Gå til innhold

Peanøtt i lunga??


idefixa

Anbefalte innlegg

Jeg har blitt skikkelig skremt!

 

Knaska peanøtter mens jeg prata i telefonen, på innpust og utpust, så sier venninna mi at det kan være farlig... At jeg kan få peanøtt i lunga...

 

Da synes jo selvfølgelig jeg at det kan ha kjentes litt ut som om jeg svelget feil i løpet av samtalen...

 

MEN; om man hadde svelget en peanøtt, eller deler av en, ned i uftrør/ lunge, da ville det vel gjort vondt?? Hosta og herka og sånn???

 

Herregud, ser at dette virker helt søkt, men er faktsik redd, og vil gjerne vite om det går an å få peanøtt i lunga uten at det er ubehagelig/ gjør vondt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har blitt skikkelig skremt!

 

Knaska peanøtter mens jeg prata i telefonen, på innpust og utpust, så sier venninna mi at det kan være farlig... At jeg kan få peanøtt i lunga...

 

Da synes jo selvfølgelig jeg at det kan ha kjentes litt ut som om jeg svelget feil i løpet av samtalen...

 

MEN; om man hadde svelget en peanøtt, eller deler av en, ned i uftrør/ lunge, da ville det vel gjort vondt?? Hosta og herka og sånn???

 

Herregud, ser at dette virker helt søkt, men er faktsik redd, og vil gjerne vite om det går an å få peanøtt i lunga uten at det er ubehagelig/ gjør vondt??

Hei!

Strupelokket stenger for luftrøret når vi svelger, for at vi ikke skal få mat i lungene under spising.

Noen ganger kan man være uheldig og få matbit i luftrøret. Jeg er mye plaget med dette pga halsproblemer. Men jeg får alltid hostet det opp igjen. Jeg kjenner ubehag og starter å hoste når jeg får noe i luftrøret..

Hostet du mens du spiste peanøttene?

Anonymous poster hash: a6ba4...2d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg merker det med en gang om jeg får noe i luftrøret, og begynner straks å hoste.

Vi er jo laget slik.

Du skrev at du spiste peanøtteer på innpust og utpust. Men strupelokket skal stenge for luftrøret mens du svelger. Og vi har hosterefleks som gjør at vi starter å hoste og/eller harke om noe kommer i luftrøret

 

En annen ting er at spesielt nøtter er det lurt å spise med lukket munn. Så det er fint om du kan gjøre det fremover. Jeg har også spist nøtter mange ganger uten å ha munnen igjen hele tiden, og det har gått bra.

Jeg håper at du slår deg til ro, og slipper å være redd.

 

Det er lurt om du tar en samtale med legen din om dette med svelging av mat og mat i luftrøret.

Det gjorde jeg. Og det er fint og beroligende å få svar på spørsmål og forklaring fra lege om ting man er redd for.



Anonymous poster hash: a6ba4...2d4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro du hadde vært ganske sikker dersom du hadde fått en peanøtt nedi lunga.... Det skjer nok svært sjelden tipper jeg! Det er rart hvordan man kan kjenne mye rart når man kjenner godt etter ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei!

Jeg leste nylig om nysing og at det renser lungene for fremmedlegemer. Så jeg tenker at om det skulle bli igjen noen små rusk/partikler fra mat  i luftrør/ lunger så kommer de nok opp når vi nyser.

Man skal forresten ikke stoppe et nys.

 

En digresjon: Om allergimedisin tar bort symptomer som nysing pga pollenallergi, er det egentlig så lurt å bruke allergimedisin fast, når kroppen kanskje helst skulle ha fått nyst og fått ut forskjellige partikler (inkl pollen) fra lunger og fresten av luftveiene?

 

Her er link:

http://natgeo.no/vitenskap/kroppen-sinn/nysing-hvorfor-nyser-vi



Anonymous poster hash: a6ba4...2d4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kanskje det kan berolige deg å høre at jeg i en svært lang periode har erfart at mat kommer i luftrøret under nesten hvert eneste måltid, slik at jeg blir nødt til å hoste for å få maten opp fra luftrøret.

Og jeg lever i beste velgående. :)

Legen min forklarte meg at det er svært sjelden at det går galt pga at mat kommer i luftrøret, og han forklarte meg mye om luftveiene.

Jeg velger å stole på legen min. Og jeg har fått et mye mer avslappet forhold til dette etter samtalen med ham.

 

(Jeg må legge til at mine halsplager forårsaker at strupelokket ofte ikke lukkes helt som det skal, og at mat dermed kommer i luftrøret under svelging)

 

Jeg har erfart at det har hjulpet meg veldig mye å snakke med fastlegen min når det er noe jeg har vært redd for, fordi han gir meg informasjon og forklarer veldig godt og beroliger meg, slik at jeg kjenner meg trygg.

 

 



Anonymous poster hash: a6ba4...2d4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

PS

Jeg må hoste om jeg får et helt, halvt eller bare en liten bit av et risengryn (eller noe av tilsvarende størrelse) i luftrøret, og du måtte garantert ha hostet om du fikk noe av tilsvarende størrelse eller større i luftrøret.

 

Dessuten tygger man peanøttene før de svelges. Og jeg kan ikke tro at det er mulig å få en hel eller en halv peanøtt i luftrøret uten å deretter starte å hoste kraftig.



Anonymous poster hash: a6ba4...2d4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...