Gå til innhold

Hvor lenge bør jeg la han spille på pc? ( 10 år.)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har en 10 åring som er glad i å sitte å spille på pc. ( Mest Minecraft.)

Hvor lang tid om dagen er ok å sitte å spille det?

Han er en normal gutt med mange interesser, men det kan bli litt mye pc særlig nå når det regner mye..

Er litt usikker derfor spør jeg etter deres mening.

Mvh litt usikker mamma

Anonymous poster hash: bf112...018

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har også en tiåring, og han får ikke spille mer enn en time i strekk, det være seg på PC eller f.eks. iPod/iPad.

I utgangspunktet får han heller ikke spille mandag-torsdag, da lekser og fritidsaktiviteter prioriteres disse dagene. Har nok hendt vi har syndet litt her, evt. at han har fått lov etter at lekser er unnagjort, men da ikke så lenge.

Barn er forskjellige, mine blir bare sure og misfornøyde om de spiller mye, så det er mange grunner til å holde igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Mine lam fikk spille i 45 minutter hver dag...

I ettertid så har jeg fått høre at de dro hjem til andre kompiser og spilte pc-spill der da de sa at de skulle ut å leke etter leksene var unnagjort...

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min 10-åring får spille 1 time hver lørdag og 1 time hver søndag. De andre dagene er ettermiddagen for kort til spill, da brukes tiden til lekser, spising, venner og annen leking.

Anonymous poster hash: b69a7...7ac
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Min 10-åring får spille 1 time hver lørdag og 1 time hver søndag. De andre dagene er ettermiddagen for kort til spill, da brukes tiden til lekser, spising, venner og annen leking.

Anonymous poster hash: b69a7...7ac

Hei!

Ekstremt lite!

Hvem blir gode på data etter 2 timer pr helg?

Det krever timer foran pc for både interesse og kunnskap, hver dag.

Jeg har en på 16 år som skal bli programmerer, det hadde ikke blitt om ikke får bruke tid på data,.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min yngste er et par år eldre. Han får spille en time, så minimum en time pause. Så en time spill igjen, etterfulgt av minimum to timer pause. Så får han KANSKJE spille en time til nå som det er ferie. Hadde han fått bestemme selv hadde han sikkert spilt hele dagen når det er dårlig vær. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Ekstremt lite!

Jeg har en på 16 år som skal bli programmerer, det hadde ikke blitt om ikke får bruke tid på data,.

Jeg er tildels enig med deg og har en teori om at vi som er introverte med tilhørende lite behov for sosial kontakt har et annet forhold til dette enn mange andre.

De mest utadvendte/ekstroverte kollegene mine sier at de får "vondt i magen" om barna bruker mer enn en time foran pc'n, mens jeg først hinter litt om en pause etter 4 - 5 timer ;-)  De ser på pc-tiden som meningsløs, og mener at det egentlige livet leves der ute sammen med andre.  Det er nok riktig for ekstroverte, men om man da har fått et introvert barn som man forsøker å presse inn i den samme formen som seg selv kan det bli helt feil.

Det skal sies at jeg selvsagt passer på at det blir en balanse slik at lekser prioriteres først, og det skal være fysiske fritidsaktiviteter i løpet av uken.  Men så gjør det ingen ting å bruke noen timer i strekk en søndag eller hverdagskveld på PC'n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ekstremt lite!

Dette har du selvfølgelig helt rett i. Det er også gjort undersøkelser som viser at strategispill er bra både for konsentrasjon og brukt for å lære seg å tenke/reagere kjapt. "Alle" vet da at en time ved datamaskinen går ekstremt fort, og at det ikke blir så mye ut av den lille timen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Vi har ikke noen spesifikke regler for dette, men vi sier i fra når vi synes de har sittet lenge med pc'en.

Jentene våre (9 og 12) spiller litt (noen enkle spill + Movestar Planet i perioder), men de ser mest på serier som er på NRK Super. Jeg setter meg innimellom ned og ser litt sammen med hun på 9, og jeg synes det er mye bra programmer. Jeg vil heller at hun bruker tid på det enn å se de hjernedøde programmene på Disney channel (som søstera på 12 foretrekker). Hun på 12 spiller forresten mye Minecraft for tiden.

Han eldste bruker litt tid på FB, men ikke mye. Han ser litt på Tv, men ikke så mye, synes jeg.

Så vår utfordring går egentlig mest på å få slått av TV'en om ettermiddagen (de slår ofte på når de kommer fra skolen). De er flinke og gjør lekser, men innimellom multitasker de og har TV'en på mens de gjør lekser, og det er vi ikke så begeistret for.

Så altså: lite faste regler, men de forstår egentlig ganske greit at de har godt av å gjøre noe annet når de har sittet stille en stund. De er fysisk aktive alle tre, og jeg forstår at de synes det er deilig å synke ned i sofaen og sitte konsentrert og se en god serie eller spille spill, enten de gjør det bare med seg selv, eller de er online (mine er sjelden online med andre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Har en 10 åring som er glad i å sitte å spille på pc. ( Mest Minecraft.)

Hvor lang tid om dagen er ok å sitte å spille det?

Han er en normal gutt med mange interesser, men det kan bli litt mye pc særlig nå når det regner mye..

Er litt usikker derfor spør jeg etter deres mening.

Mvh litt usikker mamma

Hei!

La han spille til han ikke orker mer, det er mitt råd.

Jeg har erfaring, med det utrolige bra dette spillet medfører feks 6 i muntlig og skriftlig engelsk!

Min datter på 7 år spiller det ganske mye, hun er veldig flink i engelsk sier lærerne :-)

Hennes eldste bror har bare 6 og 5 i alle fag og spilte MYE, men han er mer gått over til programmering og komponering av musikk.  Det er til oss spørsmålene kommer når PC er ikke funker m.m. da tenker jeg foreldre gjør feil i å begrense fremtiden og en evt krig ligger på cybernet. (ALT)

Når jeg hører henne med mic gi skytekomandoer på engelsk, da vet jeg at det er okey. Når jeg ser hånden hennes på tastaturet i skikkelig hackerposisjon, da vet jeg at hun til tross for asperger har fremtidsmulighetene foran seg, da er jeg mer en litt stolt, selv om jeg ikke gir henne en klem, men sier, hva skjer?

For det er spennende, å spille online.

De andre ligger på 5 og 6 i alle fag og vi har latt barna spille MYE!!

Fordi det er lærerikt, gøy, utfordrende, 

Etter lekser hvorfor ikke bare spill! utfordringene på alle plan ligger der på net, jeg oppfordrer mine barn til å spille mye, det er lærerikt og krevende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...