spesialsåler for cirka ti år siden, men mistet dem etter et par år, og "glemte" så helt bort å skaffe meg nye. Nå har jeg meg selv å takke. Anonymous poster hash: c6b04...4c3

Jeg hadde sånn betennelse for noen år siden. Kuren var Naproxen daglig i et par-tre uker og sko med myk såle. Naproxen er betennelsesdempende, og jeg fikk det på resept pga. mengden (trengte mer enn reseptfri mengde). Det hjalp, men hvis ikke måtte jeg fått kortisonsprøyter, og legen sa at det er et veldig smertefullt sted å få sprøytestikk... Jeg fikk det pga. sko med hard og dårlig såle og hardt underlag. God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Oppdatering: Spesialsåle hjalp veldig. Krykker fikk jeg kjøpt billig på en Enklere Liv-butikk. De gangene jeg skulle på kjøpesentre eller fornøyelsesparker, lånte jeg el-cart (slags elektrisk rullestol). Har belastet foten lite, så det har blitt mye stillestittende i sommer. Har lagt på meg ca 5 kg :-(

 

Men foten er bedre, så nå går jeg vanligvis uten krykker, selv om jeg fortsatt får vondt hvis jeg går langt uten krykker. Aner ikke hvor langvarig tilstanden vil være, men det er i alle fall deilig at den akutte tilstanden er over, og at jeg (til vanlig) kan bevege meg rundt i huset og gå småærend uten at det gjør vondt.

 

Moralen er, folkens: Begynner du å føle smerte under foten, så ikke la det gå ukevis før du går til lege. Da vil du kanskje kunne unngå at det uvikler seg slik det gjorde hos meg. Skaff deg spesialsåler jo før jo heller, det er vel verdt pengene.

 

 



Anonymous poster hash: c6b04...4c3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...