Gå til innhold

Personlighet/personlighetsforstyrrelse


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

I går skrev jeg dette innlegget:

"Er det noen forskjell mellom diagnosene unnvikende personlighet og unnvikende personlighetsforstyrrelse"?

Og du svarte:

"sannsynligvis ikke. Det er kun den siste som er en diagnose". Hva mente du her med "sannsynligvis ikke"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Madelenemie

    14

  • AnonymBruker

    8

  • Bella Dotte

    7

  • Nils Håvard Dahl, psykiater

    5

Nils Håvard Dahl, psykiater

Diagnosen er klart definert. Det er ikke det andre begrepet.

Derfor: Alle med unnvikende pf har unnvikende personlighet. Derimot er det ikke sikkert at alle med unnvikende personlighet oppfyller kriteriene for unnvikende pf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bella Dotte

Skulle gjerne en gang for alle fått en klarhet i hvor unnvikende ens personlighet må være for å få en slik diagnose. Gjerne med eksempler. Og om all unnvikelse er sykelig, eller om det i noen tilfeller kan være lurt å unnvike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

For alle pf gjelder følgende overordnede kriterier. Personlighetstrekkene må føre til betydelig subjektivt ubehag og/eller betydelig nedsatt yrkesmessig eller sosial funksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne en gang for alle fått en klarhet i hvor unnvikende ens personlighet må være for å få en slik diagnose. Gjerne med eksempler. Og om all unnvikelse er sykelig, eller om det i noen tilfeller kan være lurt å unnvike.

Jeg for min del oppfylte alle kriterier for denne pf'en. Jeg unnvikte ikke bare det som var ubehagelig, vanskelig osv. Jeg unnvikte også det jeg hadde lyst til. Alt dette i frykt for å bli mislikt, gjøre noe galt, bli kritisert, dumme meg ut osv. Det igjen førte til en betydelig dårlig livskvalitet i både arbeidsliv og fritid. Selvtilliten og selvfølelsen var lik null.

Ga dette deg noen svar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del oppfylte alle kriterier for denne pf'en. Jeg unnvikte ikke bare det som var ubehagelig, vanskelig osv. Jeg unnvikte også det jeg hadde lyst til. Alt dette i frykt for å bli mislikt, gjøre noe galt, bli kritisert, dumme meg ut osv. Det igjen førte til en betydelig dårlig livskvalitet i både arbeidsliv og fritid. Selvtilliten og selvfølelsen var lik null.

Ga dette deg noen svar?

Tillegg: jeg googlet og fant en side det står bra info om uvpf. Jeg får ikke til å gi def link, men google "mindfooled unnvikende personlighetsforstyrrelse" så kommer den opp. Er ei jente som har skrevet den.

Håper du fikk svar på noe av det du lurte på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bella Dotte

Takk for forklaring, hww. Konkret er bra. Det ga meg noe mer innsikt. Jeg har lest bloggposten til mindfooled - og jeg må si at jeg 1) kjenner meg igjen og 2) synes at det ikke høres ut som en syk person, snarere en sensitiv, reflektert, hyggelig og oppegående person. Så da vet jeg ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for forklaring, hww. Konkret er bra. Det ga meg noe mer innsikt. Jeg har lest bloggposten til mindfooled - og jeg må si at jeg 1) kjenner meg igjen og 2) synes at det ikke høres ut som en syk person, snarere en sensitiv, reflektert, hyggelig og oppegående person. Så da vet jeg ikke...

Slik jeg har forstått det, er det sykt når det gir deg og/ellet andre problemer i arbeids og/eller fritidsliv. Det er dette som skiller syk/frisk. Fungerer denne jenta i arbeid, fritid og sosialt er hun ikke syk/har pf.

Litt vanskelig å forklare :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bella Dotte

Slik jeg har forstått det, er det sykt når det gir deg og/ellet andre problemer i arbeids og/eller fritidsliv. Det er dette som skiller syk/frisk. Fungerer denne jenta i arbeid, fritid og sosialt er hun ikke syk/har pf.

Litt vanskelig å forklare :)

 

Jeg skjønner hvor du vil hen. Jeg skjønner også hvorfor det er vanskelig å sette noen fast grense mellom frisk og syk. Etter denne definisjonen burde jeg også definert meg som syk - jeg er ikke i jobb og har ikke partner. Men det er så mange andre ting som kan fylle en mennesketilværelse! Jeg føler meg ikke syk, jeg har interesser og venner, og jeg synes jeg har det bra innenfor de begrensningene som min funksjonshemning setter. Skulle jeg bruke de samme standardene som NHD, og regne meg som syk, ville jeg vært konstant fortvilt, og da ville jeg blitt syk på ordentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Slik jeg har forstått det, er det sykt når det gir deg og/ellet andre problemer i arbeids og/eller fritidsliv. Det er dette som skiller syk/frisk. Fungerer denne jenta i arbeid, fritid og sosialt er hun ikke syk/har pf.

