AnonymBruker Skrevet 27. juni 2013 Del Skrevet 27. juni 2013 Fra artikkelen: "Forebyggende tiltak som øker sosial støtte. Tiltak som bidrar til å styrke opplevelsen av sosial støtte, er helsefremmende og kan redusere hyppigheten av både psykiske og somatiske lidelser. Forebyggende tiltak kan være rettet mot individer eller grupper som står oppe i særlig belastende livssituasjoner, for eksempel dødsfall i nærmeste familie, skilsmisse eller tap av arbeid. Forebyggende tiltak kan også rettes mot dårlig fungerende nærmiljø, for eksempel i form av tiltak som utvikler og styrker den sosiale integrasjonen. Også individuelle tiltak som tar sikte på å bedre en persons evne til sosial kontakt med andre mennesker (”social skills training”), kan styrke opplevelsen av sosial støtte og dermed virke helsefremmende." http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=List_6212&Main_6157=6263:0:25,6336&MainContent_6263=6464:0:25,6342&List_6212=6218:0:25,6361:1:0:0:::0:0 Det hadde vært interessant om noen kan gi informasjon om social skills training på norsk (evt link om du har) og tilbakemeldinger om erfaringer med slik trening. Anonymous poster hash: baa47...25c 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bella Dotte Skrevet 27. juni 2013 Del Skrevet 27. juni 2013 Jeg har gjort det, og driver forsåvidt med det hver gang jeg har med andre mennesker å gjøre. Jeg føler at det går stadig bedre, jeg er mindre stresset og føler at jeg får god kontakt med de fleste andre mennesker. Jeg har fått hjelp av sosionom og spesialpedagog. Nå fortsetter jeg med psykolog(er) i habiliteringstjenesten. Jeg går i samtalegruppe for voksne med Asperger. Jeg har også deltatt i gruppe i Angstringen. Det var nyttig for meg å observere og modellere atferden etter psykisk utvikligshemmede (jeg hadde praksisplass på en bedrift der det også var mange på VTA) - så dårlig var min sosiale fungering (jeg hadde uoppdaget Asperger syndrom). Denne boka har også vært til stor hjelp: http://www.gyldendal.no/Faglitteratur/Helse-og-sosialfag/Vernepleie/Nettverk-og-sosial-kompetanse Det har hjulpet å kutte kontakten med mennesker som ikke er bra for meg. Nå har jeg mer eller mindre byttet ut omgangskretsen; alle jeg omgås daglig, var ukjente for meg for fem år siden. Heller ikke familien har jeg kontakt med lenger. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.