Gå til innhold

Glutenfrie kaker - pavlova??


stromme

Anbefalte innlegg

Er det gluten i ferdig vaniljekrem?

Tenkte bake pavlova, for bunnen er jo glutenfri.

 

 

 

Andre glutenfrie kaker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I de fleste matbutikker har de hylle for glutenfrie matvarer, så hvis du vil smette sammen ei kake kjapt, så kan jeg anbefale den glutenfrie brownies-kakeblandinga. Den er kjempegod :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

annlovindaen

Jeg lager Pavlova helt uten vaniljekrem - bare vanlig krem og massevis av bær :-)

 

Smak og behag, jeg synes vaniljekrem eller romkrem gjør veldig mye av kaka jeg  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Smak og behag, jeg synes vaniljekrem eller romkrem gjør veldig mye av kaka jeg  

Jeg er enig... men er vaniljekrem glutenfri? Vet du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

annlovindaen

Jeg er enig... men er vaniljekrem glutenfri? Vet du det?

Jeg er usikker, prøvde å se på nettet, men fant det ikke ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

annlovindaen

Jeg er enig... men er vaniljekrem glutenfri? Vet du det?

Fant  iallefall ingrediensene på tine vaniljekrem

 

Ingredienser

Helmelk, fløte, 7% sukker, modifisert maisstivelse, stabilisator (natriumalginat, karragenan, tetranatriumdifosfat), aroma, farge (betakaroten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant  iallefall ingrediensene på tine vaniljekrem

 

Ingredienser

Helmelk, fløte, 7% sukker, modifisert maisstivelse, stabilisator (natriumalginat, karragenan, tetranatriumdifosfat), aroma, farge (betakaroten).

Gluten er bare i hvetemel? Hm.. føler meg litt grønn nå :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

annlovindaen

Gluten er bare i hvetemel? Hm.. føler meg litt grønn nå :P

Hehe - du er ikke alene. 

 

Men jeg tror at vaniljekremen er glutenfri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe - du er ikke alene. 

 

Men jeg tror at vaniljekremen er glutenfri

Puh, var redd jeg skulle bli hugd ned nå :P Ja, ser iallefall de har med vaniljekrem i kakeoppskriften jeg linka til lenger oppe i tråden her....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vaniljekrem er glutenfri ja, hvertfall den fra Tine. Maisstivelse/ maizena er vanlig å bruke i glutenfrie matvarer.

Ingen pavlova er fullkommen uten vaniljekrem. *nam, nam*

Tror jamen jeg må lage meg hurtigvarianten av pavlova i morgen, nemlig rullekake i steden for tykk bunn. Og da har jeg vaniljesaus pulver i røra. Dobbelt så godt. *sikle*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaniljekrem er glutenfri ja, hvertfall den fra Tine. Maisstivelse/ maizena er vanlig å bruke i glutenfrie matvarer.

Ingen pavlova er fullkommen uten vaniljekrem. *nam, nam*

Tror jamen jeg må lage meg hurtigvarianten av pavlova i morgen, nemlig rullekake i steden for tykk bunn. Og da har jeg vaniljesaus pulver i røra. Dobbelt så godt. *sikle*

Oppskrift takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppskrift takk :)

Hmm, det var det da, tar det som regel bare på slump. Jeg stivpisker 5 egg og ca 200g sukker lenge. Helt på slutten blander jeg i en pose med vaniljesaus pulver. Smører så marengsen utover omtrent hele bakeplata.

Steker jeg den på ca180 grader i ca20 min tro? Det sliter jeg alltid med å huske. Det er bare å prøve seg frem. ;)

Snu kaken på et nytt bakepapir slik at du får nedsiden opp. Fyll så med krem og vaniljekrem og så mye bær du får plass til av den friske frukten du ønsker. Rull kaken sammen, og legg så mye frukt du får plass til på fatet, det blir nemlig ikke plass til så mye frukt inni en slik kake som på en vanlig pavlova.

Denne er veldig lettvind og forholdsvis rask å lage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, det var det da, tar det som regel bare på slump. Jeg stivpisker 5 egg og ca 200g sukker lenge. Helt på slutten blander jeg i en pose med vaniljesaus pulver. Smører så marengsen utover omtrent hele bakeplata.

Steker jeg den på ca180 grader i ca20 min tro? Det sliter jeg alltid med å huske. Det er bare å prøve seg frem. ;)

Snu kaken på et nytt bakepapir slik at du får nedsiden opp. Fyll så med krem og vaniljekrem og så mye bær du får plass til av den friske frukten du ønsker. Rull kaken sammen, og legg så mye frukt du får plass til på fatet, det blir nemlig ikke plass til så mye frukt inni en slik kake som på en vanlig pavlova.

Denne er veldig lettvind og forholdsvis rask å lage.

Høres godt ut! Men hvordan greier du å _rulle_ marengsbunnen??? På vanlig pavlova sliter jeg jo med å få den over på et fat uten at den skal knekke..... :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere har sagt, vaniljekrem er glutenfri. Browniesen til Regal er kjempegod - men det er kun denne av alle de "posekakene" som finnes på markedet som er glutenfri. Regals og Toros langpannekake er også glutenfri. Det er også Toros sjokolademuffins og Stratosmuffins.

 

Når det er sagt pleier jeg å bake kaker fra bunnen av. Ostekake er favoritt, og siden jeg aldri har vært særlig begeistret for en steinhard kjeksbunn har jeg gått over til å bruke mandelbunn under "osten". Den er naturlig glutenfri ved at det jo ikke er mel i dette, og det smaker _mye_ bedre!  Bløtekake lager jeg også ofte. Bruker god gammeldags oppskrift fra Ingrid Espelids rødrutete kokebok, men bytter ut melet med glutenfritt mel. Det er også mulig å lage på bare potetmel, eller blande potetmel og maizena. Bruk litt ekstra mel om du bruker glutenfritt. (En oppskrift med totalt 2 dl mel - da bruker jeg 3). Blir ikke tørt.

 

Suksessterte (sånn med gul krem) er glutenfri, kransekake er glutenfri om du lager selv og ikke strør mel i formene. Mange mørke, syndige sjokoladekaker er også glutenfrie. Har en oppskrift hjemme på en som kun inneholder smør, sukker, kakao og egg. Håper det var til inspirasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres godt ut! Men hvordan greier du å _rulle_ marengsbunnen??? På vanlig pavlova sliter jeg jo med å få den over på et fat uten at den skal knekke..... :o

Det går faktisk ganske greit, kaken er jo mye tynnere og den blir kanskje ikke fullt så stiv når man har i vaniljesauspulveret i marengsen, og den blir fort litt bløtere av fyllet. men litt sprekker blir det jo selvfølgelig. Siden det er frukt inni blir den ikke så hardt rullet som vanlig rullekake. Jeg bruker bakepapiret den ligger på som hjelp når jeg ruller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går faktisk ganske greit, kaken er jo mye tynnere og den blir kanskje ikke fullt så stiv når man har i vaniljesauspulveret i marengsen, og den blir fort litt bløtere av fyllet. men litt sprekker blir det jo selvfølgelig. Siden det er frukt inni blir den ikke så hardt rullet som vanlig rullekake. Jeg bruker bakepapiret den ligger på som hjelp når jeg ruller. 

Takk:) Frister å prøve denne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...