Litt vanskelig å forklare :)

Hei!

 

 

Ja det var komplisert?

 

Jeg har erfaring med dette fra egen familie, de er svært syke, men de fungerer i arbeide og de er jegere :-), og sosialt, dvs de er gift osv... Selvsagt ødelegger de sine barn og sin ektefelle, men det tar tid å dokumentere, før det skjer, er de døde.

 

Jeg tror psykopater og narsiss ister alltid er i arbeide, og sjelden kommer inn i helsevesenet, det de gjør privat... får andre lide under, spesielt i utgangspunktet friske barn. Jeg tok selv lite skade, da jeg ikke forstod saken slik at jeg tok det personlig, men engstelig ble jeg, men jeg viste ikke hvorfor, og jeg begynte med nytt mot igjen og igjen og lærte ikke av erfaring :-)

 

Jeg var klovnen i min psykopatfamilie, offeret.. tror ikke, for jeg tok ikke skade, men det gjorde de friske barna, de har nok ulike personlighetsforstyrrelser, og begrenset livslyst som følge av disse plagene.

 

Jeg tror mange med PF arbeider er gift og er jegere, det siste er for tiden status og alle tar jo jegerprøven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bella Dotte

Hei!

 

 

Ja det var komplisert?

 

Jeg har erfaring med dette fra egen familie, de er svært syke, men de fungerer i arbeide og de er jegere :-), og sosialt, dvs de er gift osv... Selvsagt ødelegger de sine barn og sin ektefelle, men det tar tid å dokumentere, før det skjer, er de døde.

 

Jeg tror psykopater og narsiss ister alltid er i arbeide, og sjelden kommer inn i helsevesenet, det de gjør privat... får andre lide under, spesielt i utgangspunktet friske barn. Jeg tok selv lite skade, da jeg ikke forstod saken slik at jeg tok det personlig, men engstelig ble jeg, men jeg viste ikke hvorfor, og jeg begynte med nytt mot igjen og igjen og lærte ikke av erfaring :-)

 

Jeg var klovnen i min psykopatfamilie, offeret.. tror ikke, for jeg tok ikke skade, men det gjorde de friske barna, de har nok ulike personlighetsforstyrrelser, og begrenset livslyst som følge av disse plagene.

 

Jeg tror mange med PF arbeider er gift og er jegere, det siste er for tiden status og alle tar jo jegerprøven.

 

Takk, jeg ville skrive noe om dette, men fikk det ikke til. Jeg er så enig i det du skriver. Premissene for syk/frisk er helt feil, de kan da umulig ligge der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Jeg skjønner hvor du vil hen. Jeg skjønner også hvorfor det er vanskelig å sette noen fast grense mellom frisk og syk. Etter denne definisjonen burde jeg også definert meg som syk - jeg er ikke i jobb og har ikke partner. Men det er så mange andre ting som kan fylle en mennesketilværelse! Jeg føler meg ikke syk, jeg har interesser og venner, og jeg synes jeg har det bra innenfor de begrensningene som min funksjonshemning setter. Skulle jeg bruke de samme standardene som NHD, og regne meg som syk, ville jeg vært konstant fortvilt, og da ville jeg blitt syk på ordentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Takk, jeg ville skrive noe om dette, men fikk det ikke til. Jeg er så enig i det du skriver. Premissene for syk/frisk er helt feil, de kan da umulig ligge der.

Hei!

 

 

Ja det er et vanskelig tema, det krever at man både veier sine ord og tenker igjennom dem, eller bare er litt uhøytidelig som jeg er nå også fordi min tid på nett er knapp og begrenset til en bensintank  :lol:

 

Da skriver man så testene setter spor i øregangene  :D

 

Det er så viktig dette temaet, og jeg håper du skriver mer om det, for jeg leser på min mobil når aggregat stopper :-) For de sykeste er nettopp i jobb og aktive i friluft og gifte og har barn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner hvor du vil hen. Jeg skjønner også hvorfor det er vanskelig å sette noen fast grense mellom frisk og syk. Etter denne definisjonen burde jeg også definert meg som syk - jeg er ikke i jobb og har ikke partner. Men det er så mange andre ting som kan fylle en mennesketilværelse! Jeg føler meg ikke syk, jeg har interesser og venner, og jeg synes jeg har det bra innenfor de begrensningene som min funksjonshemning setter. Skulle jeg bruke de samme standardene som NHD, og regne meg som syk, ville jeg vært konstant fortvilt, og da ville jeg blitt syk på ordentlig.

Jeg blir litt i tvil jeg også nå, etter det dere skriver her og under her. Håper vi kan få en oppklaring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Jeg blir litt i tvil jeg også nå, etter det dere skriver her og under her. Håper vi kan få en oppklaring :)

Hei!

 

 

Skal du gi oppklaringen?

 

Nhd klarer det ikke, det har han vist gang etter gang, han kan mest om doser.

 

Da min psykiater hørte hva Nhd mener om asperger sa hun og en annen mannlig psykiater "Da vet han ingenting om autisme". Slik at det blir saken og situasjonen, Nhd kan mye om noe, spesielt medisindoser og kanskje lite om andre problemstillinger.

 

Han har videre erfaring som er viktig, men når denne ikke fornyes og blir gjenstand for egen kritisk analyse blir den litt sånn som en råtten fisk, den lukter vondt, har mistet smaken og næringsinnholdet er på bånn, men bakteriene er nok til å spre ny sykdom videre. (håper du forstår, nå går bensinen snart tom:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Skal du gi oppklaringen?

Nhd klarer det ikke, det har han vist gang etter gang, han kan mest om doser.

Da min psykiater hørte hva Nhd mener om asperger sa hun og en annen mannlig psykiater "Da vet han ingenting om autisme". Slik at det blir saken og situasjonen, Nhd kan mye om noe, spesielt medisindoser og kanskje lite om andre problemstillinger.

Han har videre erfaring som er viktig, men når denne ikke fornyes og blir gjenstand for egen kritisk analyse blir den litt sånn som en råtten fisk, den lukter vondt, har mistet smaken og næringsinnholdet er på bånn, men bakteriene er nok til å spre ny sykdom videre. (håper du forstår, nå går bensinen snart tom:-)

Nei, jeg er langtifra kompetent til å gi en slik oppklaring :)

Jeg refererte kun til det som alle behandlere jeg har vært i kontakt med har sagt er definisjonen på syk/frisk. Mulig jeg burde latt det være...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hei!

 

 

Skal du gi oppklaringen?

 

Nhd klarer det ikke, det har han vist gang etter gang, han kan mest om doser.

 

Da min psykiater hørte hva Nhd mener om asperger sa hun og en annen mannlig psykiater "Da vet han ingenting om autisme". Slik at det blir saken og situasjonen, Nhd kan mye om noe, spesielt medisindoser og kanskje lite om andre problemstillinger.

 

Han har videre erfaring som er viktig, men når denne ikke fornyes og blir gjenstand for egen kritisk analyse blir den litt sånn som en råtten fisk, den lukter vondt, har mistet smaken og næringsinnholdet er på bånn, men bakteriene er nok til å spre ny sykdom videre. (håper du forstår, nå går bensinen snart tom:-)

Problemet ligger vel i det at når du får et svar som du ikke liker, så er det svareren som er inkompetent.

 

Det er lite avansert om en absolutt må se syk/frisk som absolutte kategorier og ikke som et kontinuum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Problemet ligger vel i det at når du får et svar som du ikke liker, så er det svareren som er inkompetent.

 

Det er lite avansert om en absolutt må se syk/frisk som absolutte kategorier og ikke som et kontinuum.

Hei!

 

 

Hva du mener om jeg tåler å få svar jeg ikke liker :-) Så taler vel de siste årene med korrespondanse på forumet i mot at du har rett i det :-)

 

Det er nettopp det siste du nevner som er viktig og som jeg tror flere ønsker innspill på.

 

Det er ikke så lett å se syk/frisk på alt, det var utgangspunktet for mitt innlegg, men jeg syns du har vært en god talsperson for nettopp en sterk forenkling av syk/frisk spørsmålet, her på forumet, med din definisjon om at frisk er man når man: Fungerer sosialt, er gift/i et forhold, og i arbeide eller aktivitet :-) (men i følge den gamle lærerboken din må man vist heller ikke være homofil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Friskhetsdefinisjonen er ikke min egen.

 

Hvis du finner en offisiell som er bedre, må du gjerne komme med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

1)

Er det dette som er den offisielle definisjonen på å være frisk?

 

" Fungerer sosialt, er gift/i et forhold, og i arbeide eller aktivitet".

 

 

Dersom

Fungerer sosialt = A

Er gift/i et forhold= B

I arbeide eller aktivitet = C

 

2)Er man ikke frisk dersom kun C er tilstede?

3)Er man ikke frisk dersom C og A er til stede?

4)Er man ikke frisk dersom C og B er til stede?

 

5) Dersom A ikke er tilstede, kan det f.eks være at personen ikke har behov for og/eller ønske om å være sosial. Er det regnet som sykt?

 

6) Dersom B ikke er til stede, kan det f.eks være at personen ikke har behov for og/eller ikke ønsker å være gift/i kjæresteforhold. Er det regnet som sykt?

 

Noen interessante artikler om helse, frisk og syk og forebyggende medisin:

http://tidsskriftet.no/article/1316817

http://www.psykologtidsskriftet.no/index.php?seks_id=111327&a=5

http://sml.snl.no/helse

http://sml.snl.no/forebyggende_medisin

 



Anonymous poster hash: ae14b...435
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...